Betaalbare , simpel en nuttige domotica

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
sb-electric
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Dec 11, 2004 5:17 pm
Location: Hooglede(GITS) - België
Contact:

Betaalbare , simpel en nuttige domotica

Post by sb-electric »

Via deze weg , wil ik jullie laten kennis maken met mijn principe van domotica installatie .
Met behulp van enkele Siemens LOGO's en bijhorende extra modules kan men al heel wat ver geraken , zoals het aansturen van rolluiken met 1 enkele drukknop van gelijk welk merk , de rolluiken laten werken via interne klok , de lichten bedienen met drukknoppen opnieuw van gelijk welk type , een aanwezigheidssimulatie , het aansturen van regen en stadswater via dezelfde modules , het aansturen van dimmers zodat met 1 drukknop in gelijk welk lokaal 3 of meerdere sfeerfuncties kunnen opgeroepen worden , een alles aan of uit functie handig wanneer men iets verdacht hoort in uw woning , alles kan gestuurd worden vanop gelijk welk lokaal.En het leuke eraan is de prijs !!!
Ik ben nu reeds al 2 jaar ermee bezig in bijberoep , en op heden heb ik reeds al een 5 tal woningen uitgerust met dergelijk systeemelk verschillend en naar de klant aangepast , tot op heden nog geen enkele fout of defekt ontdekt.

Ik kan u verzekeren dat mijn prijs , uren en btw inbegrepen de helft duurder is dan een gewone installatie , en dit met alle extra's inbegrepen.

Mensen die geintresseerd zijn moeten maar een mailtje zenden of eens rondsnuffelen op mijn site.

Mijn bedoeling is zeker niet snel rijk te worden met domotica , maar toch mijn boterham eraan te verdienen en de klant meer geven voor zijn geld.

met vriendelijke groeten

SB-Electric
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Logo

Post by on4cet »

Kan je eens vertellen hoeveel lichten of rolmotoren je kan sturen met de basis-logo met lcd ... ?

Hoeveel heb ik bv. nodig om 21 rollen te sturen ... want als ik met logo's werk, kan het misschien nog meevallen ten opzichte van relais toestanden ... wat betreft blokkering enzo, is dat allemaal in orde via logo ? Hiermee bedoel ik, dat je niet tegelijk up & down kan doen ....

Heb nu alles met teleruptoren en groepssturing gedaan, maar kan inderdaad zijn dat ik ooit verder ga met logo ofzoiets ... en via deze logo kan ik de bestaande teleruptoren dan aansturen hé, maar zo'n logo is nog redelijk prijzig, als je pas gebouwd hebt, dus 't zal voor komende jaren pas zijn ...

Leg eens wat meer details bloot over hoe jij comfort verhoogd en mogelijkheden en toch met een beperkt budget ... Ik heb bv. 5 draden per kring getrokken om nadien een welbepaald aantal stopcontacten te kunnen schakelen ... Heb jij zo ook handige weetjes ?

Groeten,

Bart
sb-electric
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Dec 11, 2004 5:17 pm
Location: Hooglede(GITS) - België
Contact:

Post by sb-electric »

Om te beginnen , met 1 logo kan je 3 uitbreidingsmodules sturen , in totaal kan ik dan 4*4 uitgangen gebruiken om ofwel 8 rolluiken of 16 lichtpunten en stopcontacten te sturen.
Per logo heb je wel mogelijkheid tot 24 ingangen per 16 uit , hiermee kan je gemakkelijk logo's aan elkaar linken , bv met 1 drukknop alle rolluiken kan ik oneindig veel rolluiken sturen.
De keuze is dus enorm , en de toekomst biedt nog meer mogelijkheden , zo kan men ook analoge waarden koppelen met een analoge modules, bv temperatuur meters niveau detectie enz.

Kwestie van prijs valt alles redelijk mee 1 logo met 3 uitbreidingsmodules kan 16 uitgangen sturen en dit alles is veel goedkoper dan 16 teleruptoren.
De levensduur is onbeperkt zolang men elke uitgang zeker en vast beveiligt met een zekering van 10A
De logo's zijn namelijk kortsluitvast tot 10A per uitgang.

Om de prijs in sommige gevallen nog meer naar beneden te drukken , laat ik de klant toe in sommige gevallen om zelf de afgesproken leidingen te leggen.
Type kabel gebruik ik meestal een 16SVV om de drukknoppen te bedraden , per groep van 7 drukknoppen gebruik ik 1kabel die rechtsreeks van de stuurkast komt , alle andere leidingen zijn 3*1.5 mm² of 3*2.5mm² en voor de rolluiken gebruik ik 5*1.5mm² de bedrading van alarmsensoren en rookmelders gebeurt met een utp cat5 om de mogelijkheid te hebben van meerdere lussen te gebruiken.

Bepaalde stopcontacten kan je rechstreeks laten toekomen in de stuurkast bv een paar stopcontacten in de living en keuken en zithoek.
Zo kan ik nadien of terwijl we bezig sijn bepaalde stopcontacten laten sturen , meest voor de hand liggend is zijn enkele stopcontacten in de keuken (koffiezet, broodsrooster), wanneer een klant dit hoort dat hij met sommige drukknoppen in het ganse huis een bepaald toestel kan inschakelen dan zal hij of zij zeker toestemmen om dit te doen.

Zelf denk ik niet dat men na enkele jaren zal beslissen om een specifiek stopcontact in huis te laten schakelen.

Met vriendelijke groet

SB
:wink:
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Logo

Post by on4cet »

Had ik het geweten, had ik inderdaad misschien beter alles met LOGO's kunnen doen ipv. met teleruptoren ..., maar goed, ik kan nog steeds de teleruptoren schakelen met de logo's he ... gaan de logo's niet zo vlug stuk, en gaat er 1 teleruptor stuk, kan ik die makkelijk vervangen, wat denk je daarvan ...

Voor de rest zie ik, dat je in dezelfde lijn zit als ik, wat betreft de voorzieningen... Ik heb alleen naar alle stopcontacten 5 draden gelegd ipv. 3 ....

Persoonlijk denk ik, dat het perfekt kan, dat je na een paar jaren toch een specifiek apparaat wil schakelen .... eens je alles ingericht hebt, komen er immers onvermijdelijk meer apparaten bij, dan dat je in den beginne had !

Wat stuurkabels betreft heb ik ook met SVV16 gewerkt ... en hierbij heb ik bv. in de living 2 aparte kringen met SVV ... de eethoek gaat rond met 1 keer SVV16 en de zithoek ook nog eens 1 keer met SVV16 ... heel de living doen met 1 svv16 was te krap wat toekomstige uitbreiding betreft !

Er zijn ook mensen die hun SVV16 kabels bij mekaar laten uitkomen, omdat als er dan ergens een draadje stuk zou gaan, ze deze functie kunnen overnemen vanuit de andere lus... dat heb ik persoonlijk niet gedaan ... Ah ja, voor de rolluikbediening, nog eens apart een SVV10 overal ... 't is maar dat er genoeg ligt hé ... :-)

Eens een vraagje, ik had graag met een lichtsensor gewerkt, om de drukknoppen te verlichten met LED verlichting ... maar als ik nu elke drukknop (bTicino) apart wil verlichten, heb ik wel heel wat lampjes nodig ... en daarbij is het niet de bedoeling van te zien of het licht nog brand (waar die lampjes voor bedoeld zijn), maar om de schakelaars heel makkelijk in het donker te kunnen vinden ...

Heb jij een idee hoe dit te doen ? Ik had al eens geprobeerd met een led achter de knoppen, maar dat zie je niet ... moet wel zeggen, dat ik nog niet zo'n helderwitte led geprobeerd heb, had alleen maar een groene geprobeerd ...

Iemand een idee, laat maar horen !


Bart
idm
DomoFan
Posts: 19
Joined: Mon Aug 23, 2004 10:44 am
Location: Oud-Heverlee - België
Contact:

Post by idm »

Om je ticino drukknoppen te verlichten kan je een gaatje boren van 3,5mm (dus voor kleine LED) Het kopje monteer je zodanig dat enkel het kopje komt piepen (+/- 2mm)
Met een heet lijmpistool kan je langs achter de LED vast kleven om zo het beste resultaat te bekomen. Ik heb zelf al tientallen van deze druktoetsen gemaakt die we kunnen gebruiken met het PHC systeem. Daar wij softwarematig een terugmelding kunnen geven over twee draden die van de ingangsmodule komen is het noodzakelijk om ook een zenerdiode en een weerstand te solderen (24VDC)

Ive

PS: Op batibouw 2005 stellen wij het PHC compact systeem voor, een première voor België !! Meer info weldra op www.phc.be
Bij deze heb ik ook weer wat reclame gemaakt :lol:
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Foto ?

Post by on4cet »

Kan je daar eens een foto van doorsturen ofzo naar m'n mailadres ? Kwestie van op de juiste plaats te boren, want je hebt daar al de mogelijkheid van lampjes van bTicino zelf te monteren ook hé ...

Ik merk het wel ...

Groetjes,

Bart
Post Reply