lichtsturing via siemens logo

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
bert1985
DomoMember
Posts: 3
Joined: Thu Aug 23, 2007 7:11 pm

lichtsturing via siemens logo

Post by bert1985 »

hij allemaal ik zouw mijn verlichting buiten willen bedienen met een logo

maar ik zit met een probleem met programmeren

ik zouw willen 1 druk op knop uitgang Q1 werkt
lange druk op de zelfde knop Q1 uit
2 kort drukkenop de zelfe knop uitgang Q2 werkt
lange druk op de zelfde knop Q2 gaat uit

kan iemand mij daar bij helpen

groetjes bert
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

Ik heb een vraagje bij uw systeem; als je eerst 1x kort drukt en dan 2x kort, dan zijn zowel Q1 als Q2 aan, als je dan lang drukt gaat Q2 uit. Als je Q1 wil uitdoen, moet je eerst 1x kort en dan 1x lang drukken, dat lijkt me nogal omslachtig.

Beter lijkt me: kort drukken: Q1 aan/uit, lang drukken Q2 aan/uit

En dat kan eenvoudig met timers:

kort drukken (<0> Q1 aan/uit


lang drukken (1sec): start timer T2 bij stijgende flank, timer geeft een puls na 1 sec, als dan de ingang I1 nog hoog is ( I1 AND T2) -> Q2 aan/uit

Heb zelf geen ervaring met Logo!, maar dit is basisfunctionaliteit waarvan ik veronderstel dat die aanwezig zal zijn.

groeten,

Koen
bert1985
DomoMember
Posts: 3
Joined: Thu Aug 23, 2007 7:11 pm

Re:

Post by bert1985 »

koen wrote:Ik heb een vraagje bij uw systeem; als je eerst 1x kort drukt en dan 2x kort, dan zijn zowel Q1 als Q2 aan, als je dan lang drukt gaat Q2 uit. Als je Q1 wil uitdoen, moet je eerst 1x kort en dan 1x lang drukken, dat lijkt me nogal omslachtig.

Beter lijkt me: kort drukken: Q1 aan/uit, lang drukken Q2 aan/uit

En dat kan eenvoudig met timers:

kort drukken (minder dan 0.5s) start timer T1 bij stijgende flank, timer geeft puls na 0.5sec, NOT(I1) AND T1 -> Q1 aan/uit


lang drukken (1sec): start timer T2 bij stijgende flank, timer geeft een puls na 1 sec, als dan de ingang I1 nog hoog is ( I1 AND T2) -> Q2 aan/uit

Heb zelf geen ervaring met Logo!, maar dit is basisfunctionaliteit waarvan ik veronderstel dat die aanwezig zal zijn.

groeten,

Koen
hij koen

zo had ik het nog nie bekenen maar daar heb je gelijk in als een kort moet drukken en dan een lange terug dat is niet te doen alleen al maar om dat ik hier maar 2 uitgangen heb genoemt maar in werkelijk worden dat 4
die alle maal worden bediend met die knop maar ik kan wel een proberen hoe jiij zij met een timer en even tuweel nog een funcie bij gooien
om alle lampen te gelijk te laten uitgaan.

bedank voor de tip

groetjes
Post Reply