Signaal

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Signaal

Post by terra »

Is het toegelaten om in eenzelfde inbouwdoosje met meerdere modules (bv. bTcino) zowel stopcontact, aansluiting TV als RJ45 aansluiting te plaatsen?

Indien zo, kan dit probleem geven voor het signaal (internet) dat over UTP loopt (sowieso best shielded twisted pair nemen) of voor TV signaal (coax)?
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Stopkontakten en kabels zijn daarop voorzien.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Dit is inderdaad toegelaten.
Zelf heb ik zo goed als mogelijk geprobeerd om in een 4mod doosje van bticino, tv ethernet en telefonie te voorzien dmv 1 coax en 2 maal FTP cat 6.
Heb dus voor alle veiligheid toch FTP gekocht.

Op andere plaatsen heb ik stopcontacten en FTP samen gebracht in 1 doosje van 7 mod.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Same here.

maar wel met UTP Cat5.

Groeten,
Koen.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Ik dacht ergens eens een artikel gelezen te hebben dat het pas kwaad kon als je rond de 50 meter of zo iets(was echt heel lang) een netwerkkabel parallel legt met een stroomkabel, dan moet je de kabels uit elkaar leggen, ik dacht 30cm voor emi tegen te gaan (of bij een kabelgoot een tussenschot gebruiken)

Maar ik ben er zelf terug op zoek naar het artikel of de site, als ik het terug vind, zal ik de link publishen.

Ik zit ook met zulke issue's, kga namelijk een vdi installatie leggen en dit in kabelgoten, maar ik ga voor de zekerheid toch een afstand behouden tussen de spanningskabels en vdi kabels.
Maar normaal gezien als je de datakabels uit de goot houd, dan zou je geen storing mogen ondervinden(volgens mijn elektriciteits winkel) want de constructie van de goot zou de emi moeten tegenhouden
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Van die 50 meter is larie en apekool ... Het hangt er gewoon vanaf, wat je over die utp of ftp gaat sturen ... Met netwerk op zich zal je niet snel iets merken, maar ik heb hier eens microfoon signalen (versterkt hoor) over een utp gestuurd, en op sommige kabels hoor je toch storing hoor ...

Daarom is het in zekere zin beter van overal FTP te gebruiken, maar ik heb daar hier maar deels aan voldaan, omdat ik ooit berichten gelezen had, waaruit af te leiden viel, dat utp een hogere bandbreedte heeft naar video toe ofzo ... Kan iemand hier iets van bevestigen of eventueel ontkrachten ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
stef
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Oct 04, 2006 1:19 pm
Location: Westerlo - België
Contact:

Post by stef »

Hoi,

Heb juist dit artikel gevonden dat nogal technisch is, maar daaruit blijkt dat FTP toch wel een pak meer bandbreedte toelaat. Sorry, maar de tekst is in het Engels.

Groetjes,
Attachments
UTPvsFTP.pdf
FTP versus UTP
(14.5 KiB) Downloaded 2365 times
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Probleem is dat ik die dingen niet zo thuis ben, maar zie hieronder de full specs van de kabel die ik in mijn nieuw huis overal ga leggen(als iemand mij kan zeggen hoeveel shannon of hoeveel GB daar kan doorgaan, ik zou hem heel dankbaar zijn :-) ) :


UN10300

frequentieband: 0 - 900 MHz (CATV)

isolatie: > 5 GOhm / 100 Vcc

NEXT:
86 dB
100 MHz
78 dB
300 MHz
71 dB
800 MHz

impedantie: 100 Ohm nominaal

kromming bij plaatsing: min. 3 x diameter

DC weerstand: max. 82 Ohm/km

overgangsimpedantie: <5> 70 dB tot 1 GHz

interferentie onderdrukking: > 90 dB

snelheid signaal: 0,8 C

omgevngstemperatuur: -20 °C tot + 60 °C

materiaal: LSFR0H

afmeting: Ø: 7,5 mm

gewicht: 70 kg/km

kleur mantel: wit RAL 9010

kleurcode geleiders: grijs/oranje, rood/zwart, geel/groen, blauw/bruin

fabricage: S/STP (paren met aluminium folie en algemeen vertind koperen draadnet)

geleiders: 4 x 2 x AWG23

calorifische waarde: 0,65 Ml/m

standaard en certificatie:
halogeenvrij: IEC 60754-2
rookdichtheid: IEC 61034
vlamvertraging: IEC 60332-3 Cat. C
kableringstandaard: EN 50173-1 2° uitgave, ISO/IC 11801 2° uitgave, EIA/TIA 568
Post Reply