Mijn schema met nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

Mijn schema met nikobus

Post by ALAINVU »

In bijlage vindt u mijn schema + plattegrond. Ik had graag geweten of er fouten in zijn.
groeten
Last edited by ALAINVU on Fri Nov 02, 2007 8:24 pm, edited 1 time in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb er natuurlijk geen 2 uur op zitten kijken, maar na een vlugge check-up ( 10 minuutjes) lijken me er geen fouten in te zitten ...

Mvg,

Bart

PS. Serieus omvangrijk dossiertje, de mannen van de keuring gaan weer werk hebben :-)
There's No Home Like An Automated Home ...
Dumor
DomoFan
Posts: 15
Joined: Sun Jan 29, 2006 10:47 am
Location: Kortrijk - België

Post by Dumor »

Er staat geen naam/kenmerk bij de hoofdschakelaar die tussen de diff. van 300mA en de rest staat.
Ik weet wel niet of dat noodzakelijk is.
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

RE

Post by ALAINVU »

Bedankt voor de reaktie's. Mijn installatie is nu reeds voor 95% geplaatst. Ik heb wel het werk een beetje onderschat. Mijn bedrading voor de stopcontacten bestaat telkens uit 5 x 2,5 waarvan er momenteel slechts 3 gebruikt worden. Ik veronderstel dat dit niet op het schema hoeft?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou nu precies geneigd zijn te denken dat dit eigenlijk wel op het schema hoort, maar ik heb het ook niet gedaan, en heb ook overal 5G2,5 getrokken (prima idee dus), en alles is toch goedgekeurd ...

Maar nu je het weet, waarom zou je de 3 niet gewoon door een 5 vervangen dan ...

Ik vermoed dat ik dat toen over het hoofd gezien heb !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik heb wel aangegeven dat er 5 in een buis zaten (waarvan 3 gebruikt). Als ik later die 2 andere wil gebruiken, ben ik in orde met schemas.

Vlotjes gekeurd trouwens.
KrisG
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Mar 05, 2007 8:49 pm

Post by KrisG »

Hey alain,

Prima schema heb je getekend.

Kan je even zeggen waarin je dit getekend hebt?
Waar heb je de symbolen van nikobus vandaan?.

Bedankt
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

schema

Post by ALAINVU »

Het schema heb ik met powerpoint gemaakt en de symbolen heb ik gewoon uit de PDF file van NIKOBUS geknipt met PDF creator.
Nadien heb ik de presentatie terug omgezet naar een PDF file.
groeten
JVDE
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue May 22, 2007 8:09 pm

Post by JVDE »

hey, ben nieuw op dit forum!

klein vraagje, ik zie dat je de badkamerspotjes ook gedimd hebt

maar naar mijn weten moet de badkamerverlichting & stopcontacten toch op een diff van 30mA zitten? je dimmodulle wordt gevoed door 1 van 300mA


of is het zo dat je de dimcontrollers zelf hebt gevoed met 30mA?

thnx! :)
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

spotjes

Post by ALAINVU »

De badkamerspots staan op 12V met de transfo op zolder. Normaal hoeft dit dan toch niet.
groeten
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

aansluiting definitieve teller.

Post by ALAINVU »

Mijn installatie is ondertussen probleemloos gekeurd. nu moet ik mijn definitieve aansluiting vragen. Welk vermogen wordt er normaal gezien voor een woning aangevraagd?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik dacht 40A monofase

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
StefDV
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Jul 28, 2007 12:55 pm

Re: aansluiting definitieve teller.

Post by StefDV »

ALAINVU wrote:Mijn installatie is ondertussen probleemloos gekeurd. nu moet ik mijn definitieve aansluiting vragen. Welk vermogen wordt er normaal gezien voor een woning aangevraagd?

Alain,


ik geloof wel dat jekeuring in orde is, maar verlichting in badkamer moet toch aan 30mA hangen zoals hoger al vermeld

trouwens dat is niet zo moeilijk, gewoon één automaat extra aan diff hangen

een andere "fout" dat ik zie is aan de nikobus-schakelmodules, daar hang je 12 lichtkringen aan één automaat R en S, dit mag niet, in principe moet je deze allebei ontdubbelen zodat er 6 kringen op één automaat zitten

je plannen zijn ook zwaar geladen met info, inprincipe moet enkel de 230V erop, dus geen drukknoppen, ...


wat ik ook nooit zou doen is detectoren voor alarm publiek mkan, je weet nooit wie meekijkt

Stefan
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zo zie je, dat je met meer ook méér ziet, dat aantal kringen was me inderdaad ontgaan, mogen er maar 8 per kring zijn dacht ik (eventueel lichtpunten gemengd met stopcontacten, waarbij dan elk lichtpunt als een stopcontact (of aaneengesloten groepering, lees in zelfde potje) dient gezien te worden !

Wat die alarmdetectoren betreft, je hebt daar een punt, maar geloof me, die mensen komen eerst wel eens rond je huis zien hoor, wat er hangt en niet ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

NIKOBUS

Post by ALAINVU »

Bedankt voor de reaktie's.
Ondertussen ben ik nog aan het puzzelen aan mijn schakelaars. Het is niet zo eenvoudig om de lichtkringen en rolluiken op een eenvoudige en logische wijze te programmeren.
Post Reply