overspanningsbeveiliging

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
kdevos
DomoMember
Posts: 11
Joined: Mon Nov 07, 2005 5:43 pm

overspanningsbeveiliging

Post by kdevos »

Hallo,

Ik heb mij een overspanningsbeveiliger gekocht voor aan het begin van mijn installatie ,nu blijkt dat er voor die beveiliger ook een aparte automaat moet geplaatst worden, wat is iervan het nut? Of zouden ze de hoofdautomaat bedoelen?

bedankt,
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Bij mij hangt die rechtstreeks achter de 300mA hoofd-diff. Andere heeft ook geen zin lijkt me, stel dat die zekering afslaat, dan gaat uw beveiliging niet eens de stroom kunnen afvoeren naar de aarde ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

weet er iemand of de 1 moduuls bticino overspanningsbeveiliging de moeite is?

In een bakje van 7 mod met 3 stopcontacten heb ik precies plek genoeg.
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Een overspanningsbeveiliging kan maar nuttig zijn in zoverre zij de overspanning kan afleiden naar aarde. Bij een serieuze overspanning vloeien er dan ook gigantische stromen, een goede overspanningsbeveiliging is dan ook niet klein. Als je het lokaal zet in een inbouwpotje moet alle stroom door die 2,5mm aardingsdraad die bij zeer hoge stromen toch nog wel wat spanningsval heeft.
Beste is een degelijke beveiliging direct aan begin van de installatie en met 6, 10 of 16mm aan de hoofdaarding.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Beveiliging tegen overspanning

Post by on4cet »

Ik dacht dit naslagwerkje ooit al eens gepost te hebben, maar kan het niet meer terugvinden, zelfs niet na alle attachments afgeweest te zijn, dus, zal ik het nog maar eens opnieuw posten ... Hier staat één en ander duidelijk in ...

En bij de meeste groffe overspanningsbeveiligingen staat zelfs dat deze heel kort na de hoofddiff. moet komen, en zeker zo belangrijk, heel direkt op de equipotentiale verbinding aangesloten zijn.

Enfin, lees het document maar eens ...

@VDB : Als dit een fijnbeveiliging is, kan dit zeker helpen, maar de zware beveiligers moeten direkt aan de bron gezet worden.

Mvg,

Bart
Attachments
beveiligingsboekje.pdf
Overspanningsbeveiliging
(925.69 KiB) Downloaded 16251 times
There's No Home Like An Automated Home ...
kdevos
DomoMember
Posts: 11
Joined: Mon Nov 07, 2005 5:43 pm

Post by kdevos »

bedankt voor de antwoorden, ik heb eens een ervaren electricien aangesproken en doel van die automaat is dus om de overspanningsbeveiliger te onderbreken. Als er een overspanning geweest is is de module kapot, laat altijd stroom door naar aarde --> gevolg differentieel slaat altijd af als je hem opnieuw opzet, als je er een automaat voorzet kan je die in dit geval afzetten om de differentieel terug op te zetten, vanaf de overspanningsbeveiliger dan vervangen wordt kan de automaat terug opgezet worden om de beveiliging terug te activeren

grz
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Lijkt mij een plausible uitleg, maar de mijne heeft vervangbare modules, als je die modules eruittrekt, heb je dan dat probleem ook ? Lijkt mij straf in dat geval ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kobbejager
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Jul 31, 2008 8:12 am
Location: Brugge

Re:

Post by kobbejager »

Hoi,

kun je even de refentie geven (en fotootje ofzo) van die overspanningsbeveiliger. Er zijn zoveel verschillende soorten overspanningsbeveiligers. Als ik bijvoorbeeld in de catalogus van obo kijk, zie ik door de bomen het bos niet meer. En wat kost zo'n grapje. Die schijnen niet goedkoop te zijn.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die zijn inderdaad niet goedkoop, maar beveiliging kost altijd goed wat geld hé ...

Je moet rekening houden bij je keuze met het risicogebied, waar je woont dus, het heeft geen zin van er eentje te kopen voor hoog-risico-gebieden als je in een laag-risico-gebied woont ...
De rest heeft allemaal te maken met welk soort elektr. net je zit, en of je 3fase hebt of 1 ... En de maximum verwerkingskracht in joule uitgedrukt ...

http://www.obo-bettermann.com/downloads ... 103_nl.pdf kijk hier eens op blz. 15 ... kan je alle info vinden ... Trouwens, bij de vakhandelaar geven ze ook nog advies hoop ik ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply