Schneider Zelio

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

die analoge ingangen op de SR3BD261BD zijn te kiezen analoog of digitaal. Configureerbaar.

voor dimmers heb je ofwel pulsgestuurde dimmers nodig ofwel analoge uitgangen en daarvoor heb je dure extensie module nodig (die maar 2 analoge uitgangen heeft).

De 2de manier is wel de enige om makkelijk sferen te implementeren (30% lichtsterkte vanuit domotica)
matje
DomoFan
Posts: 20
Joined: Wed Sep 05, 2007 5:27 pm

Post by matje »

kheb zo programma gezien op dieje site van zelio. maar dimmen bij simulatie gaat niet zeker. Maar ik moet dan gewoon van mijn analoge naar dimmodule en van dimmodule naar drukknop en dan is toch opgelost niet?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

wil je uw drukknop dimmen of uw verlichting :roll:


voor dimmen zijn er 2 opties als je met een drukknop wil werken:

1. drukknop -> digitale ingang plc -> pulsdimmer (soort dimmer waar je infetie rechtstreeks een drukknop kan ophangen: gardy, niko, ...) -> verlichting

2. drukknop -> digitale ingnang plc -> programma in plc dat langzaam op/neer doet en of snel aan/uit bij kort ed. -> analoge 0-10V of 1-10V of 0-20mA uitgang op plc -> dimmer die 0-10V of 1-10V of 0-20mA nodig heeft als input -> verlichting


Andere optie is een draaiknop met hierin een potentiometer -> normalizering bereik -> analoge plc ingang -> analoge plc uitgang en verder zoals 2...
kmelotte
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed May 02, 2007 10:46 am

Post by kmelotte »

Waar kan ik ergens zo een voorbeeldprogramma vinden om verlichting te dimmen met een drukknop? Ik gebruik de millenium3.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

kmelotte wrote:Waar kan ik ergens zo een voorbeeldprogramma vinden om verlichting te dimmen met een drukknop? Ik gebruik de millenium3.
ik heb dat volledig zelf geschreven maar op zelio.
Is niet zo moeilijk maar je zit er wel rap een uurtje aan tot het perfect is.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Weer wat vooruitgang afgelopen weekend.

Touchscreen die aan de mini itx hangt kan kan nu scriptjes starten:
living_salon_spots_aan, living salon spots dimmen, keuken kastverlichting aan/uit, audioversterker aan/uit, deurbel aan, balansventilatie high/medium/low etc

So far so good. Ik heb nog een leuke GUI nodig, die dat soort scriptjes kan aanroepen nu. In de eerste faze wordt het misschien iets voorlopigs, browser based.

Ik heb ook mijn 'low power mode' geimplementeerd:
Zelio 1 schakelt de voeding van zelio 2 en 3 uit wanneer er \"all off\" wordt gedaan. Elk van de inputs van zelio 1 zorgen ervoor dat die low power mode gedeactiveerd wordt. Theorie klinkt altijd fijn, maar probleem is nu nog dat elk van de andere inputs (die van zelio 2 en 3) aan een power-loze zelio hangen en dus niet in staat zijn de low power mode te deactiveren.
Ik heb om te beginnen de inputs van zelio 1 zo gekozen dat die op de plaatsen staan waar je de low power activeert en dus ook weer zal deactiveren (slaapkamer, voordeur, garage). Verder is er een bewegingsdetector in de traphal die ook als input op zelio 1 hangt en dus bij het de trap afkomen de low power ook deactiveert.
En nu heb ik nog een soldeerprojectje liggen om te zorgen dat het indrukken van een willekeurige schakelaar op zelio 2 en 3 ook low power deactiveert. hierdoor moet ik elk van die inputs verbinden via een diode met een input van zelio 1 hier speciaal voor voorbehouden. De diodes zijn nodig om te zorgen dat de lichtschakelaars niet allemaal op dezelfde potentiaal komen natuurlijk. Ik heb hiervoor een bordje en 32 diodes liggen met klemsteentjes, nu nog een avondje solderen en dat in de kast bevestigen.

Het eindresultaat is dat mijn Zelio installatie die bij activiteit ca 36 Watt verbruikt bij afwezigheid en 's nachts (toch wel een groot percentage van de tijd) maar 12 watt verbruikt. En ook de schakelbare stopcontacten gaan allemaal uit, grofweg 20 euro per jaar besparing aan stroom. Toch de moeite vind ik.

Ik heb zowel de audio als de video out van de touchscreen verbonden (via kabels in de chappe) met mijn TV. Ik kan op dit moment volledig gratis (zonder kabeltv, belgacomtv, tv vlaanderen) nu een, canvas, VT4 en VijfTV ontvangen. De eerste twee via DVB-T, de laatste twee via zattoo.

En als ik via de touchscreen mp3's speel in amarok call ik eerst het scriptje dat de vermogenrelais schakelt waarop het stopcontact van de versterker van de woonkamer hangt (versterker en boxen aan als de audio begint) en weer uit als muziek gedaan is.

Nu moet ik amarok nog wat verder configureren.. ook internet streams (radio 1, 2 stubru last.fm radio etc) integreren.

Het begint allemaal goed in elkaar te passen. Tegen eind van de zomer is er hopelijk een stabiele werkende installatie.
Last edited by Bouwer66 on Wed Jun 25, 2008 10:38 am, edited 1 time in total.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

cool
Alfred
DomoMember
Posts: 12
Joined: Mon May 28, 2007 1:02 pm

Post by Alfred »

Kan je eens enkele foto's posten van je kast en gui?

Ik ben benieuwd ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik ook (benieuwd) ... Tegen de zomer is het ideale tijdstip om zoiets klaar te hebben hé ... Kan je alle gasten uitnodigen op je party met muziek via amarok !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Ik zal mijn best doen. Momenteel is het effe heel druk met andere prioriteiten. Ik moet dringend de trap uittekenen, naar graspop gaan etc. ;)

In elk geval, ik heb nog geen zelfgemaakte GUI he, enkel de GUI van amarok en KDE zelf is operationeel. Ik heb nog een week verlof in juli en dan kan ik er hopelijk iets GUI achtigs voor maken.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Komt wel goed man !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Een paar fotos
http://users.edpnet.be/zeratul/domotica/
De touchscreen ingebouwd in de muur; Amarok FullScreen ; en de elektriciteitskast.

Nu met Niko dimmers dus, beltransfo zit erbij, led transfo's en seriele en USB kabels naar de zelios.

Ik zou nog eens een filmpje moeten maken van de touchscreen als digitale fotokader (met fade in/out van de foto's zoals de beroemde Mac screensaver)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ziet er heel goed uit hé ...

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Iemand enig idee wat de beste manier zou zijn om RGB leds op een micro PLC aan te sluiten ?

Ik wil de kleur via domotica kunnen sturen. Dat mag eventueel via de PC zijn die eraan hangt.

Er zijn RF ontvangers voor LED strips... kan je zo'n RF zender makkelijk aan een PC of PLC koppelen ? Iemand enige suggestie ?

Eerste projectje is RGB led strips boven de keuken kasten, dan RGB vloerspots in de woonkamer.

Zelf dacht ik aan DMX sturing...
http://www.hiline-lighting.com/files/dm ... ler-3A.pdf
http://www.hiline-lighting.com/files/HL ... 2N1-12.pdf
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Dit lijkt mij in elk geval al een bruikbaar spul
USB of seriele interface met 12 of 16 kanalen, dus goed voor 4 of 5 verschillende kleuren in RGB strips.

http://www.mightexsystems.com/family_in ... ries_id=58

of dit
http://www.ledtuning.nl/catalog/product ... cts_id=437
niet zo duur. Ik ga gewoon een UTP bijtrekken
Post Reply