Flowchart voor rolluiksturing

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Flowchart voor rolluiksturing

Post by Koen Matthijs »

Ik ben van plan een rolluiksturing in mekaar te steken (via mini PLC of iets dergelijks).

Weet iemand of er ergens flowcharts te vinden zijn die ik dan kan programmeren ?

Ik ben zelf aan zoiets begonnen, maar vanzelfsprekend is dit niet (9 rolluiken : 2 groepen van 3, 1 van 2, 1 apart) die apart, per groep, of allemaal samen moeten bediend kunnen worden. Bediening gebeurd via lokale drukknoppen (staan samen per groep), ofwel via centraal punt (andere drukknoppen, screen, computer, .. kweet nog niet).

Bijkomend moet er mogelijkheid zijn om timers te gebruiken, uitbreiding voor wind/licht-sensor en ook instellen van aanwezigheidsimulatie (hangt samen met de timers, maar dan met extra random functie).


De uitvoering van dit alles is al niet simpel (bv hoe reageert een rolluik op een commando als het al een beweging aan het uitvoeren is ?), maar er moet ook voldoende beveilinging inzitten mochten er gelijktijdige commandos komen (lokaal en centraal bv), of tegenstrijdige commandos (bv sensor en lokaal), en weet ik nog wat allemaal.


Ik ben niet op zoek naar kant-en-klare producten of code, maar wel naar een soort van diagrammen waarmee ik zelf op weg ben om een veilige uitvoering te kunnen opzetten en programmeren.


Mijn rolluiken worden bestuurd door relais in de kast, dus da's geen probleem (drukknoppen naar kast via SVV).

Groeten,
Koen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Koen,

Als je een interlock op hardware niveau voorziet, dan kan er al niet zoveel misgaan hé ...

Stel dat je lokaal je rolluik omhoog laat gaan, dan gaat de relais voor omlaag al niet meer reageren, zolang de relais voor omhoog nog aangetrokken is ....

Stel dat je lokaal je rolluik bediend, en tegelijk (of iets later) wordt de groepbediening voor dezelfde richting geactiveerd, dan gaat die rolluik gewoon in dezelfde richting blijven gaan, tot het commando van 1 van beide uitgewerkt is (beeindigd), en meestal gaat dit dus zolang tot de stop van de motor zelf bereikt is ...

Al de rest is dan nog programmeerwerk, maar iets fout kan er dan al niet meer gaan ...

En die klok en andere sensoren dien je dan tussen te schakelen naargelang het nodig is ... bv. je lichtsensor kan je combineren (AND) met je groepssturing, zodat beide moeten geactiveerd zijn vooraleer commando kan uitgevoerd worden ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Koen,

Ik zou niet weten waar zo'n flowcharts te vinden zijn, maar ik zou per rolluik een stappenprogramma maken met 4 stappen
stap1:op
stap2:stop
stap3:neer
stap4:stop
In stap 1 en 3 laat je een timer lopen om niet te lang op of neer te gaan.
Elke keer op de lokale bedieningsknop gedrukt wordt gaan we een stapje vooruit. Na stap 4 gaan we terug naar 1(in het geval 1 knop per rolluik).
In stap 1 en stap 3 gaan we over naar de volgende stap bij een druk op de knop of als de timer afgelopen is
Voor de andere bedieningen (vb groepen, centraal,sensoren)maak je dan een OF combinatie en als dat voorkomt gaan we bv naar stap 3.

Het is natuurlijk maar een idee, dat nog heel wat verfijning vraagt.

Laat je iets weten als je dit systeem gebruikt of welke andere programmeermethode je gekozen hebt?

Mvg,

Kristof
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik denk dat we dezelfde ideeën delen, maar sommige dingen zijn toch iets complexer dan eerst gedacht :

- interlock : ik heb een interlock op mijn drukknoppen zitten (die werken nu rechtstreeks op de relais, dus dat is OK), maar die wordt waardeloos als je via sturingen werkt. Hoe kan je een interlock inbouwen in je relais ?

- gelijktijdige commandos : stel dat 1 rolluik naar beneden gaat, terwijl er een groepcommando naar boven komt. Wat doe je dan ? Wie geef je prioriteit ? Of : je hele groep gaat naar beneden, en halfweg komt er een commando voor 1 rolluik naar boven. Wat doe je dan ? Stoppen, of stoppen en terug naar boven ? Hele groep, of enkel dit rolluik ? Negeren ? ...

Zoals je ziet, is er volgens mij wel wat flexibiliteit nodig (je wil bv de hele groep op halfweg zetten, dan heb je een commando nodig dat een groepbeweging stopt), maar net die flexibiliteit maakt het moeilijk.


- mijn drukknoppen zijn uitgevoerd met 2 per rolluik (op en neer), dus het werken in 4 stappen is niet echt een optie.


Ik dacht ook dat dit een eitje ging worden, maar eenmaal begonnen lijkt het toch niet zo simpel. Je moet ook alle mogelijke combinaties kunnen opvangen, want ooit gebeurt toch het meest onwaarschijnlijke (2 knoppen tegelijk induwen, tegelijkertijd tegenstrijdige commandos,... ).
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Koen,

Toegegeven, het wordt al bijna een noodzaak om de zoekfunctie te gebruiken nu er reeds zoveel info op het forum staat, maar deze zoekfunctie bracht me dan ook tot volgend topic, waar je moet zoeken naar de afbeelding waarop staat 'rolschema-correct.jpg' op pagina 1 :

http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=92

Wat dat scenario betreft waar je één rolluik naar beneden laat gaan, en direkt daarna komt een groepssturing om de rolluiken naar boven te laten gaan, dan is het bij mij zo, dat dat rolluik dat naar beneden moest, naar beneden blijft gaan (interlock) tot het commando uitgewerkt is, en als dan de groepssturing om naar boven te gaan nog steeds actief is, zal ze dan terug naar boven gaan zolang dit commando duurt ... Dit wordt allemaal bewerkstelligt door de interlock op de relais zelf ... Wil je hier logica inbouwen, moet je gewoon gaan programmeren en flags en timers gebruiken, waarbij je dan ook nog eens kan gaan programmeren wat voorrang heeft ...

Maar om je motoren niet om zeep te helpen, mag je niet enkel vertrouwen op de mechanische interlock van je drukknoppen (want die heb ik ook, bticino model met pijltjes op) ... Je moet echt op relais niveau zorgen voor een interlock ...

Wat die prioriteit betreft, dat kan je naar eigen goeddunken programmeren hé, je kan bv. bij elk commando eerst een cheque gaan doen of de rolluiken nog in beweging zijn (door een flag te zetten), en dan pas aan de hand van de uitkomst hiervan je commando al dan niet uitvoeren ...

Als je in dat topic de foto ziet van m'n proefopstelling zie je deze interlock ook, maar het schema zal wellicht duidelijker zijn ...

Voor groepssturing per ruimte heb ik gewerkt met wago-blokjes en daaraan een diode, dus, als ik ooit per ruimte wil gaan sturen, hoef ik enkel een uitgang van de sturing te verbinden met één van de gewenste wago-blokjes en ik heb een sturing per vertrek, dat terwjil elke rol nog steeds apart kan bediend worden ...

Van deze wago-blokjes heb ik dan nog eens afgetakt en alle vertrekken van het gelijkvloers bij elkaar gekoppeld op een nieuw wago-blokje weer met diode erbij, en die van het verdiep ook op een eigen wago-blokje met diode ...

Zo kan ik met minimale sturing alle rolluiken apart bedienen (drukknop), alle vertrekken apart bedienen (aparte drukknop eventueel of anders sturing) en elk verdiep apart sturen, wat bv. voor ons handig is zodat iemand die nog slaapt boven niet direkt klaarwakker wordt, maar voor zei die beneden zijn, het licht toch uit kan ! (gelijkvloers en verdiep dus apart te sturen via een tijdsklok met 2 uitgangen)

OK, als je elk rolluik apart via een sturing kan aansturen is dit veeeel flexibeler, maar hier is het voordeel, dat je die sturing nog steeds extra kan toepassen, maar indien de sturing wegvalt, je nog steeds heeeel veel op simpele wijze kan bekomen ! En die wagoblokjes zie je niet meer zitten eens de kast toe is hoor !

Mvg,

Bart

PS. Koen, denk je echt dat dat zo vaak gaat voorvallen, dat iemand een rolluik bediend, terwijl een sturing dit ook automatisch zal doen ??? Meestal is het zo, dat als alles via een sturing werkt, dit afhankelijk zal zijn van de lichtintensiteit buiten gekoppeld met een tijdsspanne dat deze lichtsterkte moet gehandhaaft worden wil het systeem weten dat het echt donker wordt en niet dat er een wolk voorbijkomt ... Verder ga je je rolluik enkel manueel bedienen om de zon buiten te houden bij het tv-kijken ofzo hoor ... Ik heb in die 2 jaar niet 1 keer geweten dat ik tegelijk manueel iets deed, en dat de sturing ook bezig was ! Dus, als je voor de veiligheid van de motor zorgt via interlock op relais zelf zal het al wel goed zijn wat mij betreft toch !
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply