Situatieschema / eendraadschema

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Situatieschema / eendraadschema

Post by Koen Matthijs »

Hallo,

vraagje : spots die ingebouwd zijn in bv een badkamermeubel, of keukenkastjes, hoe worden die weergegeven op de schemas ? Als aparte lichtpunten 12V of als 1 aansluiting 220V (waar dan de trafo komt) ?

Nog een vraag : spots of lichtpunten die op het moment van de keuring nog niet aangesloten zijn, wat doe je daar mee ? Kunnen die mee op het schema ? Of niet ? Wat moet je eventueel doen om die toch mee gekeurd te krijgen ?

En een derde vraag : moeten teleruptoren en dimmers terug te vinden zijn in de kast mbv nummer of zo ? Maw, moet ik mijn teleruptoren op het schema nummeren (en in de kast dan ook), of niet ?

Bedankt,
Koen.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Koen,

1. Op het moment van de keuring had ik nog geen enkele transfo hangen en werkte ik met peertjes op 230V. Op mijn schema's heb ik alles zoals het definitief zal worden weergegeven. Voor de keurder geen enkel probleem (AIB)

2. Alles op schema, maar draden met suikerklontje afschermen.

3. Ik denk niet dat dit moet, maar het is verdomd handig als je zelf gemakkelijk kan weervinden welke teleruptor er welk lichtpunt (zelfde nummer) bedient.

Zie mijn schema's in dit forum op http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=467
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Bedankt.

Uw schemas heb ik vroeger al eens gedownload en ik gebruik ze als voorbeeld...

Nog een stapje verder : mijn zolder is nog niet geïsoleerd, dus ik kan daar nog geen electriciteit leggen. De nodige kabels naar daar liggen wel al.

Kan ik die ergens mee gekeurd krijgen ? Dit lijkt me wel heel sterk, maar ik vraag het toch maar...

Merci,
Koen.
stefbol
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sun Feb 26, 2006 12:06 pm

Post by stefbol »

Ik had ook losse kabels op de zolder en had die getermineerd met een lusterklem. Geen probleem, alles gekeurd.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Mooi zo, dat opent perspectieven... :D
Post Reply