Relais op een stopcontact?

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
inspiran
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Nov 01, 2007 5:41 pm

Relais op een stopcontact?

Post by inspiran »

Hey,

Ik ga binnenkort een huis bouwen en ben aan het overwegen om domotica te plaatsen. Ik heb al aardig wat rondgekeken naar domotica systemen en heden lijkt me een decentraal systeem zoals Qbus of EIB wel interessant.

Wat ik nergens vind is hoe het zit met stopcontacten. Stel dat je deze allen individueel wilt kunnen aan/uit schakelen, is dat opzich mogelijk? Tot zover zie ik heden alleen dat je alle stopcontacten individueel naar een patchbay brengt om deze aan relais output modules te hangen. Dit betekent dus dat er véél meer extra bekabeling komt. Bestaan er geen systemen waarin je alleen de datakabel / EIB kabel / Qbus kabel naar een stopcontact brengt en dat daar dan binnenin een relais zit ? Zo kunnen die kringen dan traditioneel geplaatst worden.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Unterputz Aktoren

Post by Thorgal »

Bei KNX (EIB) heet dit in het Duits \"Unterputz Aktoren\".(\"Unterputz\" = voor montage in de muur).
Siemens heeft er entje bvb. 5WG1 511-2AB01 of direct de P 563/01. Merten heeft bvb. de 230/10 (Art. Nr. 627099), de 230/6 (Art. Nr. 627199) of de 230/16 (Art. Nr. 629999).
Andere fabrikanten hebben dit wellicht ook. Stel je vraag ook eens op http://www.eib-forum.be/phpBB/index.php ... 63a9d1af11, daar luisteren ook verdelers en installateurs mee en krijg je zeker meer antwoord.
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Post by tnimble »

De genoemde 230/10 en 230/6 van Merten kunnen niet in dezelfde inbouwdoos als de wandcontactdoos. Deze zal in een aparte inbouwdoos ernaast gebouw moeten worden welke je met een blindplaatje afdekt.

Maar ook kun je deze in de inbouwdoos van een schakelaar monteren. Hij vervangt dan direct de buskoppelaar van de schakelaar. Let wel dat je niet alle functies kan programeren dan dat je bij een losse buskoppelaar hebt.

Merten maakt ook een wandcontactdoos met geintegreerd relais en buskoppelaar achter op. Enige is dat je de extra diepe inbouw dozen nodig hebt.
inspiran
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Nov 01, 2007 5:41 pm

Post by inspiran »

Beiden, dank voor jullie antwoorden. Het Merten product is inderdaad een mogelijk product, echter zie ik wel dat het behoorlijk duur is ( > 90 euro).

Ik begin nu eerder te denken aan een PLC systeem mede dit toch echt wel minder duur is. In dat geval hoeft het dus geen EIB systeem te zijn waarop het stopconctact moet 'luisteren'. Zijn er goedkopere varianten die bijvoorbeeld aangestuurd worden met 12/24V ? Dus een stopcontact met een simpel relais? Of maak ik zoiets beter zelf?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik vind persoonlijk de laatste overweging niet helemaal wel overdacht :

Waarom niet voor EIB kiezen of welk ander domoticasysteem, en toch je voeding van je stopcontacten naar de kast brengen ?

Ik heb het hier al meermaals gepost, ik heb gewoon overal 5G2,5 gelegd, en dus kan ik meerdere stopcontacten samen nemen in een geschakelde kring. Wil je ELK stopcontact kunnen schakelen, wat mijn insziens toch wel serieus overkill is, dan zou je elk stopcontact naar je kast kunnen brengen, of elk groepje ... Met je verlichting doe je dit ook, dus als je dit ECHT nodig acht, doe dit dan ook voor je stopcontacten ...

Maar de vraag of je nu voor een domoticasysteem gaat, of voor een PLC, zou niet van de hier gestelde kwestie mogen afhangen ! IMHO natuurlijk

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

Ik zou beiden willen combineren: 5G2,5 met 1 permanent paar en 1 'teleruptor' paar als groepafschakeling, maar dan op termijn nog een of andere plaatselijke schakeling (SSR?) die met SVV kabel gestuurd wordt. Ik zou daarom het project van plugwise willen nabouwen (zowel individueel schakelen als vermogen meten) in bedrade en ingebouwde variant. Probleem dat ik zie met SSR is dat het warmte kan afgeven, niet zo interessant in een inbouwsituatie.
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Je moet zien hoeveel warmte dat afgeeft bij maximale belasting ... Ik mocht mijn videofoon binnenpost ook niet inbouwen, maar heb het toch gedaan en is absoluuuuuut geen probleem ...

Meten is weten !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

Een geschakeld stopcontact kan je perfect met een teleruptor of relais.
Indien je geïnteresseerd bent in een PLC-systeem moet je maar eens kijken op onze website: www.dna-software.be
Wij gebruiken beckhoff plc en deze hebben zelfs geïntegreerde relais modules die 16A kunnen schakelen ofwel werken met interface-relais en teleruptor of apart relais.
Belangrijk is inderdaad dat je eerst goed nadenkt over welke stopcontacten je apart of tesamen wilt schakelen en daarna de efficiënste bekabeling neemt.

groetjes,

Wim
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
Post Reply