Dimmer na dimmer

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
DVR
DomoFan
Posts: 19
Joined: Wed Jun 28, 2006 10:06 pm
Location: Haacht - België

Dimmer na dimmer

Post by DVR »

Hallo,

even een vraagje:
Mag een Halogeen staanlamp, met ingebouwde dimmer (rheostaat) aangesloten worden aan een electronische dimmer (inductieve en resistieve belastingen) om deze centraal te besturen met de domotica?

De situatie is dat ik een staanlamp heb, waar mijn echtgenote erg aan is gehecht, ... welke ze ook elke avond aansteekt.
Alle andere lampen worden via de domotica geschakeld (of gedimd), maar ik had die staanlamp ook graag gedimd. Ik ben alleen niet zeker of ik die - door die rheostaat - nog aan een dimmer mag hangen.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Denis Vanrijkel
---------------------------
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

denk dat dat geen probleem is, wel de dimmer van die staanlamp afzetten in de zin van : lamp volledig aan en dus de lamp bedienen via de domotica.
Lijkt me geen probleem.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Lijkt mij ook geen probleem ...

Volgens mij kan je zelfs via de ingebouwde dimmer verder dimmen, tenminste als ze beide dezelfde flank af of aansnijden.

Stel dat je je fase bij de opgaande flank gaat afsnijden tot in de helft met de din-rail dimmers, en je staande lamp dimmer gaat op die zelfde opgaande flank verder afsnijden, dan zou ik denken dat het kan ...

Weet niet wat het effect is van faseverschuiving ofzo, maar kwaad zal het zeker niet kunnen vermoed ik !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
DVR
DomoFan
Posts: 19
Joined: Wed Jun 28, 2006 10:06 pm
Location: Haacht - België

Post by DVR »

Beste mensen

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga het even uitproberen... Ik dacht ook dat het zou werken.

Jullie horen het antwoord nog.

Grtz,
Met vriendelijke groeten,
Denis Vanrijkel
---------------------------
Post Reply