Schneider Zelio

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

snipze
DomoMember
Posts: 5
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:58 am
Location: Zutendaal - België

Post by snipze »

Bouwer66 kan je mij even uitleggen hoe je jou systeem afgezekerd hebt? dus zowel de Zelio-s als de belastingen die erachter hangen om te vermijden dat je de uitgang van een Zelio opstookt als er iets misgaat?

bedankt
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Zoals je eerder in dit topic kan lezen heb ik al opgestookte uitgangen gehad.

Ik heb momenteel 16A automaten hangen. Ik dacht dat kortsluitingsbeveiliging genoeg zou zijn en dat de interne relais pas zouden doorbranden bij enige tijd > 5A resp 8A. Niet dus.

Blijkt dat bij kortsluiting mijn verliesstroomschakelaar afslaat ipv de automaat . Slechte automaat ? Ik weet het niet.

Ik ga op termijn misschien de automaten vervangen door 4A snellere automaten kwestie dat bij kortsluiting de relais niet doorbranden.

Intussen is mijn reserve Zelio gearriveerd (van ebay aan halve prijs) dus ik kan beginnen uitzoeken of relais transplanteren lukt. Altijd hetzelfde probleem echter: tijd, tijd, tijd...
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Geen slechte zekering, de vermelde stroom is echter de nominale schakelstroom (In).

De zekering zal slechts afslaan als In met een bepaalde factor overschreden wordt gedurende een bepaalde tijd. Hoe groter die factor hoe kleiner de tijd nodig om uit te schakelen.

Kijk eens naar deze folder van Hager http://www.hager.nl/files/download/0/10 ... 5_2006.pdf


mvg, Jo
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Update

Sinds enige weken heb ik een eerste versie van een Java GUI die vanop de touchscreen toelaat per kamer alle outputs te schakelen: verlichting, bel, ventilatie, dimmers, ...
Werkt prima. Nog wat bugjes, en nog veel schoonheidswerk.
Idealiter wordt het een 3d GUI enzo, maar ja, next next version.

Volgende stap is bluetooth en JavaME integratie (redelijk simpel) zodat ik vanop willekeurige GSM's alles kan bedienen (na bluetooth pairing en installatie van het programma natuurlijk).
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Keep up the good work hé ... en op tijd en stond eens een fotootje van de progress meesturen ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Uiteraard!
Het zou allemaal veel sneller kunnen gaan maar als je bouwt is er ook nog veel ander afwerkingswerk wat prioritairder is.
Een kameraad die hetzelfde Zelio project in zn huis zal stoppen, kent heel wat van 3D graphics en lighting ... als die tijd heeft kan het hier nog heel sjiek worden.
igordeve
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Oct 27, 2008 11:33 pm

Analogen ingang omschakelen naar digitale ingang.

Post by igordeve »

Heren,

ik me gisteren avond goed geamuseerd met het lezen van jullie reacties.
Ik zie mezelf al bezig met fouten maar vooral met alle vooruitgang die jullie boeken.

Toen ik las dat iemand op zoek was om van een analoge ingang een digitale te maken herinnerde me ik iets uit het vere verleden.

Een 0 tot 10 V signaal komt overeen met 0 tot 20 mA signaal + een weerstand van 250 ohm... is de wet van ohm.

Hoe moet ik hier aan beginnen.
Stel dat je twee weerstanden in serie zet, één van 50 en één van 100 ohm.
Deze schakel je op een ingang. Bij een stroom van 20 mA krijg je 1 Volt en 2 volt. Over die weerstanden zet je respectievelijk een contact. De spanning die deze twee weerstanden geven kan je detecteren aan de ingang van de Zelio. Nu heb je vier mogelijkheden. (binair) 0 volt is niets geschakeld, 1 volt is fictieve ingang 1 geschakeld, 2 volt is fictieve ingang 2 geschakeld, 3 volt zijn beiden geschakeld...

Wat hebben we dus nodig: een constante stroombron, twee of 10 weerstanden contacten erover en een goede logica die uitzoekt welke ingang kortgesloten is...

Wat denken jullie ervan?

Goed hé,

Jos
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Weerstanden stoken natuurlijk wat energie weg.
Een snelle berekening leert dat 1 weerstand (50 ohm bij 20 mA, 365 dagen per jaar aan 0,16 €/kWh) zo'n 0,17 €/jaar kost.
° Da's één weerstand, geen 20.
° Die dan berekend is voor een signaal dat permanent laag is...
Je zou eens moeten nagaan of met eenvoudige comparators het stroomverbruik niet naar beneden kan. Of natuurlijk echte digitale ingangen gebruiken. Je zal er geen boterham minder om eten, hoor; 't gaat om de idee. :wink:
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

als je ingangen die je hierop wil hangen drukknoppen zijn, maakt het verbuik natuurlijk niet veel uit, aangezien ze enkel verbruiken als je de knop indrukt en da's maar een fractie van de tijd...

ik snap uw verhaal van 20mA eigenlijk niet. Wat heeft dat er mee te maken?
Ofwel is je analoge ingang van het 0-10V (of 1-10V) type en dan heb je gewoon een spanningsdeler nodig (denk aan de dioden als je meerdere ingagen hierop wil hangen!)
Ofwel is je analoge ingang van het 0-20mA type en dan heb je gewoon een weerstand nodig die de juiste stroom doet vloeien
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Ah, drukknoppen. Dat had ik niet gelezen. Da, kan je het natuurlijk beter simpel houden, hé.
Enkel rekening houden met kontakdender dan.
JenJ
DomoMember
Posts: 1
Joined: Thu Jan 15, 2009 4:44 pm
Location: Vlaams-Brabant

Re:

Post by JenJ »

roeln wrote:
voor dimmen zijn er 2 opties als je met een drukknop wil werken:

1. drukknop -> digitale ingang plc -> pulsdimmer (soort dimmer waar je infetie rechtstreeks een drukknop kan ophangen: gardy, niko, ...) -> verlichting

2. drukknop -> digitale ingnang plc -> programma in plc dat langzaam op/neer doet en of snel aan/uit bij kort ed. -> analoge 0-10V of 1-10V of 0-20mA uitgang op plc -> dimmer die 0-10V of 1-10V of 0-20mA nodig heeft als input -> verlichting
Ik ben een beetje in de war ivm met optie 1...
als je zo'n dimmer hebt waar je rechtsrreeks een drukknop kan ophangen hoe kan je dan de link met de PLC maken ? je scrijft descrete ingang PLC -> pulsdimmer, maar hoe zit het met de PLC uitgang ?? en zal de dimmer zijn laatst gekozen waarde houden ?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Wel, zo'n analoge ingangsdimmer is dikwijls een stuk duurder dan zo'n drukknopdimmer gewoon al omdat de volumes veel groter zijn.

Bij optie 1 gebruik je dus een digitale uitgang op je plc. Dikwijls hebben zulke dimmers ook extra ingangen voor een reset ed. Maar je moet dus inderdaad in je plc gaan proberen onthouden in welke staat je dimmer is enzo. Daarom dus dat dus methode niet erg praktisch is
rpili1313
DomoMember
Posts: 2
Joined: Mon Aug 03, 2009 4:57 pm

Post by rpili1313 »

wilt er iemand zijn stukje code online zetten voor het dimmen?

Thx
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Nu pas gezien, vraag nog relevant ?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Er zullen altijd nieuwe mensen op zoek zijn naar zulke voorbeelden, dus, ja, mij lijkt het nog steeds relevant ... Posten maar zou ik zeggen !


Mvg,

BArt
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply