TELETASK

Moderator: Domotix-Moderators

T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

TELETASK

Post by T-Fan »

Ook ik heb maanden gezocht naar een 'goed' domoticasysteem voor onze nieuwbouw. Het moest er eentje zijn dat ik zelf kon bekabelen (in de muren en in de kast). Bijna alle berichten die ik las (ook op dit forum) wezen er op dat het als leek (ik ben geen electricien) bijna onmogelijk is om zelf een domoticasysteem uit te werken en te plaatsen.

Na een lange zoektocht en veel leeswerk koos ik uiteindelijk voor TELETASK. Het is een eenvoudig systeem met ongekende mogelijkheden en nog massa's ruimte voor toekomstige uitbreidingen. De basisprijs valt goed mee, de uitbreidingen zijn wat prijzig, de din-rail modules zien er wat 'ouderwets' uit en de drukknoppen voorgesteld door TELETASK zelf zien er niet uit. Gelukkig kan je elke potentiaalvrije drukknop integreren met het systeem. Daarom kozen wij voor de nieuwe INTENSE-reeks van NIKO (goedkoop design drukknopgeheel met 6 toetsen)

Ook hebben we op een paar strategische plaatsen enkele LATUS aanraakvensters staan en centraal in de woonruimte een SERVUS touchscreen.

Het systeem is nu volledig geinstalleerd in onze bijna afgewerkte nieuwbouwwoning en werkt prima.

Wat mij vooral opvalt is dat er ZEER weinig over TELETASK gesproken wordt op dit forum. Ik vind het ook spijtig dat er niet echt een TELETASK-gebruikers website bestaat waarop gebruikers van dit systeem ervaringen kunnen uitwisselen over hoe ze een bepaald(e) probleem of situatie aangepakt hebben.

Hierbij nog een fotoke van mij voorlopig afgewerkte kast.
Attachments
kast001.JPG
kast001.JPG (85.43 KiB) Viewed 29067 times
Blue cable rulez... ;-)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Sjieke kast, amaaaai ...

Fijn dat je je systeem al wat voorgesteld hebt, misschien is hierbij de aftrap gegeven voor andere teletask-bezitters ... Want ik dacht dat ik hier toch nog enkele leden met Teletask tegengekomen ben ...

Je mag altijd wat meer details over je systeem plaatsen, en misschien ook eens wat meer detailfoto's van je knappe kast, die grote modules in het rechtse deel, waarvoor dienen die bv. ???

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

Beetje uitleg bij bovenstaande kast.. :

- rechts in het midden : de Micros Centrale eenheid van TELETASK met 24 relais-uitgangen en 30 digitale ingangen + 2 analoge en 2 230v ingangen.
- rechts bovenaan : de nogal logge 12 kanaals dimmerunit van Lightec
- links bovenaan heb ik zo'n 200-tal dubbele klemmen steken, die onderandere verbonden zijn met de in/uitgangen van de centrale.
- links onder de klemmen heb ik 6 digitale ingangsmodules van elk 16 kanalen steken, met buskabel verbonden aan elkaar en naar de centrale (ik heb niet op een drukknop gekeken ;-) )
- links onder de ingangsmodules heb ik twee 8 kanaals uitgangsmodules steken (NO contacten - 16A/240v)
- naast de uitgangsmodules staat één dimmerstuurmodule met 8 uitgangen (0-10v)
- daaronder staan twee stuurmodules voor respectievelijk 4 x 240v motoren en 4 x 12-24v DC motoren.
- naast de stuurmodules voor motoren staat nog één dimmerstuurmodule met 8 uitgangen (0-10v).. dus eigenlijk heb ik sturing voor 16 kanalen, maar ik gebruik er op de twee modules samen maar 12 van, aangezien mijn dimmermodule van Lightec maar 12 ingangen heeft.

Het enige waar ik nog op wacht (stagobel kan niet volgen momenteel denk ik..) is een telefoonmodule, voor sturing van buitenaf via telefoon/gsm... deze komt op de rij onder alle modules, naast de zekeringen..

Hieronder nog wat fotokes..
Attachments
klemmen links boven
klemmen links boven
klemmen.jpg (63.17 KiB) Viewed 29045 times
eerste reeks modules
eerste reeks modules
modules1.jpg (60.06 KiB) Viewed 29045 times
tweede reeks modules
tweede reeks modules
modules2.jpg (55.4 KiB) Viewed 29046 times
de Lighttec SP12 dimmermodule
de Lighttec SP12 dimmermodule
dimmermodule.jpg (45.38 KiB) Viewed 29047 times
de MICROS Centrale
de MICROS Centrale
Centrale.jpg (55.51 KiB) Viewed 29047 times
Blue cable rulez... ;-)
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

ziet er netjes uit T-fan.

Ook toevallig fotos van je schakelaars en touchscreen ?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wel ja,

Wat me opvalt (buiten de ongelooflijk knappe spullen), is de hoge mate van nauwkeurigheid bij het cableren enzo ... 't ziet er zo proper uit, dat het precies niet beter meer kan ... chapeau !!!

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

inderdaad, de bekabeling is lovenswaardig.
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

Bedankt voor de lovende woorden ivm mijn cablage..

Ik heb eigenlijk geen idee hoe iemand anders een kast cableerd..
Ik weet in ieder geval wel, had ik aandelen gehad van de producent van die Colsonbanden (die kabelspanners), ik nu een rijk man was geweest ;-)

Ik heb er een paar honderd doorgedraaid.. kwestie van alle draden toch wat netjes bij elkaar te houden..

fotos van m'n schakelaars volgen morgen..

Groeten,
Blue cable rulez... ;-)
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

colsonbandjes zijn heilig :)
De man die die uitgevonden heeft ( Dokter Colson ? :) ) had de Nobelprijs moeten krijgen :)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik ben eens van die vierkante plak-dingen gaan halen die je in een kast kan plakken en daar een colson-bandje door kan trekken ... Leuke dingen, erg handig, maar de prijs, man man man ... Ik moest ze met een hele zak (100 ofzo) nemen, en viel achterover van de prijs ...

Heb deze in gebruik voor in m'n alarmcentrale etc... alle kabels mooi op z'n plaats te houden ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Post by hallo »

Zeer proper gekableerd.
Gelukkig is er bij mij een afdekplaat over. ;-)
Mijn centrale zit naast de kast.
En ik heb nog veel kabels zitten voor uitbreiding.
Attachments
Mijn touchpanel met display (de latus met display was nog niet uit eind 2005)
Mijn touchpanel met display (de latus met display was nog niet uit eind 2005)
comp_DSCN2013.JPG (13.04 KiB) Viewed 28779 times
Mijn latus touchpanel. Zeer prijslijk en eenvoudig.
Mijn latus touchpanel. Zeer prijslijk en eenvoudig.
comp_DSCN2012.JPG (9.85 KiB) Viewed 28780 times
Zekerings- en uitbreidingskast.
Zekerings- en uitbreidingskast.
comp_DSCN2007.JPG (18.36 KiB) Viewed 28779 times
Centrale eenheid. Apart op de muur.
Centrale eenheid. Apart op de muur.
comp_DSCN2005.JPG (15.62 KiB) Viewed 28781 times
Last edited by hallo on Sat Jan 27, 2007 7:12 pm, edited 3 times in total.
T-Fan
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:33 pm

Post by T-Fan »

hallo, hallo..

Het is misschien handig om je fotos wat kleiner te maken... Ik weet dat we beiden tevreden zijn over onze TELETASK, maar zo groot moeten de fotos nu ook weer niet zijn he :lol:
Blue cable rulez... ;-)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik bewaar deze altijd eerst op m'n harde schijf, zodat ik ze dan met AcdSee full-screen kan bekijken !

Maar het is idd soms leuker van iets meer foto's en dan in detail, dan kan je ze ook wat kleiner maken ...

Maar desalniettemin, ook weer schoon gerief, ook de kast ... Allemaal kasten om van te watertanden ...

Het hoeven niet allemaal teletask foto's te zijn hé mensen, laat die mooie installaties maar komen ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
GyZmo
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Sep 17, 2006 10:55 am

Re: TELETASK

Post by GyZmo »

T-Fan wrote:Ook ik heb maanden gezocht naar een 'goed' domoticasysteem voor onze nieuwbouw. Het moest er eentje zijn dat ik zelf kon bekabelen (in de muren en in de kast). Bijna alle berichten die ik las (ook op dit forum) wezen er op dat het als leek (ik ben geen electricien) bijna onmogelijk is om zelf een domoticasysteem uit te werken en te plaatsen.

Na een lange zoektocht en veel leeswerk koos ik uiteindelijk voor TELETASK. Het is een eenvoudig systeem met ongekende mogelijkheden en nog massa's ruimte voor toekomstige uitbreidingen. De basisprijs valt goed mee, de uitbreidingen zijn wat prijzig, de din-rail modules zien er wat 'ouderwets' uit en de drukknoppen voorgesteld door TELETASK zelf zien er niet uit. Gelukkig kan je elke potentiaalvrije drukknop integreren met het systeem. Daarom kozen wij voor de nieuwe INTENSE-reeks van NIKO (goedkoop design drukknopgeheel met 6 toetsen)

Ook hebben we op een paar strategische plaatsen enkele LATUS aanraakvensters staan en centraal in de woonruimte een SERVUS touchscreen.

Het systeem is nu volledig geinstalleerd in onze bijna afgewerkte nieuwbouwwoning en werkt prima.

Wat mij vooral opvalt is dat er ZEER weinig over TELETASK gesproken wordt op dit forum. Ik vind het ook spijtig dat er niet echt een TELETASK-gebruikers website bestaat waarop gebruikers van dit systeem ervaringen kunnen uitwisselen over hoe ze een bepaald(e) probleem of situatie aangepakt hebben.

Hierbij nog een fotoke van mij voorlopig afgewerkte kast.
Hey T-Fan,

Welk merk van kast is dit? Op welke prijs mag je rekenen voor zo'n kast? Ik ben op zoek naar dergelijk model... (toevallig ook voor een Teletask systeem)

Iemand die mij kan helpen?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

T-Fan ,

Ik moet ook toegeven dat je kast zeer netjes gecableerd is .. daar moet je heel veel tijd ingestoken hebben .. ( ben zelf tikkeltje jaloers .. wou dat het bij mij ook zo proper afgewerkt was )

Ik moet dringend mijn kast ook 'proper' cableren .. is nogal één spinneweb momenteel ..

Maar veel elekriciens nemen hier de tijd nie veel ..kheb zo als kasten gezien bij mensen .. die amper dichtkunnen van de draden ..

Denk als hobbyer , je daar meer tijd voor kan nemen .. bij elektricien lopen de uren hé ..
GyZmo
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Sep 17, 2006 10:55 am

Post by GyZmo »

hey ik zie net op 1 van die foto's dat daar Prisma Plus staat :D

es zoeken of ik daar meer info over kan krijgen, ziet er wel een mooi kastje uit !
Post Reply