Schneider Zelio

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Natuurlijk, graag posten. Die dimmers zijn voor mij nog altijd een doorn in mijn oog.

Bij mij staat het domotica-gebeuren al effe terug in prototype fase, omdat ik naar het buitenland getrokken ben en op het laatste moment Eltako impulsschakelaars en dimmers gestoken ipv computergestuurd domoticasysteem. De huurder was er nt te vinden om proefkonijn te spelen:-( Maar het einddoel blijft een open, betaalbaar, betrouwbaar en uitbreidbaar systeem te installeren bij terugkeer.

Onlangs iets nieuws op de kop getikt : een Arduino kloon, de Seeeduino Mega (juist getypt met 3 e'kes) : 70 digital in/out en 16 analog in voor 50 USD. Makkelijk programmeerbaar vanuit Win/Lin. Er is een mogelijkheid om 14 digitale uitgangen als PWM te gebruiken om een analoge uitgang te simuleren.

Plan is nu om een met paar van die Seeeduinos mijn drukknoppen te interfacen met de linux pc, en ook om mijn drukknop-ledjes (Niko 1,2,4 en 6 voudig) individueel te kunnen sturen (ik hoop met 3 toe te komen, das dan 100 EUR voor 258 digitale in/uitgangen : wie doet beter?). De schakeling van digitale uitgangen gebeurt via een eerdere aankoop, een Sealevel 463E die 96 SSR's stuurt (kan nog uitbreiden met 463N expansiemodules). Temperatuur, licht, wind, regen, vochtigheid etc meten gaat met een 1wire systeem -via de HA7Net 1wire bus master of rechtstreeks- naar de linux-pc.

Maar nu komt het : ondanks al dat electrogeweld blijven dimmers een dure optie. Niko heeft een 2DIN 0-10V module, Silix.es heeft een 1 DIN module voor 90EUR. Alternatief is misschien Velleman die een kitje hebben, maar dat geeft me toch een raar gevoel. Ik vind weinig verdere alternatieven, buiten het dure professionele podium-materiaal.

In ieder geval, ik hoor graag hoe jullie het dimmer-probleem oplossen. Natuurlijk moet het ook mogelijk zijn laagspanningsverlichting te installeren, dus is het type dimmer ook van belang omdat het in sommige gevallen dan noodzaak is gewikkelde transfo's te steken.

Bedankt ook om je linux code te publiceren, dat spaart mij waarschijnlijk ettelijke uren knoei- en vloekwerk.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

zal dimmer code eens op een avond posten want nu heb ik ze niet.

Arduino lijkt idd mega cool.

Maar ik denk dat het nadeel de betrouwbaarheid zou zijn: die microPLC zijn toch getest op langdurig gebruik in professionele omgevingen e.d.

Nu ja voor led sturing... ideaal!
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

zelio macro voor dimmen

De macro is misschien een beetje te complex voor general purpose dimmen. het simuleert het gedrag van een drukknopdimmer (ingedrukt houden gaat afwisselend omlaag of omhoog), en geeft zo een waarde tussen 0 en 1023 wat door de zelio wordt omgezet tot 0-10volt. Ik heb zelf ergens 300 ofzo als minimum genomen enkel omdat de spaarlampen onder de 30% voltage flikkeren.
De macro ondersteunt domotica integratie via SLin/SLout. Je kan door het schrijven van een waarde de bypass activeren en de dimmer in de gewenste stand zetten. Bvb 70%-> 700 schrijven.
Analoog kan je ook de huidige dimsterkte uitlezen. Software eerder in dit topic te vinden.

hier nog 2 prentjes die een idee geven van de complexiteit (ik geef wel toe, het kan misschien wat eenvoudiger en waarschijnlijk heeft niet iedereen alles nodig hier).
De override koppel ik 2x aan omdat het iets minder geheugen gebruikt,
Prentje gebruik dimmer macro

Prentje dimmer macro zelf
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die laatste is inderdaad al een serieuze macro ... Dat heb je ook niet op 10 minuten geprogrammeerd lijkt me ?

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

on4cet wrote:Die laatste is inderdaad al een serieuze macro ... Dat heb je ook niet op 10 minuten geprogrammeerd lijkt me ?

Mvg,

bart
nee, die is inderdaad wat gegroeid op een avond of 3 en er kan waarschijnlijk nog wel wat af. Maar op die zelio heb ik geheugen genoeg dus er is niet direct een reden toe.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

bedankt voor de dimmer-code. Welke dimmers gebruik je, wat is de kost per lichtpunt ?

Ivm het sturen van de led-lichtjes in de drukknoppen was ik nog even vergeten dat met de Seeeduino ook shift-registers kunnen gebruikt worden. Dan wordt de kost per aprt gestuurd ledje helemaal minimaal. Over het exacte hoe kan je via de arduino guides meer leren, of wijdt ik op verzoek graag verder uit.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

jeroen: johan van den brande is arduino importeur en ook expert ter zake.
ik heb er ook eentje liggen, wachtend op een project :)

http://www.tektonica.com/
rpili1313
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Aug 03, 2009 4:57 pm

Post by rpili1313 »

het was idd nog nodig
Ik begrijp de dimmer macro maar hoe begin je aan zoiets?

Ik had nog een vraagje betreft schemerschakeling. Hoe hebben jullie dit opgelost, ik dacht eerst een schemerschakelaar van niko die zijn puls geeft aan de PLC maar zou je niet gebruik kunnen maken de tijd functies van de PLC?

Hoe hebben jullie dat gedaan als er met led's gewerkt wordt. Ik had graag een aantal led's willen dimmen.
Als je de analoge uitgang gebruikt van je PLC met de code van Jeroen die een uitgang stuurt van 0 tot 10 volt, hoe ga je dan verder?
michael
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Oct 19, 2009 11:45 pm

Post by michael »

bouwer66

ik ben met eenzelfde variant bezig op een m3 van crouzet. identiek hetzelfde toestel, toch qua aansturen via visual basic.

ik zit echter bij het experimenteren met een probleem.

ik heb een druk-aan-druk-uit programma geschreven in de plc

aan de impuls van de functieblok hangt ingang 1

de uitgang is eveneens 1

m.a.w. als ik druk op 1 gaat 1 aan druk ik nogmaals gaat deze uit.

verder heb ik parallel op de impuls ingang een adres van slin gekoppeld. adres 1 gaat door een comparator, die een vaste waarde 1 gaat vergelijken met adres 1. indien dit ok is krijg ik een 1 op de impuls.

nu probeer ik in vb een button zodanig te schijven dat deze bij het indrukken waarde 1 stuurt, en bij het loslaten de waarde 0 stuurt. hiermee krijg ik een impuls als zou deze komen van een fysieke drukknop.
spijtig genoeg lijkt dit niet te werken.

hierbij de link naar het vb forum waar enkele vb-experts zich met het probleem moeien. echter is het soms moeilijk voor hen omdat de module of het modbus protocol voor hen onbekend is. mss dat jij soelaas kunt bieden

http://vbib.be/PNphpBB2-viewtopic-t-6896.phtml

alvast bedankt

tevens kan de link interessant zijn voor mensen met hetzelfde id als ik, n.l.: de domotica thuis gaan uitbreiden met een touchscreen. bepaalde flarden code zijn n.l. zeer eenvoudig aan te passen om meerdere adressen te sturen via ander knoppen ( als het eenmaal vlot werkt weliswaar.)

mvg
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Zelio heeft een functie pulse on edge, waarbij je kiest of hij moet pulsen van OFF naar ON of van ON naar OFF, of beide. Hang daarachter een impulse relay en je hebt wat je wil.
michael
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Oct 19, 2009 11:45 pm

Post by michael »

@ bouwer 66

als je kijkt in het topic van vbib ( zie boven) kun je zien dat het nu gelukt is om constant te schrijven naar de module. echter heb ik nog steeds niet onder de knie hoe je leest uit de module.

stel bijvoorbeeld ik wil adres 25 lezen, dan stuur ik

Code: Select all

Write(\":04030000FF1802E0\" & vbCrLf)
maar dan moet ik normaal de waarde in adres 25 terugkrijgen, waar waar gaat deze heen? ik moet in mijn opstelling normaal gezien :04030201C234** terugkrijgen ( ik heb een applicatie waar ik gewoon het adres kan in geven ik op read druk en ik dan de strings die gestuurd en ontvangen worden in zie. ik zie de bovenstaande string terugkrijgen, welke effectief 450 is, maar hoe krijg ik deze in visual studio op bijvoorbeeld een label? heb jij dit al verwezenlijkt? en hoe deed je dit dan

alvast bedankt
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Lezen en schrijven kan ik al 2 jaar met een simpel c programmaatje en ik heb de source code hier ook eens ergens gepost.

als je leesstring juist is zendt de COM poort een reply terug die de gelezen bytes bevat.
Let op baudrate parity etc.

Ik heb wel de indruk dat er een bug is in de firmware waarbij de zelio in een toestand kan komen dat hij geen antwoorden meer teurgzend. Het is meestal na een programma update. De oplossing in dat geval is een reboot (via poweroff/on) en alles werkt weer.
falconmil
DomoMember
Posts: 1
Joined: Thu Jun 24, 2010 8:25 am

Post by falconmil »

Zou het mogelijk zijn de code nog eens opnieuw online te zetten, kwestie van het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden (de oude links werken niet meer)? Ik ben aan iets zeer gelijkaardigs bezig (wel met Crouzet Millenium, maar communicatieprotocol is identiek), en zou deze willen aansturen vanuit een low-power ARM bordje waar linux op draait.

Heb je nog last gehad van doorgebrande relais van de zelio, of een goede oplossing gevonden om deze af te zekeren?

Dit was trouwens een zeer interessante topic, de informatie die ik hier vond heeft de doorslag gegeven om voor de zelio/crouzet oplossing te gaan, bedankt!
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

falconmil wrote:Zou het mogelijk zijn de code nog eens opnieuw online te zetten, kwestie van het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden (de oude links werken niet meer)? Ik ben aan iets zeer gelijkaardigs bezig (wel met Crouzet Millenium, maar communicatieprotocol is identiek), en zou deze willen aansturen vanuit een low-power ARM bordje waar linux op draait.

Heb je nog last gehad van doorgebrande relais van de zelio, of een goede oplossing gevonden om deze af te zekeren?

Dit was trouwens een zeer interessante topic, de informatie die ik hier vond heeft de doorslag gegeven om voor de zelio/crouzet oplossing te gaan, bedankt!
Ha dus crouzet is inderdaad hetzelfde, ik had al gezien dat ze zo gelijkend waren.
Ik heb geen nieuwe doorgebrande relais meer gehad. Gewoon opletten met kortsluitingen of zware belasting (bvb rolluikmotoren).

code op
http://users.skynet.be/fc386547/zelio.cpp

Compileren met g++ zelio.cpp -o zelio
Code kwaliteit suckt was snelle copy paste van wat van overal, geen reden om c++ te gebruiken maar stom demootje destijds en het werkt gewoon, geen reden om het niet te gebruiken.

bvb
zelio /dev/ttyS3 write 2 2 00 00
mijn /etc/rc.local bevat
modprobe usbserial vendor=0x0483 product=0x7270
en je moet cdc_acm blacklisten in /etc/modprobe.d/blacklist.conf ofzo
marnik
DomoMember
Posts: 3
Joined: Fri Sep 10, 2010 1:54 pm

Post by marnik »

Bouwer66,

De SLin en SLout aan de praat krijgen is gelukt. De vraag waar ik mee blijf zitten is hoe je kan combineren met drukknoppen die niet via de pc passeren. Ik verklaar me nader.

In de zelio een programma laden met 1 SLin, met daarachter een \"word bit conversion\" (CAN), en van die kan naar al de uitgangen. Zo kan je door naar SLin te schrijven de uitgangen aan- en afzetten. Je kan ook de waarde van SLin uitlezen (en dus de stand van de uitgang). So far so good.

De vraag is nu, wat als ik een drukknop aan een zelio ingang hang, met daarachter een bistable blok? Ik wil namelijk met een druk op de knop een uitgang aanzetten, en met een volgende druk de uitgang afzetten. Ik kan die bistable block echter niet meer verbinden met een uitgang, want die hangen al aan de \"CAN\" blok. Ik zou daar met een OR block kunnen foefelen (zodat de drukknop parallel met de CAN hangt), maar dan klopt de status die ik uitlees uit de SLin niet meer (want die weet niet wat die drukknop gedaan heeft).

Hoe heb je dat opgelost? Ik ben zeer benieuwd.
Post Reply