Bewegingsmelder case

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Curt
DomoMember
Posts: 9
Joined: Tue Aug 01, 2006 5:27 pm
Contact:

Bewegingsmelder case

Post by Curt »

stel je hebt een ruimte waarin er een bewegingsmelder en een drukknop aanwezig zijn, die beiden gebruikt worden om het licht te sturen. Stel daarbij volgende situatie :
1 ) Je gaat de ruimte binnen => detectie van de bewegingsmelder doet het licht aangaan
2 ) Je drukt op de knop => licht blijft branden, ook als je de kamer terug uitgaat
3 ) Je komt de ruimte terug binnen en drukt opnieuw om de knop om het licht uit te doen.
Hier kunnen 2 dingen gebeuren :
A ) uit wil zeggen dat de bewegingsmelder de controle terug overneemt, wat met zich mee brengt dat je op \"uit\" drukt maar het licht toch aanblijft gezien je in het bereik van de bewegingsmelder staat.
B ) uit wil zeggen dat zelfs bij detectie van de bewegingsmelder het licht niet aan mag. Maar ook hier lijkt dit niet gebruiksvriendelijk om te bepalen wanneer de bewegingsmelder het licht opnieuw kan sturen.

Zijn er mensen die dezelfde situatie hebben. Hoe hebben jullie dit opgelost?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

waarom moet je in 2) op die knop drukken? het licht is toch al aan?

Indien je een knop wil hebben om die detector aan of uit te zetten, denk ik dat de ergonomisch makkelijkste oplossing zal zijn om een toggle knop te gebruiken ipv een drukknop
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Weet je, ik heb ongeveer hetzelfde gedaan voor m'n buiten-melders, maar 't komt op 't volgende neer ...

Ik heb gewoon de voeding van al m'n buitenmelders op een relais gehangen, en die relais kan ik met een AAN/UIT knop bedienen ...

Standaard gaan de bewegingsmelders dus altijd hun werk doen (laten horen via alarmsysteem als er beweging is buiten & de lichten aan doen voor de tijd dat ik geprogrammeerd heb ... (hier zit wel heel wat meer achter, maar voor de eenvoudigheid zeg ik het zo maar) ... Zet ik nu de knop op UIT, dan kan ik ook gewoon het licht manueel aandoen en uitdoen ...

En als ik nog eens tijd heb, kan ik het ook nog verder programmeren, dat als de buitenlichten via de drukknop manueel aangezet heb, maar de bewegingsmelders hebben in een half uur (bv.) geen beweging gemerkt, dat ze dan toch uitgezet worden ...

Zou dit niet op dezelfde manier voor binnen kunnen dan ?? De enige reden waarom ik NIET zou willen dat het licht aangaat bij beweging, is als ik bv. tv aan 't kijken ben of zoiets ... Maar anders zie ik niet in wat er aan andere scenarios te werken valt ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

ik zou hetzelfde voor mijn garage willen toepassen ...

dat van die relais is een goede oplossing , maar ik zit met nikobus ....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Moet toch te programmeren zijn dan ?


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Post by hallo »

op mijn Teletask is het mogelijk om een lichtpunt te bedienen op meerdere wijzes.
Uiteraard moet je keuzes maken.
1) licht gecommandeerd door bewegingsmelder, zou ik ook timed laten aangaan, dus als bewegingsmelder geen detectie meer heeft, gaat de time-out in, en nadien het licht uit.
2) licht gecommandeerd door een drukknop, wordt uit/aan bediend. Interessant, want als je in een hoek bent waar de detector geen vat op heeft, blijft het licht aan. zelfde als je stil in je zetel zit naar tv te kijken. 3)
Maar in mijn garage heb ik ook mijn drukknop zo geprogrameerd dat hij maar voor tijdje licht geeft. Ik kan echter wel met een andere drukknop het licht aan/uit schakelen (om het te laten branden of om het uit te zetten als ik toch niet meer kom)
Curt
DomoMember
Posts: 9
Joined: Tue Aug 01, 2006 5:27 pm
Contact:

Re:

Post by Curt »

hallo wrote:op mijn Teletask is het mogelijk om een lichtpunt te bedienen op meerdere wijzes.
Uiteraard moet je keuzes maken.
1) licht gecommandeerd door bewegingsmelder, zou ik ook timed laten aangaan, dus als bewegingsmelder geen detectie meer heeft, gaat de time-out in, en nadien het licht uit.
2) licht gecommandeerd door een drukknop, wordt uit/aan bediend. Interessant, want als je in een hoek bent waar de detector geen vat op heeft, blijft het licht aan. zelfde als je stil in je zetel zit naar tv te kijken. 3)
Maar in mijn garage heb ik ook mijn drukknop zo geprogrameerd dat hij maar voor tijdje licht geeft. Ik kan echter wel met een andere drukknop het licht aan/uit schakelen (om het te laten branden of om het uit te zetten als ik toch niet meer kom)
aan welk van de 2 bijgevoegde situatie geven jullie de voorkeur?
Bij de situatie waarbij de bewegingsmelder voorrang heeft, is het wel raar dat als je op de stop drukt, de lamp aanblijft daar de bewegingsmelder nog steeds aanwezigheid meld.
In de andere situatie stel ik mij dan de vraag hoe het verder moet nadat de stop is ingedrukt. wanneer mag de bewegingsmelder dan terug de lamp sturen?
Attachments
uit met voorrang voor bewegingsmelder
uit met voorrang voor bewegingsmelder
events_1.gif (4.02 KiB) Viewed 12697 times
uit met voorrang voor drukknop
uit met voorrang voor drukknop
events_2.gif (3.99 KiB) Viewed 12699 times
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

In het scenario met voorrang voor drukknop, zou de bewegingsmelder disabled moeten zijn voor een bepaalde periode na het drukken van de stop knop. Maar hoe lang moet die tijd zijn?

Eenvoudige oplossing kan zijn: totdat er 'geen beweging' meer gedetecteerd wordt op de bewegingsmelder.

Even toetsen aan de mogelijke situaties:

1) Bewegingsmelder detecteerd je nog: als je uit de detectie zone gaat is er een transitie -> bewegingsmelder krijgt terug controle.

2) Je zit niet meer in de detectiezone:
2.1) Je verlaat de ruimte zonder gedetecteerd te worden -> een volgende detectie laat de bewegingsmelder terug meespelen = ok

2.2) Je loopt alsnog in het detectieveld bij het verlaten van de ruimte, het licht zal terug voor een bepaalde tijd aangaan wegens detectie -> ok vermits je het licht eerst uit zag gaan.

mvg, Jo
Post Reply