nikobus protocol is gekraakt.

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
highvolt
DomoFan
Posts: 35
Joined: Tue Oct 04, 2005 9:23 pm

nikobus protocol is gekraakt.

Post by highvolt »

...
Last edited by highvolt on Wed Dec 17, 2008 4:29 pm, edited 3 times in total.
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

en het nut van deze hack is ?

dat je zelf manueel kan ingeven over de nikobus hoe hard je dimmer moet werken ?
highvolt
DomoFan
Posts: 35
Joined: Tue Oct 04, 2005 9:23 pm

Post by highvolt »

Het nut van deze hack is dat je nu volledige controle kan hebben over je installatie. Er zijn hier bvb mensen die zelf een touchscreen interface willen bouwen voor nikobus. Ook kan je nu bvb de kalendersturing via je eigen computer laten gaan ipv het telkens opnieuw te programmeren in nikobus.
Je kan ook zien waar er bvb nog lichten branden...

Niko verkoopt een sms interface, een atoomklok ontvanger, etc..
Wel, met deze hack kan ik zelf een email interface maken, en via een timeserver de juiste tijd opvragen. Je kan je tuinverlichting laten aangaan bij sunset, en uitzetten bij sunrise.

Mijn volgende stap is nikobus aansluiten de seriele poort van men linksys router. Op de router draaien dan mijn custom programmaatjes.

En, als in het slechtste geval niko ooit in de problemen komt, dan hebben we in ieder geval nog een 'open' protocol.
Blu3fish
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sun May 18, 2008 6:45 pm

Post by Blu3fish »

Hoi Highvolt,

Ik heb je een mailtje en een PM gestuurd omtrend de inzage van het protocol. Helaas heb ik tot op heden geen reactie mogen ontvangen.

Graag zou ik wat meer info willen ontrend de werking van de CRC calculatie.


Alvast bedankt,

Blu3fish
upsurfer
DomoFan
Posts: 15
Joined: Tue May 20, 2008 8:43 pm

protocol vraag

Post by upsurfer »

Beste nikobussers, ik krijg ook intresse om het nikobusprotocol beter te kennen. Ik zit echter nog wel enkele niveau's lager.
Kan iemand mij vertellen waar de 3de en de 4de getallenreeks voor staat?
M.a.w. de 2 getallenreeksen na het commando.

vb 23 4E 41 30 39 31 34 44 OD #NA0914D


[/img]
kleinduimmeke
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Sep 17, 2008 6:49 pm

Re: nikobus protocol is gekraakt.

Post by kleinduimmeke »

Hallo nicobussers

k ben nieuw op dit forum en zou graag jullie hulp willen vragen.
Ik heb een nicobus instalatie in mijn woning.
Graag had ik willen leren om mijn nicobus via een open source te bedienen zodat ik later het systeem naar believe kan aanpassen en uitbreiden.
kan iemand mij daar mee helpen.
Ben in die zaken een leek dus graag stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen.

Alvast bedankt

kleinduimmeke
highvolt
DomoFan
Posts: 35
Joined: Tue Oct 04, 2005 9:23 pm

Post by highvolt »

...
Last edited by highvolt on Wed Dec 17, 2008 4:30 pm, edited 1 time in total.
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Mooi, mooi... maar spontaan komen volgende vragen bij mij op:

1) Kan je op deze manier ook een sensor nabootsen, maw kan je vanuit je PC een packetje sturen alsof je ergens op een drukknop in je systeem drukt. Zo gebruik je de programmatie van het Nikobus systeem zoals het eigenlijk bedoeld was.

2) Kan je ook de status van uitgangen/uitgangsmodules opvragen, om deze vb op een of andere manier te rapporteren/displayen (ik denk dan aan een webpage)



grtz, Jo
highvolt
DomoFan
Posts: 35
Joined: Tue Oct 04, 2005 9:23 pm

Post by highvolt »

wat ik gepost heb is hoe je rechtstreeks een module aanstuurt over rs232... (je hebt dan wel de pc-link module nodig)

Je kan dus eigenlijk oneindig veel mogelijkheden bedenken die een module doen schakelen, zolang het uiteindelijk maar vertaalt word naar rs232
(mijn nikobus is met een ethernet->rs232 convertor aan mijn router aangesloten) ik kan dus via het internet alles schakelen.
vansteelandtm
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sun Jul 26, 2009 5:56 pm

Re:

Post by vansteelandtm »

highvolt wrote:wat ik gepost heb is hoe je rechtstreeks een module aanstuurt over rs232... (je hebt dan wel de pc-link module nodig)

Je kan dus eigenlijk oneindig veel mogelijkheden bedenken die een module doen schakelen, zolang het uiteindelijk maar vertaalt word naar rs232
(mijn nikobus is met een ethernet->rs232 convertor aan mijn router aangesloten) ik kan dus via het internet alles schakelen.
Ik ben momenteel aan het bouwen en plaats eveneens Nikobus.
Ik ben programmeur en ik had graag ook op deze manier mijn installatie aangestuurd.
Kunt u mij de beschrijving van de berichten bezorgen.
Mijn email is vansteelandtm@gmail.com
Alvast bedankt
JBE
DomoMember
Posts: 8
Joined: Fri Jan 16, 2009 1:29 am

Re:

Post by JBE »

highvolt wrote:wat ik gepost heb is hoe je rechtstreeks een module aanstuurt over rs232... (je hebt dan wel de pc-link module nodig)

Je kan dus eigenlijk oneindig veel mogelijkheden bedenken die een module doen schakelen, zolang het uiteindelijk maar vertaalt word naar rs232
(mijn nikobus is met een ethernet->rs232 convertor aan mijn router aangesloten) ik kan dus via het internet alles schakelen.
Waarom via Rs232c en PC-link. Uiteindelijk komen alle berichten toch op de bus (1 wire) terecht.
Rechtstreeks de bus lezen en schrijven lijkt mij logischer.
Je kunt dan direct diverse actors op de bus koppelen.
Wat ik bij Niko vooral mis is bijvoorbeeld een "merker" module, of timer module.
Je kunt dit nu realiseren door een actor hardwarematig met een ingangsmodule te koppelen. Maar hardware verbindingen zijn natuurlijk wel zaken van de vorige eeuw.
Is hier iemand mee bezig?
cedrus
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Nov 02, 2011 8:20 pm

Nikobus hack

Post by cedrus »

Momenteel ben ik ook aan een toepassing voor mijn nikobus installatie aan het werken.
Kan ik wat meer info over de hack bekomen? Tot nu toe is m'n zoektocht naar meer info over de hack vruchteloos geweest...
Alvast bedankt,
Mvg,
Jeroen
Post Reply