vloerinbouw aansluiting voor boxen

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

vloerinbouw aansluiting voor boxen

Post by Falcon10 »

Bestaat er een soort inbouwsysteem om een audiokabel toe te laten komen in een vloer ?
Ik dacht aan zo'n soort uitschuifbaar stopcontact principe zoals men oa gebruikt op aanrechten in keukens, maar dan in dit geval enkel een klein dekseltje ofzo waar dan boxaansluitingen onder zitten.

In 1 hoek in ons huis hebben we grote hoekramen staan, zodat een boxbevestiging in de muur niet mogelijk is, en meot de box aansluiting dus vanuit de grond komen, en van die grote, lelijke vloerdozen, vind ik nu ook niet je datje.
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Ikzelf heb al van die plastic kabeldoorvoeren voor kasten gebruikt, je hebt ze in verschillende doormeters (50...80 of meer).

Dit is een rand die je inbouwt en een plastic deksel met aanpasbaar gat (of volledig dicht), in verschillende kleuren te krijgen in de dhz zaak of groothandel zoals Van Opstal in Aartselaar.



mvg, Jo
Attachments
Kabeldoorvoer.jpg
Kabeldoorvoer.jpg (50.76 KiB) Viewed 10153 times
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

jup, zoiets zoek ik, maar hoe bouw je dat netjes in in de vloer ?

Gira heeft zo een Elia inbouwstuk :

Image

en dat zou ik dus willen gebruiken om op een of andere manier in de vloer te krijgen en daar dan dus de boxen op aan te sluiten.
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Ik doe het op volgende manier:


1) fixeer een inbouwpotje op de ruwbouw ondergrond (welfsel, ...) en breng een preflex met de nodige draden er naartoe

2) kleef een stukje harde isolatie (vb PUR van 1, 2 or 3 cm) bovenop het inbouwpotje, dit om te voorkomen dat er bij het chapen iets in het potje terecht komt.

3) plaats een stukje van de dunste electriciteitsbuis in het midden van het potje door de isolatie en zorg dat dit lang genoeg is zodat het achteraf boven je chape afwerking uitsteekt, zo weet je achteraf waar de potjes zich bevinden

4) na het chapen gebruik je een gatenzaag om een gat te maken voor de plastic kabeldoorvoer

5) om de draden te verbinden gebruik ik steekbare lusterklemmen, draden vanuit de flexbuis worden langs 1 kant in lusterklem vastgevezen, draden van luidsprekers langs de andere kant, doordat je de 2 kanten van de lusterklemmen gewoon uiteen kan trekken kan je de luidsprekers ook makkelijk wegnemen (zie foto) prijs voor deze klemmen is 2,23 euro voor 12 klemmen
Attachments
el-conn041.jpg
el-conn041.jpg (3.55 KiB) Viewed 10128 times
Post Reply