raamcontacten ?

Moderator: Domotix-Moderators

VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Heb raamcontacten door Profel laten steken aan 30 euro stuk.
Heb hier echter geen merk van, maar ze werken goed.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Palmerch :

Die weerstanden bij alarmcontacten noemen ze EOL, ofte End Of Line weerstanden ...

Mijn alarmcentrale ondersteunt zelfs DEOL, ofte Double End Of Line

En om duidelijk te maken hoe het werkt, en wat het is, heb ik even een tekening uit de handleiding van m'n centrale overgenomen, ik zal ze hier als attachment meegeven !

Maar om sommige redenen is dit soms niet haalbaar, bv. je hebt 2 aparte ramen ergens in een woning, die je toch op 1 zone wil aansluiten, leg me dan maar eens uit hoe je dit gaat aansluiten als je m'n schemaatje bekijkt. Met andere woorden, ik was ook van plan van dit allemaal te gebruiken, tot ik tot de vaststelling kwam dat het voor het merendeel van m'n ramen toch niet haalbaar was ... En hoe vaak zal een kabelbreuk voorkomen ???

De vraag die me soms wel bezig houd is de volgende : Stel dat iemand met een sterke magneet wil inbreken, en deze magneet in de buurt van het contact houd (omdat bijna iedereen toch zal weten waar de contacten zitten), dan kan men toch perfect dat raam openbreken terwijl de sensor niets merkt ??

Alleen al om deze reden ga ik ook voor PIR-sensors in elke ruimte !

Mvg,

Bart
Attachments
Double End Of Line Resistors
Double End Of Line Resistors
deol.jpg (14.54 KiB) Viewed 23295 times
There's No Home Like An Automated Home ...
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

on4cet wrote:@Palmerch :

Die weerstanden bij alarmcontacten noemen ze EOL, ofte End Of Line weerstanden ...

Mijn alarmcentrale ondersteunt zelfs DEOL, ofte Double End Of Line

En om duidelijk te maken hoe het werkt, en wat het is, heb ik even een tekening uit de handleiding van m'n centrale overgenomen, ik zal ze hier als attachment meegeven !

Maar om sommige redenen is dit soms niet haalbaar, bv. je hebt 2 aparte ramen ergens in een woning, die je toch op 1 zone wil aansluiten, leg me dan maar eens uit hoe je dit gaat aansluiten als je m'n schemaatje bekijkt. Met andere woorden, ik was ook van plan van dit allemaal te gebruiken, tot ik tot de vaststelling kwam dat het voor het merendeel van m'n ramen toch niet haalbaar was ... En hoe vaak zal een kabelbreuk voorkomen ???

De vraag die me soms wel bezig houd is de volgende : Stel dat iemand met een sterke magneet wil inbreken, en deze magneet in de buurt van het contact houd (omdat bijna iedereen toch zal weten waar de contacten zitten), dan kan men toch perfect dat raam openbreken terwijl de sensor niets merkt ??

Alleen al om deze reden ga ik ook voor PIR-sensors in elke ruimte !

Mvg,

Bart
Beste Bart,

Inderdaad, de meeste deftige alarmcentrales werken met dit principe.
Om twee magneten op een zone te plaatsen hoef je enkel maar de alarm en de sabotage contacten in serie te plaatsen en op de laatste steek je de weerstanden.

Als je Uw magneten inbouwt is het onmogelijk om te weten waar deze zich precies bevinden.
En er bestaan high security magneten. Deze zullen ook schakelen als er een magneet te dicht bijkomt.

Als ik U was zou ik dual detectoren plaatsen. Veel beter tegen vals alarm en de kostprijs is bij mij identiek.

greetz
christof
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Heeft er iemand fotootjes van het inbouwen van zulke magneetcontactjes ?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik weet niet of het dit is wat je zoekt, maar méér is er echt niet aan te zien ook niet hoor, op de juiste plaats een gaatje in het kozijn en het raam zelf, in het ene de magneet, in het andere het contact ...

Moest er toch nog ergens een specifieke vraag zijn, hoor ik het wel !


Mvg,

Bart
Attachments
Foto1-Raamcontact
Foto1-Raamcontact
raam1.jpg (26.19 KiB) Viewed 23226 times
Foto2-Raamcontact
Foto2-Raamcontact
raam2.jpg (19.85 KiB) Viewed 23227 times
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

2de foto:
Attachments
Foto2-Raamcontact
Foto2-Raamcontact
raam1.jpg (26.19 KiB) Viewed 23225 times
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Ik heb onlangs mijn raamkontakten gekocht aan 6 Euro/stuk (GRI model# 5108) en deze hebben 4 draadjes (rood zwart groen wit) wat ik veronderstel de alarm en tamper lijnen te zijn.

Wat doe ik het beste met de aansluiting op mijn domotica input? Alarm en tamper op een aparte input?

Alvast bedankt voor de reacties
Volg hier ons bouwavontuur!
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Ik heb er ook met 4 draadjes, maar kga enkel het alarm contact aan de domotica hangen, aangezien het bij toch niet als echt alarm zou dienen, maar eerder als
- als ik vertrek/ga slapen dat er een signaal is als een raam open staat
- als het begint te regenen(en eventueel te sterke wind), dat ik dan ook
een signaal krijg als ik thuis ben
- Dat de verwarming voor die kamer wordt uitgeschakeld in de kamer in
kwestie als het raam wordt open gezet, gewoon handig dat je de
verwarming niet meer moet uitschakelen, en zo verspil je ook geen
energie, want dat is al duur genoeg
- En ja, als alarm is het ook altijd leuk, maar dan zou ik het tamper contact
niet gebruiken, als ik een alarm wil zou ik toch voor een echte alarm
installatie gaan met bewegings detectoren wat denk ik toch nog altijd
veel veiliger is, want als ze het glas inslaan, dan ben je nog niks met
detectoren, want het profiel gaat niet open, tenzij je er nog glasbreuk
detectoren bijplaatst, maar dan heb je voor 1 venster dat in 2 delen
open gaat al 6 contacten nodig :-) (2 alarm contacten, 2 tamper en
2 glasbreuk :-)). Dat wetende zou ik toch voor een bewegings alarm
gaan als het als degelijk alarm moet dienen.
Of je kan ook verder redeneren zoals ik en je inbouw rolluiken als
extra beveiliging beschouwen, aangezien als deze naar beneden is
dat ze toch al vies moeten doen om binnen te geraken, maw als
je weg bent de rolluiken aan de achterkant (en event. zijkant huis
naar beneden laten gaan, en als het donker wordt ook voorkant huis).

groetjes,
Christof.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Hey Christof,

Merciekes voor de uitleg... heeft me goed geholpen.

Bij mij is het ook de intentie om het niet als alarm te gebruiken maar eerder voor \"is er nog een raam open\" bij huis verlaten,...

Wat ik ook dacht was van bvb de tamper draden per verdiep in parallel aan 1 kontakt te plaatsen. Als er wordt ingebroken (hopelijk nooit) dan is het niet nodig dat ik weet in welke kamer, maar algemeen dat er een raam 'getamperd' is...

Wat denk jij?
Volg hier ons bouwavontuur!
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Dat zou idd een interessante oplossing zijn. Ik weet wel niet hoe lang de draden dan bij jouw moeten zijn, want is het niet zo dat als je draden te lang zijn en je hebt al een lage spanning(24v of zo), je last kunt krijgen van spanningsval?

ik ken niet zoveel van spanningsval en lage spanningen, kweed wel dat er een formule voor is, die rekening houd met afstand en doormeter v/d kabel, dus misschien eerder een vraag naar de andere leden toe of dit een prob kan zijn ?

groetjes,
Christof.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Is het nu de bedoeling van die tamper aan een alarmsysteem te koppelen of aan je domotica ?

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

on4cet wrote:Is het nu de bedoeling van die tamper aan een alarmsysteem te koppelen of aan je domotica ?

Mvg,
Bart
Aan de domotica. Alarm zal er misschien nooit komen, maar indien toch dan zal de domotica de alarmcentrale 'voeden' met signalen
Volg hier ons bouwavontuur!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou zeggen, lees de specificaties van de ingangen eens na, van hoeveel volt tot hoeveel volt hij als gesloten detecteert, maar normaal gezien zijn de marges wel groot genoeg voor redelijke afstanden hoor (lees residentieel) ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
copycat
DomoMember
Posts: 3
Joined: Thu Feb 05, 2009 12:43 pm
Location: Steendorp

toch raar

Post by copycat »

Die eol is voor mij meer dan voldoende.
Na een paar uur werk (met de walki-talkie) heb ik elk kabeltje in beeld kunnen brengen en in een excel gestoken.

Mijn contacten zijn NC vermoed ik? Als de raam toe is dan is er 0 ohm weerstand. Bij opening is er weerstand. Zoals mijn handleiding (bijlage) het zegt mag ik dan vertrekken naar mijn contact en op het einde gewoon afsluiten met een 2,2K weerstand. Toch meldt mijn alarm een sabotage ipv inbraak als ik een raam open.
Dit geeft ons 0sec inlooptijd en de sirene gaat dan direct af...
Wat doe ik verkeerd?
Attachments
s.JPG
s.JPG (112.99 KiB) Viewed 20548 times
DJefke
DomoMember
Posts: 9
Joined: Fri Jan 28, 2011 3:24 pm
Contact:

Post by DJefke »

Sorry voor de gigantische kick van het oude topic, maar het lijkt mij nog slechter van een extra topic aan te maken hierover :)

Vorige vrijdag is de raamfabrikant mijn ramen komen opmeten. Ik zou graag raamcontactjes laten steken tijdens fabricage. De fabrikant zegt dat ze dit perfect kunnen doen, maar raadt mij aan zelf de contactjes aan te leveren. Ze kunnen deze ook zelf bestellen, maar dat zou ons duurder uitkomen volgens hem.

Het probleem is dat ik er geen idee van heb wat ik juist nodig heb, en waar ik het moet vinden. Ik zou dus magneetcontactjes willen die in het profiel zitten van de ramen (het gaat trouwens over alu ramen).

Wat ik er mee wil doen is het volgende:
- terugmelding welke ramen pen of gesloten zijn
- alarm op 2 ramen van slaapkamer en nachthal. Ik weet dat deze in principe ingebouwde weerstanden moeten hebben, specifiek voor de alarm-centrale. Maar alarm is pas voor een later stadium, dus is het onmogelijk om nu al te weten welke weerstandswaardes.
Post Reply