Vochtigheidsmeter

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Vochtigheidsmeter

Post by ALAINVU »

Ik zoek voor mijn tuinsproeïnstallatie een vochtigheidsmeter voor de bodem. Iemand enig idee of dit te verkrijgen is?
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Post by Lukske »

Ik ga binnen een paar weken deze installeren;

Image

Is een mooie uitbreiding voor mijn KNX installatie en kan ik mijn beregeningsinstallatie afwerken.

Even nog een tip meegeven;
Er zijn voelers op de markt die niet vorstvrij zijn, ik zie me niet elk jaar die voeler terug uitgraven om hem dan in het voorjaar terug te moeten ingraven.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Heren,

kunnen jullie wat meer uitweiden over hoe jullie sproei installatie eruit ziet ? Wat houdt het in (pomp, ventielen, sproeiers, leidingen,...), hoe stuur je het, welke merken,... ?

Bedankt,
Koen.


P.S. : als dit in de buurt komt van topic kapen, dan open ik wel een nieuw.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Lijkt mij ook handig, om heel deze materie eens te belichten vanuit het domotica-oogpunt ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

werking

Post by ALAINVU »

Eigenlijk zeer simpel.
Mijn beregeningsinstallatie is in de tuin ingewerkt en is van Gardena. Ik heb slechts 2 kringen en 6 sproeikoppen die gevoed worden door twee 3/4 socarex slangen en deze socarexen zijn aangesloten in mijn kelder op 2 elektrische kleppen. Die elektrische kleppen worden onderbroken door 2 contactoren. De contactoren worden dan weer bediend met de PC link module van nikobus. Mijn regenpomp wordt ook bediend via een contactor.
's mogens bv om 0700 Hr. wordt er stroom gezet op de eerste elektrische klep en dit gedurende 5 minuten. Om 0705 Hr. gaat de eerste klep dicht en opent de tweede ook u weer voor 5 minuten. Ik zet die kleppen niet gelijktijdig open om zeker te zijn dat er voldoende druk is. De tuinsproeiers komen uit de grond en beregenen mijn tuin.
Als het uiteraard reeds geregend heeft en de grond voldoende vochtig is,moet die beregening niet doorgaan vandaar dat ik zo'n sonde zoek die ik vervolgens op mijn installatie kan plaatsen en als voorwaarde kan programmeren. Als ik thuis ben staat mijn regenpomp altijd aan. Als ik het huis verlaat wordt de voeding naar de regenpomp onderbroken. Vandaar dat hij dus ook geprogrammeerd is om net iets vroeger nl. 0659 Hr. aan te slaan tot 0711 Hr.
Deze beregeningsinstallatie kost in totaal slechts 375 Euro. Het duurste zijn de elektrische kleppen. Deze zijn aan 95 E per stuk. De contactoren en busmodules heb ik uiteraard niet bijgerekend.
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Post by ALAINVU »

Hier vindt u enkele elektrische kleppen:

http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=65904
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

allainvu : ge zijt menen held !

ik was ook van plan een gardena sproeiinstallatie te steken, en nu gij hier gans de uitleg geeft, weet ik perfect wa ik nodig heb daarvoor !
't zal ni voor nu direct zijn tijdens de bouw vant huis, maar ik ga het zeker al voorzien :)


Mercikes !
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Opm.

Post by ALAINVU »

Wel zeer goed opletten welke elektrische kleppen u neemt. De eerste maal hadden ze mij verkeerde meegegeven nl. voor CV ,deze hebben een druk langs beide zijden nodig om te functioneren.
Ik heb deze kosteloos kunnen omwisselen daar zij zich vergist hadden. De kleppen die nu in mijn installatie staan zijn zelf geschikt om Gas af te sluiten.
Ik heb ook niet de standaard socarex van Gardena gebruikt daar deze niet per meter te koop is. Ik heb gebruik gemaakt van een dikwandige 3/4 socarex.
Verder zitten de contactoren in mijn kast ingewerkt en bedienen zij de stopcontacten in mijn kelderwaarop de kleppen aangesloten zijn.

Ik heb er ook bij stilgestaan om zo'n elektrische klep achter de meter van het stadswater te plaatsen als veiligheid. Maar in zo'n geval mag het zeker geen NG maar moet het een \"normaal open \" klep zijn. Anders heb je bij elke stroompanne ook geen stadswater meer.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Dan heb je blijkbaar niet de kleppen van Gardena zelf gebruikt ? Waarom niet ?

Ik ben zelf ook eens aan het rondkijken, en ik denk ook dat het Gardena zal worden. maar het nadeel daaraan is dat ze een eigen programmeer systeem hebben dat geen koppeling met iets anders toelaat. Vandaar dat ik ook naar andere kleppen zal moeten uitzien.

Heb je merk/type van je kleppen ?

Bedankt,
Koen.
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Die elektrische ventielen zijn hier schandalig duur, ook die van Gardena.

Ik heb in mijn systeem 5 kringen en dus 5 kleppen, heb ik meegebracht uit USA. Daar heeft echt bijna ieder huis zo'n systeem, ook openbare gebouwen, zelfs het groen langs de straten.
Ik heb deze kleppen:
http://www.hunterindustries.com/Product ... specs.html

Was zo'n 20$ per stuk meen ik mij te herinneren.
Ook de sproeiers heb ik van ginder meegebracht, kosten daar 3 of 4$ voor zo'n 'pop-up' sproeier. Als je dan kijkt naar de prijzen van Gardena...

Het loont de moeite om een on-line shop te zoeken die ook internationaal wil leveren.

Op de US sites van de leveranciers kan je veel info vinden over het ontwerp en aanleg van sproeisystemen.

Google maar eens op \"lawn irrigation\"

Farao
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

kleppen

Post by ALAINVU »

Gardena niet genomen omdat ik met koper wilde werken
Kleppen gebruikt: MAGNEETVENTIEL SIRAI 3/4 bRUTOPRIJS WAS 132,25 -30% KORTING + 21% BTW!!!!
Veel te duur dus
Ik zoek nu nog een betaalbare sensor voor de grondvochtigheid. Die sensor van hierboven is meer dan 300 Euro. Dit lijkt me toch een beetje veel. Iemand???
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Re:

Post by ALAINVU »

Farao wrote:Die elektrische ventielen zijn hier schandalig duur, ook die van Gardena.

Ik heb in mijn systeem 5 kringen en dus 5 kleppen, heb ik meegebracht uit USA. Daar heeft echt bijna ieder huis zo'n systeem, ook openbare gebouwen, zelfs het groen langs de straten.
Ik heb deze kleppen:
http://www.hunterindustries.com/Product ... specs.html

Was zo'n 20$ per stuk meen ik mij te herinneren.


Farao
Blijkbaar werken zij niet met vochtigheidssensoren maar enkel met regensensors. Welk type sensor heeft u?
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Het is de bedoeling om ooit nog eens een zgn 'tipping bucket' regensensor te bouwen, maar nog geen tijd voor gehad.
Je hoeft volgens mij niet specifiek de vochtigheidsgraad van de grond te regelen, gewoon weten hoelang er al geen neerslag gevallen is.

Op dit moment gebruik ik de nivometing in de regenwatertank om te zien of er water bijgekomen is en dus neerslag gevallen is. Werkt natuurlijk alleen als de tank niet overvol is zoals gedurende de zomer 2007. Daarom gebruik ik nu ook de buitentemperatuur samen met de vochtigheidsgraad om te bepalen of het een warme en droge dag is. Tijdens en kort na een regenbui loopt de vochtigheidgraad op tot boven 85% da's dan een teken dat sproeien overbodig is.

Farao
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Hebben jullie een check of er iemand in de tuin is op het moment van sproeien ?

Lijkt me geestig : een BBQ in de zomer, en om 23uur schiet de installatie in gang. Lachen !
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Re:

Post by ALAINVU »

Koen Matthijs wrote:Hebben jullie een check of er iemand in de tuin is op het moment van sproeien ?

Lijkt me geestig : een BBQ in de zomer, en om 23uur schiet de installatie in gang. Lachen !
Zoals reeds hierboven vermeld : Om 0700 Hr. begint hij te sproeien. Op dat moment ben ikzelf net op en staat er ook niemand in mijn tuin.
Post Reply