praktische bekabelingsvraag: impulsrelais - Rolluiken

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Geert77
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Aug 17, 2007 9:34 pm

praktische bekabelingsvraag: impulsrelais - Rolluiken

Post by Geert77 »

Kan er mij iemand praktische tips geven ivm onderstaande?

Vanaf hoeveel bedieningspunten is het raadzaam om over te gaan naar een impulsrelais & drukknoppen? Vanaf meer dan 3 punten?
En tot 3 punten uitvoeren dmv wissel- & kruisschakelaar?
Of is de installatie van 2 wissels & 2 kruisschakelaars toch goedkoper (incl. bedrading) dan een impulsrelais & 4 drukknoppen?

Stel dat ik toch opteer om te werken met impulsrelais; hoe leg ik dan best m'n bedrading? vb. 3 impulsrelais: moet ik dan van de elektrische kast met 3 preflexen (telkens 2 aderig) naar de 3 drukknoppengroepen gaan? (ter plaatse de drukknoppen parallel leggen) En vervolgens nog eens met 3 preflexen naar de verschillende lichtgroepen? Dit lijkt me véél meer bedrading dan te werken met kruis & wissels.
OF wordt er op een andere manier bedraadt? Werken met meeraderige kabels?
Worden deze verlichtingskringen (met impulsrelais) gemengd met de gewone verlichtingskringen? Hoe gebeurt dit dan?

Een tweede vraag:
Hoe zou ik best de bedrading leggen voor 12 elektrische rolluiken?
5 op het gelijkvloers / 7 op de verdieping.
Ieder rolluik kan appart bediend worden.
1 automaat voor alle 12 de rolluiken? Naar schakelaar 1 een preflex met 3G,5 en van hieruit met een preflex (4G2,5) naar de rolluikmotor.
Vervolgens van schakelaar 1 (hier komt de algemende voeding toe) naar schakelaar 2, enz...?
Of wordt er geen aparte beveiliging voorzien voor de rolluiken en komt deze op een kring te liggen met stopcontacten?
Of wordt er nog anders gewerkt? Meeraderige kabels?

Ik heb niet zoveel praktische kennis en had graag via dit forum een antwoord gekregen op deze 2 vragen.

Alvast bedankt.
Mvg.
Geert
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Dag Geert ,

Alvast welkom op dit forum ..

De 2 vragen die je stelt zijn nogal aan de lange kant , maar ik zal er proberen een antwoordje op te forumleren :

Q : Vanaf hoeveel bedieningspunten is het raadzaam om over te gaan naar een impulsrelais & drukknoppen? Vanaf meer dan 3 punten?
En tot 3 punten uitvoeren dmv wissel- & kruisschakelaar?
Of is de installatie van 2 wissels & 2 kruisschakelaars toch goedkoper (incl. bedrading) dan een impulsrelais & 4 drukknoppen?

A: Met het oog naar toekomst zou ik zeker aanraden om ALLES met teleruptoren te doen , ok het kost wat meer mss , maar dan heb je ook wat .. en kan je later ook nog alle kanten uit .


Q: Stel dat ik toch opteer om te werken met impulsrelais; hoe leg ik dan best m'n bedrading? vb. 3 impulsrelais: moet ik dan van de elektrische kast met 3 preflexen (telkens 2 aderig) naar de 3 drukknoppengroepen gaan? (ter plaatse de drukknoppen parallel leggen) En vervolgens nog eens met 3 preflexen naar de verschillende lichtgroepen? Dit lijkt me véél meer bedrading dan te werken met kruis & wissels.
OF wordt er op een andere manier bedraadt? Werken met meeraderige kabels?
Worden deze verlichtingskringen (met impulsrelais) gemengd met de gewone verlichtingskringen? Hoe gebeurt dit dan?


A: klopt dat je wat meer kabel zal nodig hebben , maar dan heb je ook een flexibeler systeem en uitbreidbaar . ( Dan denk ik aan een ALLES uit knop of ALLES aan knop )
Het beste is om van het centraal punt waar zekering kast staat naar al je lichtpunten te gaan met preflex 3g1,5 of 5g1,5 .
Naar je 'potjes' waar de drukknoppen komen zou ik overal SVV16 eventueel in een lus , rekening houdende dat je met een SVV16 , 15 verschillende lichtpunten kan bedienen , echter als je nu in je living bijvoorbeeld 3 drukknoppen voor een zelfde lichtpunt wilt, heb je geen 3draden maar 1 draad nodig die je doorverbind in je potje ..


Q:
Hoe zou ik best de bedrading leggen voor 12 elektrische rolluiken?
5 op het gelijkvloers / 7 op de verdieping.
Ieder rolluik kan appart bediend worden.
1 automaat voor alle 12 de rolluiken? Naar schakelaar 1 een preflex met 3G,5 en van hieruit met een preflex (4G2,5) naar de rolluikmotor.
Vervolgens van schakelaar 1 (hier komt de algemende voeding toe) naar schakelaar 2, enz...?
Of wordt er geen aparte beveiliging voorzien voor de rolluiken en komt deze op een kring te liggen met stopcontacten?
Of wordt er nog anders gewerkt? Meeraderige kabels

A: Gezien je over 12 rolluiken spreekt , zou ik zeker opteren om voor elk rolluik een 4G1,5 ( of 5G1,5 ) te trekken naar een centraal punt .
Rolluik bediening steek je in dezelfde potjes van je drukknoppen .
Maar in die setup dien je dan wel te beschikken over een rolluik sturing , zodat je de rollen per verdiep in één keer omhoog of omlaag kan doen etc ..

Ik veronderstel dat het over een nieuwbouw gaat ? Dan zou ik zeker niet bezuinigen op kabel .. want zoiezo gaat het je later spijten ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

't maakt inderdaad al niet uit, wat je gaat doen qua systeem, teleruptoren, logo's of iets anders, maar installeer a.u.b. geen dingen meer zoals ze voor de 2de wereldoorlog deden (kruis & wissel toestanden) ...

Daar zou ik spijt van krijgen in uw plaats ...

Good advice ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Geert77
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Aug 17, 2007 9:34 pm

Post by Geert77 »

Bedankt al vor dit snelle antwoord!
Sorry voor de lange vragen.
De installatie is idd. voor een nieuwbouw.

TOCH NOG EEN AANTAL VRAGEN HIEROP ...

Vraag 1:
Naar je 'potjes' waar de drukknoppen komen zou ik overal SVV16 eventueel in een lus , rekening houdende dat je met een SVV16 , 15 verschillende lichtpunten kan bedienen , echter als je nu in je living bijvoorbeeld 3 drukknoppen voor een zelfde lichtpunt wilt, heb je geen 3draden maar 1 draad nodig die je doorverbind in je potje ..

Ik veronderstel dat deze SVV16 een 16aderige kabel in een preflex is?
Maar hoe sluit je deze praktisch aan?
Ik kom met m'n SVV16 van de kast en ga zo naar m'n eerste (helia)potje.
Moet ik in dit potje m'n kabel doorknippen en de nodige verbindingen maken om dan zo met de overschot van m'n SVV16 naar het 2 potje, 3e potje te gaan?
Dit kan toch niet de bedoeling zijn om 16 verbindingen in een potje te maken?
Of wordt er hier gewerkt met een centrale klemmendoos? En van hieruit met een 2aderige kabel naar ieder potje?
= omslachtig en meer aansluitingen.

*Wat bedoel je met: ev. in een lus?

Deze manier van werken vergroot ook aanzienlijk de kast (denk ik).
ALS er gewerkt wordt met SVV; betekent dit dan ook meteen dat je met gelijkspanning werkt? Welke voeding nemen jullie hiervoor?
In de kast: wordt deze SVV dan aangesloten op een klemmenstrook?
Ik meen te werken met een FIX-O-Rail150 (72 modules);
Maar als er met zoveel kabels naar de kast gekomen wordt, vermoed ik dat dit krap gaat worden. Welke elektrische kasten gebruiken jullie?

Vraag 2:
Rolluik bediening steek je in dezelfde potjes van je drukknoppen .
Maw ook aansluiten op die SVV16? Welke sectie heeft deze SVV?
Met eens te googelen kwam ik 0,8mm2 tegen. Is dit niet awa weinig voor een 230VAC kring?

Ik vermoed dat zo'n monofasig rolluimotortje niet veel vermogen heeft en bijgevolg er 12 onder 1 automaat te plaatsen. Wordt dit gedaan?

Mvg.
Geert
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

Inderdaad SVV16x0,8 en dan werk je inderdaad om ZLVS ( zeer lage veiligheidspanning ) Meestal wordt hiervoor 24V gebruikt , gelijk of wisselspanning hangt een beetje af van welke teleruptoren en of sturing je gebruikt ..
Het gemakkelijkste is inderdaad als je de preflex een stukje bloot maakt en zo in een lus in je helia potjes legt , maar tis is inderdaad nie zo simpel .. doorverbinden in een potje is een mogelijkheid , hangt er van af oeveel draden je effectief gaat gebruiken .. ik weet niet voor welk schakelmateriaal je gaat , maar ik heb overal Btcino inbouwdozen gebruikt ( kan je enkel als je ook Bticino schakelmateriaal gebruikt )
In m'n living heb ik mometeel op 3 plaatsen Btcino inbouwdozen van 7 modules , waar dus SVV16 naar loopt , momenteel 3 drukknoppen voor verlichting en 3 voor rolluiken = in mijn geval 1 gemeenschappeijke draad en 3 voor de drukknoppen voor verlichting + 6 voor de 3 rollen = Tel deze samen en je komt al op 10 draden , dus ik heb er nog 6 in reserve om knoppen bij te steken .

Wat betreft de kast , ga je met 72 modules inderdaad krap zitten en zeker in die vynckier heb je niet al te veel ruimte voor kabels .
Zou zeker voor een 120 of 144 modules gaan , ga je mss wel plaats over hebben , meer beter plaats over voor uitbreiding dan plaats te kort ..
Voor 120 of 144 modules heeft Gardy relatief goedkope kasten ( plastik ) ofwel ga je voor Hager , die zijn dan weer een pak duurder .
Maar ook vynckier zal wel wat hebben Fix-O-Rail Senior ofzo .

Als je het proper wil doen kan je overwegen in je kast wago rail klemmen te steken , dan vind je later ook makkelijker iets terug , ik heb dit echter bij m'n schoonbroer niet gedaan , en die heeft eeft een 22 tal lichtpunten op Eltako Teleruptoren , ook allemaal op 24V AC en overal SVV getrokken . ( Huis van 1930 , ALLES elektriciteit volledig gestript en vanaf 0 herbegonnen )

Voor de rolluiken hebben we kabels voorzien XVB 4g1,5 naar elke rol , er zitten echter nog geen motoren , gezien er later nog nieuwe ramen+rolluiken zullen komen .

Ikzelf heb een 9tal rolluiken en die zitten op één zekering van 16A .
Maar pas op als je SVV wil gebruiken voor je rollen , dan moet je met een rolluiik sturing werken , dit kan een Logo zijn van Siemens bijvoorbeeld
Dan heb je ook de mogelijkheden om alle rollen in één keer op of neer te doen , met tradionele aansluiting zie ik dat nog niet gebeuren , daar je in principe geen rollen parallel mag aansluiten .. en als ik me niet vergis mag je ook niet in één potje ZLVS combineren met netspanning .
SVV16x0,8 gebruiken voor 220V MAG NIET .

Ter info :

Met de zoekfunctie op dit forum kan je ook veel antwoorden vinden op je vragen , voorbeeld over die svv doorlussen :

http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... =svv+++lus



Teleruptoren die ik gebruik :

http://www.eltako.com/dwl/broschure2007internet.pdf

Op pagina 7 . De ES12Z-4x8..230V UC kan je 4 lichtpunten onafhankelijk mee sturen .

In attach een voorbeeldje van kast in opbouw bij m'n schoonbroer ( ondertussen is het deksel er op )
Attachments
DSCN9897_resize.JPG
DSCN9897_resize.JPG (281.02 KiB) Viewed 36370 times
DSCN9903_resize.JPG
DSCN9903_resize.JPG (142.71 KiB) Viewed 36371 times
DSCN9888_resize.JPG
DSCN9888_resize.JPG (152.42 KiB) Viewed 36371 times
Geert77
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Aug 17, 2007 9:34 pm

Post by Geert77 »

Allen,

Bedankt voor deze praktische tips.
Nu kan ik met voldoende kennis starten aan het praktische werk!
Impulsschakelaars en rolluiken installeren ;-)

Groeten,
Geert
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Geert,

Het is ondertussen al een enorme hoop informatie dat er te vinden is op het forum, en op al die vragen zijn ooit al uitvoerig antwoorden gegeven, dus, mocht je nog tijd hebben, zou ik zeker nog wat verder lezen op het forum ...

Ook wat die kasten betreft, er zijn hier al heel wat mooie (professionele) kasten voorgesteld, met foto's erbij ... , maar het hangt allemaal af, van wat je gaat aanvangen, moet er veel of weinig in, wil je kunnen uitbreiden of niet ... Heb je plaats genoeg of niet ...

Veel leesplezier, en ik hoop dat je tijd genoeg hebt (of gehad hebt) om eerst alle info wat door te nemen, want er niets zo erg, als alles afgewerkt hebben om nadien tot de conclusie te komen, dat je het allemaal anders had gewild, of dat er bepaalde dingen niet meer mogelijk zijn etc ...

Ik heb JAREN gezocht naar alle info, dan door dit forum te beginnen dacht ik dat te kunnen herleiden naar heel wat minder voor de toekomstige bouwers, maar in de praktijk staat er nu al zooooveel info op, dat het nog maanden duurt eer je alles doorgenomen hebt ... Maar weet dan wel, dat er vroeger zo goed als NIETS te vinden was in het nederlands ...

Suc6

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
on4ill
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Sep 23, 2007 11:15 am
Location: Rummen - België
Contact:

Post by on4ill »

Hebben die Eltako ES12Z-4x teleruptoren ook centrale bediening?
Ik kom er via de handleiding niet 100% aan uit.

Of is dat misschien 'slechts' 1 centrale bediening on en/of off voor de 4 tegelijk...

grtz
Stijn
-= Without Dissapointment, You Can't Appreciate Victory =-
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

die hebben idd centrale EN groepssturing :)

groeten,

Koen
on4ill
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Sep 23, 2007 11:15 am
Location: Rummen - België
Contact:

Post by on4ill »

waar zit het verschil?

ik ben dus echt niet mee blijkbaar... :oops:

Ik zie slechts 1 centrale bedienings-aansluiting(E1 en F1) en slechts 1 groeps-aansluiting...(G1 en H1)

maar er zitten wel 4 'aparte' teleruptoren in..
-= Without Dissapointment, You Can't Appreciate Victory =-
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

A11, A13, A15 en A17 sturen de 4 impulsrelais

+E1 en +F1 is voor alles uit/aan

+G1 en +H1 is voor de groepssturing

verschil tussen alles uit en groepssturing is het volgende:
bij groepssturing zullen enkel deze 4 impulsrelais geschakeld worden
bij alles aan/uit kunnen ook andere impulsrelais geschakeld worden omdat er typisch doorgelust wordt naar de +E1 en +F1 van andere impulsrelais

groeten,

Koen
Post Reply