Teleruptoren, SVV en aansluiting

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Teleruptoren, SVV en aansluiting

Post by terra »

Ga je in een teleruptoren schakeling vanuit elke schakelpunt (die meerdere schakelaars kunnen bevatten (max. 11 indien een SVV kabel van 12) met een afzonderlijke SVV kabel naar de centrale kast ? Dus als je bv. 30 schakelpunten hebt dat je met 30 afzonderlijke SVV kabels (van 12 draden) naar je centrale kast gaat?
Dit lijkt me het beste, maar ook het minst handige.
Is het beter om SVV kabels van schakelpunt naar schakelpunt te leggen tot als alle lijnen bezet zijn?

Vraag die blijft is hoe je op een handige en praktische wijze zo'n 30 à 40 SVV kabels verwerkt in de aansluitkast... ?

Iemand ervaring, ideeën, foto's hoe je dit best doet? Ik weet dat er van die WAGO klemmen etc. bestaan, maar ik had dat toch graag eens in de praktijk gezien (30xSVV kabels die gekableerd zijn).
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

30 à 40 12-aderige kabels? Is dit een gissing of het werkelijke aantal?

Ikzelf heb op het gelijkvloers (ca 100m²) slechts 8 grote en een 4-tal kleine bedieningsposten. Op de verdieping (ca 80m²) heb ik slechts een 3-tal grote en een 6-tal kleine bedieningsposten.
Vanuit elke bedieningspost ga ik met een meeraderige SVV-kabel naar de schakelkast (sterconfiguratie). Het aantal aders is afhankelijk van de maximum bezetting van de bedieningspost zelf, dus naar de kleinere posten zeker geen 12 aders.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Hallo,

Ik dacht dit je dit onderwerp reeds aan bod hebt gebracht.
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... highlight=

Anyway, Als je 12 draaden hebt, kan je 11 schakelaars hierop aansluiten. (1 draad gemeenschappelijk bv rood) Uiteraard hoeft dit niet vanaf 1 punt te zijn. Vertrek gewoon met je kabel van de kast en ga naar een eerste schakelpunt. Voorzie voldoende draden voor het aantal schakelaars op dat punt. (persoonlijk neem ik steeds een beetje reserve) en ga met diezelfde kabel naar een volgend schakelpunt.

In mijn woning heb ik zo slechts 10 16aderige SVV kabels voor 47 lichtkringen.
In je kast sluit je elk draadje aan op een railklem.
(zie ook mijn foto's in vorige posts).
Gebruik je dubbele railklemmen dan kan de gemeenschappelijke draad (bv rood) mooi bovenaan steken.

Het blijft natuurlijk zo dat je in een grote kast de kabels gemakkelijker proper kan aansluiten.

Voor alle duidelijkheid heb ik nog 2 foto's toegevoegd.
ImageImage
Last edited by VDB on Thu Oct 05, 2006 11:40 am, edited 1 time in total.
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Post by terra »

Beste VDB,

Hartelijk dank voor de foto's. Jij hebt 10 SVV voor 47 lichtkringen. Dit betekent dan dat je bepaalde schakelpunten onderling met mekaar hebt verbonden?
Kan je eventueel ook jouw aansluitschema of eendraadschema ook eens doorsturen?

Alvast bedankt.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Hallo terra,

Dit klopt inderdaad voor schakelaars op dezelfde kabel die 1 lichtpunt aansturen, heb ik slechts 1 draad gereserveerd.

Ik heb de volgende regel in acht genomen voor het verdelen van de draden. Voor elke module die in het doosje kan (bticino) 1 draad voorzien (+1 gemeenschappelijk).
Dus voor doosje 3 modules (3+1), 4 mod (4+1).
Omdat verschillende drukknoppen 2 modules innemen, heb ik steeds reserve.
Reserveer ook een extra draad als je een signalisatielampje wil laten branden op 24V (toilet, zolder, ...)

Groeten,

Bart
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

In een Bticino doosje voorzie ik per module 2 draden, er zijn immers schakelmodules die 2 onafhankelijke kontakten hebben, bijv. op en neer voor rolluikbediening.
Post Reply