Dynamische Timer in Step7(FDB)

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
bander
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri May 25, 2007 9:53 pm

Dynamische Timer in Step7(FDB)

Post by bander »

Hallo,

Na lang zoeken blijf ik hangen op een probleem. HEb zelf niet super veel ervaring met timers en PLC's en weet totaal niet hoe ik een dynamische timer moet instellen.

Met een dynamische timer bedoel ik dat je een timer hebt, en looptijd (time value) van de timer ingesteld kan worden in bijv WinCC of C#. Ik heb me laten vertellen dat dit mogelijk moet zijn, maar na dagen zoeken heb ik het nog steeds niet kunnen vinden.

Ik hoop dat iemand mij hier kan vertellen hoe ik in een FDB, een \"M\" bit of iets dergelijks kan setten zodat de timer value ingesteld kan worden vanuit een andere applicatie.

Ik programmeer in op een S300 in siemens Step 7 met FDB's.

Kan iemand mij helpen want ik begin langzamerhand gek te worden :S

MVG

Bander.
bander
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri May 25, 2007 9:53 pm

Post by bander »

Ik zal het even anders samenvatten:

Ik wil dus met een 3de programma (C# of in WinCC) een Integer weg kunnen schrijven die rechtstreeks een timer aanstuurt. Dus bijvoorbeeld ik schrijf een int weg met de waarde 6. Dan wil ik dat de timer dus 6 seconden loopt.

Wie o Wie kan me hiermee helpen.. ik kom er echt niet meer uit :S
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

WinCC of C# zal een groot verschil uitmaken.
in WinCC is dit eenvoudig op te lossen.
In C# zal je best via OPC werken. Aangezien het toch gelijk is WinCC of C# zal ik maar de eenvoudigste manier kort uitleggen.
Aan je timerblok in S7 hang je ipv een vaste tijd (vb S5t#5s) een variabele(vb mw220). In WinCC maak je een nieuwe tag aan(formaat floating point). Bij de eigenschappen van de tag kies je voor de juiste conversie (iets van floating point to S5Time). Op een scherm zet je een IO field gelinkt aan die tag. Als de WinCC communicatie heeft met je PLC zal je die tijd variabel kunnen instellen. Op dezelfde manier kan je alle variabelen in je PLC lezen of schrijven.
bander
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri May 25, 2007 9:53 pm

Post by bander »

Ik werk inderdaad met een OPC icm C# voor de input van de timer, alleen denk ik dat ik ga overstappen naar WinCC icm een touchpanel.

Voordat ik hier om hulp vroeg had ik echter al geprobeerd om een merker aan de timer value te hangen. Ik voegde een M1.0 toe, maar dit werkte niet. Ik zal het later vandaag proberen met een MW. Je uitleg met WinCC zal ik uit proberen zodra ik daar de mogelijkheid tot krijg.. Heb WinCC geinstalleerd, alleen moet ik nog de key opgestuurd krijgen dus kan het pas dinsdag testen.

Hartelijk dank voor je uitleg. Met je uitleg heb je bevestigd wat ik al dacht... Ik zal later nog laten weten of het gelukt is.
bander
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri May 25, 2007 9:53 pm

Post by bander »

Het is me inmiddels gelukt, maar niet op de hierboven beschreven manier. Ik heb een functie gemaakt waarin de getallen worden omgezet naar s5t formaat, en deze dan ingelezen. Dit allemaal gekoppeld aan een hmi en nu werkt het perfect...
Post Reply