mijn installatie (met millenium III van Crouzet)

Moderator: Domotix-Moderators

koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

mijn installatie (met millenium III van Crouzet)

Post by koen »

Zoals door de beheerder van dit forum ergens werd gevraagd; foto's + wat uitleg van mijn installatie.

alle lichten worden gestuurd met eltako-teleruptoren. Sommige teleruptoren krijgen hun signaal van de millenium III micro-plc. (I: 16, O: 10)

Die plc gebruik ik voor
- meerdere fucties aan drukknoppen toe te kennen (kort vs. lang)
- sturing poort
- sturing ventilatie
- lichten op timers
- ALL OFF/ON

momenteel zijn alle 10 de uitgangen in gebruik, en slechts 8 ingangen

Koen
Attachments
S5302461.JPG
S5302461.JPG (75.24 KiB) Viewed 29263 times
S5302460.JPG
S5302460.JPG (90.91 KiB) Viewed 29263 times
S5302459.JPG
S5302459.JPG (76.57 KiB) Viewed 29264 times
S5302458.JPG
S5302458.JPG (79.55 KiB) Viewed 29264 times
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Netjes!

Post by Thorgal »

Hoe is het zover kunnen komen dat we zitten te geilen op zo'n mooie kasten... :wink: om jaloers op te zijn. Ziet er in orde uit.
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Re: Netjes!

Post by koen »

Thorgal wrote:Ziet er in orde uit.
Tx, het zag er nog beter uit voor ik begon met al die svv-draadjes aan te sluiten. volgens mij is het quasi onmogelijk om te vermijden dat dat spaghetti wordt.

per 4NO teleruptor komen er 16 kabels toe
- 8: 4x 230 in, 4x 230 uit
- 2: 24VDC spanning
- 4: stuursignalen
- 2: voor alles aan/uit

verder zijn er nog 4 die ik niet gebruik
- 2: voor groepssturing
- 2: voor terugmelding
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

ik vind het goed gedaan van je , alleen zou ik het toch properder gemaakt hebben en kabelgooten gebruikt hebben zoals bij mij ..
Attachments
100_1739.JPG
100_1739.JPG (167.97 KiB) Viewed 29222 times
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

Kabelgoten, tja.

Als ik naar jouw (blaft van een) kast kijk, dan zie ik dat jij 32 modules per rij hebt (ik 24) en dat er tussen 2 din-rails veel meer plaats is dan bij mij. Als ik daar dan nog eens die kabelgoten moet inproppen wordt het echt wel krap me dunkt.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Fijn toch hé, dat er aan mijn oproep voor foto's zo goed geluisterd wordt (waarvoor dank ik naam van allen zeker ?) ...

Ik wou het nog zeggen, heel knap gedaan, niet teveel poespas ... Hoewel ik me kan inbeelden dat het aantal ingangen en uitgangen nog wel zal uitgebreid worden hé ?

Wat de aansluitingen van die SVV's betreft, onderaan met railklemmen werken waarop ze toekomen, en bij het aansluiten heb ik alles mooi platgedrukt op de module, en dan naar achter de din-rail gelegd, en dan achter de din-rail naar de zijkant .... Voor degenen die niet zo fortuinlijk zijn dat er kabelgootje tussen kunnen ;-)

De kast van B@ckbone is ook om jaloers op te zijn hoor, had ik maar wat meer plaats, had ik me beter ook zo'n knoert van een kast gezet, nu heb ik 3 kasten van elk 7 rijen, en ik merk dat ik nu soms svv's moet trekken van de ene stuurkast (rollen + videophone) naar de andere (licht etc...), en dat is natuurlijk minder proper, en vergt WEERAL wat railklemmen ... (aan een dikke € 't stuk)

Als er nog zijn met mooie plaatjes van hun juweeltjes, laat maar komen, iedereen ziet dat graag ...

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Backbone, geef eens wat details van die dimmers als je wil ?


@allen : wie een propere kast wil, is dus duidelijk gebaat bij een bus-systeem ... hi hi

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

Bart ,

De dimmers zijn van Velleman kits ... De 0-10 volt sturing versie . Ze zijn zeer goed en kosten eigenlijk niks in verhouding .

Tja , ik heb een knoert van een kast , maar ze is weeral te klein . ik moet er eentje gaan onder plaatsen .. Had ik het geweten , dan had ik direct een tot op de grond gekocht .

Kenny.
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

on4cet wrote:@Backbone, geef eens wat details van die dimmers als je wil ?


@allen : wie een propere kast wil, is dus duidelijk gebaat bij een bus-systeem ... hi hi

Mvg,

Bart
Inderdaad propere kast, maar of dat te maken heeft met het feit of het om een bus systeem gaat ...

Bij mij komen al mijn 220V lastkabels samen in de kast, langs achter mijn din-rails (goed op een hoop :-) ) op railklemmen, van daar met bedrading naar mijn dimmers of naar mijn relais. Vermits ik met een Teletask centrale werk die naast mijn kast hangt, heb ik mijn verbindingen gemaakt in een draadgoot tussen kast en centrale.

Mijn svv komt samen op een klembaar in de goot gevezen (ik was voor een aantal kabels wat gierig geweest om rechtstreeks naar de centrale te kunnen) Maar dat is stroomloos, dus eigenlijk heeft die keurder er geen kriek mee te sjieken.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Zeer knap die kasten ..en zeker met al da mooie blauwe eltako materiaal , zo knap dat ik een foto van de mijne nog niet durf posten ..

Alles werkt ...maar het is één spagetti .. ik moet eens rustig de tijd nemen om alles af te monteren op klemmen en proper te cableren ..

En het zijn inderdaad vooral die SVV's die voor de spagettie zorgen ...

WAt kabelgtoen betreft .zeer proper maar is eerder voor een industriele kast lijkt me ..

Heb zelf een eenvoudige Merlin Gerin kast , 6x 24 modules . Enkel voor de sturing .. de orignele kast van legrand 4x 16 modules is voor zekeringen behouden ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re: Netjes!

Post by ON4TOP »

Thorgal wrote:Hoe is het zover kunnen komen dat we zitten te geilen op zo'n mooie kasten... :wink: om jaloers op te zijn. Ziet er in orde uit.

Lol geilen op een kast ? :p dan toch liever op een blonde rondborstige deerne ze :)

Nee maar je hebt wel gelijk ..heeft wel iets een mooi gecableerde kast .. tegenover een sloridig ingericht ... maar als de kap erop zit zie je dat allemaal wel niet hé ... kheb er al zo sommige opengengedaan die door een prof firma of elektricien gedaan zijn .. is soms om te huilen hoor .. tmoet al rap rap rap gaan eh ... time is money
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

@B@ckbone: krijg je zo'n installatie met Velleman dimmers door de keuring ?

Heb die ook willen gebruiken maar om die reden niet gedaan.

Farao
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Re:

Post by B@ckBone »

Farao wrote:@B@ckbone: krijg je zo'n installatie met Velleman dimmers door de keuring ?

Heb die ook willen gebruiken maar om die reden niet gedaan.

Farao
De dimmers zijn CE gekeurd en die mogen zonder probleem gebruikt worden . Alle richtlijnen zijn gerespecteerd kwa afzekeren en isolatie , want achteraf , en dat zie je niet niet op de foto , is er een plexi glazen plaat over geschroefd zodat je ze niet kon aanraken . Net zoals je ze in een doosje zou inbouwen .

De keurder vond het een van de properste kasten dat hijzelf bij een particulier had gezien
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Re:

Post by koen »

Kitt1977 wrote:Heb zelf een eenvoudige Merlin Gerin kast , 6x 24 modules . Enkel voor de sturing .. de orignele kast van legrand 4x 16 modules is voor zekeringen behouden ...
de kast van mij is ook 6x24 modules. En is zoals jullie zien voldoende groot. Ik vraag mij soms af wat jullie allemaal in die grote kasten steken...

Dat het dan properder is wil ik geloven, maar die dingen nemen plaats in ook he.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

En je hebt hem dan ook nog eens ingericht als 5x24

Ik zie dat je enkelpolige automaten gebruikt hebt. Ik heb overal dubbelpolige dus da's direct dubbel zoveel plaats... dat telt door hoor.

Ook rijgklemmen nemen veel plaats in als je alles daar op wil afmonteren.

Ikzelf heb 8x24 modules. Zal binnenkort ook fotookes posten.
rij1 : rijgklemmen van verdiepingen
rij2 : automaten, relais, logo en extensies dakverdiep
rij3 : automaten, relais, logo en extensies verdieping
rij4 : automaten, relais, logo en extensies gelijkvloers
rij5 : 24VDC voedingen, zekeringen 24VDC, ruimte voor dimmers
rij6: diff 30mA en automaten 30mA
rij7: diff 300mA en automaten 300mA
rij8: rijgklemmen gelijkvloers

Is een kast van het merk IDE van bij demeutter. prijs valt goed mee :
http://www.dmlights.be/nl/cat/827/detai ... PO150.html
Post Reply