plc met webinterface?

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

plc met webinterface?

Post by stekki »

Graag had ik geweten of het mogelijk is om via een webinterface plc's aan te sturen om bijvoorbeeld lichten aan te sturen en dergelijke.
Ik heb hier niet veel over teruggevonden, vandaar de vraag. 8)

grtzz
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Waarom niet .... Ethernet-interface module is voor de meest gangbare plc's te krijgen, rest er enkel nog de visualisatie ...

Als ik met niet vergis heeft iemand hier ooit een screenshot van z'n visualisatie voor plc gepost ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

Re:

Post by stekki »

on4cet wrote:Waarom niet .... Ethernet-interface module is voor de meest gangbare plc's te krijgen, rest er enkel nog de visualisatie ...

Als ik met niet vergis heeft iemand hier ooit een screenshot van z'n visualisatie voor plc gepost ...


Mvg,

Bart
Bestaat er dan op heden geen kant en klare oplossing hiervoor, dus zonder zelf de visualisatie te moeten voorzien?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik vrees niet dat je direct een kant en klare oplossing gaat vinden hoor.
Je kan misschien romatica eens aanspreken...

plc's worden nog altijd gemaakt voor de industrie en niet voor domotica lefhebbers.

Je zou kunnne terugvallen op die operator panels die normaal voorzien zijn om machines/processen te monitoren en te sturen maar ik heb begrepen dat da ook pokkeduur is en niet echt geschikt voor in de living omhoog te hangen qua design.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat die display's voor plc betreft, je zou daar toch van kunnen verschieten hoe mooi deze kunnen zijn .... Prijs ken ik natuurlijk niet, maar kijk eens op deze links :

http://www.duranmatic.nl/nieuw/Groep1/P ... hakko.html

Ga je dan kijken naar plc drivers link op die pagina, dan merk je dat zowat alle bekende plc's wel ondersteund worden !

Ook hier zijn er nog te vinden :

http://www.entertron.com/touchscr.htm

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

Re:

Post by stekki »

roeln wrote:ik vrees niet dat je direct een kant en klare oplossing gaat vinden hoor.
Je kan misschien romatica eens aanspreken...

plc's worden nog altijd gemaakt voor de industrie en niet voor domotica lefhebbers.

Je zou kunnne terugvallen op die operator panels die normaal voorzien zijn om machines/processen te monitoren en te sturen maar ik heb begrepen dat da ook pokkeduur is en niet echt geschikt voor in de living omhoog te hangen qua design.
mmz, bedankt voor je antwoord, misschien toch is gaan kijken naar een EIB oplossing dan. Denk je dat EIB geen overkill zou zijn om voorlopig alleen licht te sturen?
stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

Re:

Post by stekki »

on4cet wrote:Wat die display's voor plc betreft, je zou daar toch van kunnen verschieten hoe mooi deze kunnen zijn .... Prijs ken ik natuurlijk niet, maar kijk eens op deze links :

http://www.duranmatic.nl/nieuw/Groep1/P ... hakko.html

Ga je dan kijken naar plc drivers link op die pagina, dan merk je dat zowat alle bekende plc's wel ondersteund worden !

Ook hier zijn er nog te vinden :

http://www.entertron.com/touchscr.htm

Groetjes,

Bart
Bart,

Je was me net voor bij het posten van dit bericht. Deze zijn idd mooie schermpjes. Iemand ervaring mee?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat die vraag over EIB betreft, verloren is het NOOIT hé, je investeerd in een 'future-proof' installatie, en die kan je nadien uitbreiden ...

Je moet enkel naar je lange-termijn visie kijken, wil je de functionaliteit van een EIB installatie, wil je de zekerheid van het EIB label ...

En niet het minst belangrijk, heb je er het nodige geld voor over ...

Maar verloren is het zeker niet !!!

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
stekki
DomoFan
Posts: 16
Joined: Mon Nov 20, 2006 11:37 am

Re:

Post by stekki »

on4cet wrote:Wat die vraag over EIB betreft, verloren is het NOOIT hé, je investeerd in een 'future-proof' installatie, en die kan je nadien uitbreiden ...

Je moet enkel naar je lange-termijn visie kijken, wil je de functionaliteit van een EIB installatie, wil je de zekerheid van het EIB label ...

En niet het minst belangrijk, heb je er het nodige geld voor over ...

Maar verloren is het zeker niet !!!

Mvg,

Bart
Idd, EIB kan je nog uitbreiden wanneer je wil. Mijn vriendin en ik hebben juist een huis gekocht dat we gaan renoveren. Hou zou je dan best tewerk gaan om die kabel te trekken? Moet je dan ook best op strategische plaatsen een opening in de muur laten zodat je achteraf nog iets kan bijplaatsen of hoe moet ik dat zien? Moeten beide uiteinden vd kabel met elkaar verbonden worden?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

bart, ivm die panelen

Ziet er inderdaad wel ok uit. Maar hoe programmeer je die dingen? En hoe vrij ben je daar in?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Als je die eerste link volgt, en dan ergens op één of andere link klikt, kom je bij volgende pagina uit : http://www.duranmatic.nl/nieuw/Groep1/P ... oV606e.htm

En als je dan een beetje naar onder scrolled, dan zie je daar een mooi schema ... Links op dat schema zie je een cd waar bijgeschreven staat dat hier een panel editor opstaat, die editor start je dan op je pc op, en gaat via je pc die panel gegevens uploaden naar dat touch-screen ...

Zal bij die tweede link ook wel zoiets zijn vermoed ik hé ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

zal mijn vraag anders formueren:
Kunt ge daar flashy gui's meemaken en volledig vrij uw eigen look&feel uitwerken?
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Dit is perfect te maken in ASP.NET.
Ik heb ooit een webinterface gemaakt om een Micromaster frequentieomvormer te sturen die via Profibus met een Siemens PLC verbonden was.
Wat was nodig:
PLC verbonden met OPC Server(eenvoudigst via Ethernet)
Op de OPC Server computer moet je een webserver installeren (Microsoft IIS)
Die webserver draait een .NET webservice: OPC XML
In visual studio.net kan je dan webpagina's maken die gebruik maken van deze webservice en zo kan je data in je PLC manipuleren en uitlezen.
Wel opletten met de beveiliging van je thuisnetwerk als je met deze zaken gaat experimenteren dat anderen de bediening van je lichten niet gaan overnemen...

mvg,

Kristof
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Waar kan ik meer info vinden over het besturen van (in mijn geval : easy800) PLCs via de computer/OPC ?

Ik weet dat er bij mijn software van moeller een OPC server bijzit, maar voor mij klinkt dat even begrijpelijk als 2 koks in een chinees restaurant die ruzie maken... :shock:

By the way : ik kan mijn plan trekken in Visual Basic, met de nadruk op Basic. Dus geen netwerk of web toestanden (maar ik kan het wel leren als het moet natuurlijk).

Bedankt,
Koen.
gunther66
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Jan 24, 2006 2:24 pm
Location: ST PAUWELS
Contact:

Wago 750-841 plc remote IO

Post by gunther66 »

Hallo

wij hebben een plc (IEC6-1131 programmeerbaar) met een ingebouwde webserver(1MB) die samen met de plc via Codesys CAA geprogrammeerd / geconfigureerd wordt.
betaalbaar (plc ong 350 euro) + IO (8di 50 euro) ....
software licentie : ong 400 euro
VB dll beschikbaar om via modbus tcp/ip te comm met de plc en eventueel touchscreens ed.


zie website : www.wago.com


g Gunther
Post Reply