Elimpo 0..10 Volt Dimmers Iemand ervaring?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
soundtracks
DomoMember
Posts: 13
Joined: Fri May 05, 2006 2:39 pm

Elimpo 0..10 Volt Dimmers Iemand ervaring?

Post by soundtracks »

Iemand ervaring met de 0..10 Volt Dimmers van het merk Elimpo type DIM-M1X10 (Enkelvoudige) 800 Watt, of de versie DIM-M1X10_4 (4 voudige), 800 Watt
Ik zou deze of dan de NIko versie 05-707 willen gebruiken. De Niko versie is wel een stuk duurder, graag reacties


Ik dank jullie reeds bij voorbaat
po
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Nov 14, 2006 8:37 pm
Location: Sint-Gillis-Waas - België
Contact:

Post by po »

Ik heb elimpo al gebruikt, regelmatig problemen mee, kunnen zonder aanwijsbaar reden gestuurd worden, blijkbaar moet het met netvervuiling te maken hebben. Met Niko dimmers zijn er vrijwel nooit geen problemen, dat is toch nog iets waar ze goed in zijn.
Po
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

po wrote:Ik heb elimpo al gebruikt, regelmatig problemen mee, kunnen zonder aanwijsbaar reden gestuurd worden, blijkbaar moet het met netvervuiling te maken hebben. Met Niko dimmers zijn er vrijwel nooit geen problemen, dat is toch nog iets waar ze goed in zijn.
Teletask stelt in zijn technische handleiding niet voor niet om tussen de analoge uitgang en de dimmer afgeschermde kabel te bezigen. Nu weet ik waarom ...
Wat kosten eigenlijk die elimpro dimmers? Ben eigenlijk eens curieus, want in vind dat die commerciële dimmers nogal duur (en dikwijls overkill - 2000W is om een boer mee uit de wei te schijnen) zijn, dus gebruik ik Velleman.
DVR
DomoFan
Posts: 19
Joined: Wed Jun 28, 2006 10:06 pm
Location: Haacht - België

Elimpo

Post by DVR »

Ik heb deze Elimpo dimmers gekocht en aan mijn Teletask centrale aangesloten.

Ik voor elke dimmer 250euro incl BTW betaald. (Ik hoop wel dat mijn leverncier mij een goede prijs heeft gemaakt.. dat zei hij toch).

Totaal 1000euro voor 16 kanalen.

Inderdaad beter om afgeschermde kabel te gebruiken voor de sturing, maar ik heb gewoon UTP met RJ12 en werkt perfect.
Storing heb ik een beetje als ik drie/vier lichten tegelijk laat dimmen... en dan is het enkel dat 1 lamp niet gelijkmatig dimt maar gewoon even een beetje storing vertoont in de curve.

Je merkt het eigenlijk amper.

Kortom, ik ben tevreden.

Mvg,
DVR
Met vriendelijke groeten,
Denis Vanrijkel
---------------------------
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re: Elimpo

Post by simbano »

DVR wrote:Ik heb deze Elimpo dimmers gekocht en aan mijn Teletask centrale aangesloten.

Ik voor elke dimmer 250euro incl BTW betaald. (Ik hoop wel dat mijn leverncier mij een goede prijs heeft gemaakt.. dat zei hij toch).

Totaal 1000euro voor 16 kanalen.

Inderdaad beter om afgeschermde kabel te gebruiken voor de sturing, maar ik heb gewoon UTP met RJ12 en werkt perfect.
Storing heb ik een beetje als ik drie/vier lichten tegelijk laat dimmen... en dan is het enkel dat 1 lamp niet gelijkmatig dimt maar gewoon even een beetje storing vertoont in de curve.


Beste,

250€ voor een dimmer!!!!! Ik heb deze dimmers gekocht aan 54€ excl btw.
Ik hoop voor U dat ik Uw post nie goe gelezen heb!!!

greetz
christof

Je merkt het eigenlijk amper.

Kortom, ik ben tevreden.

Mvg,
DVR
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

54euro voor 4 kanalen... ?


Ik hoop dat ik uw post wél goed gelezen heb :lol:
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

Koen Matthijs wrote:54euro voor 4 kanalen... ?


Ik hoop dat ik uw post wél goed gelezen heb :lol:
Ja idd khad de uwe verkeerd begrepen.
Nee 54€ voor een kanaal.
Is toch nog goedkoper hé :D

Maar ja vergelijken is moeilijk als je niet exact weet over welk een materiaal het gaat hé!
De diene dat ik bedoel is de gewone dimmer voor op dinrail voor het dimmen van een kanaal de dim880 of zoiets.

greetz
christof
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Is er eigenlijk een minimale belasting die je aan zo'n dimmer moet hangen ?

Want ik heb op elk kanaal 3 dimbare 11watt spaarlampen (33watt samen dus) en daar lijkt het systeem toch wel wat moeite mee te hebben. Ik krijg ze niet gedimd tot 10%. En de spaarlampen op de langste kabel gaan bij het dimmen 'eerder' uit ! nochtans 4mm2 kabel ..

Ik zou eventueel wel kunnen overwegen meer lampen op 1 dimmerkring te hangen. Maar hoeveel dan ?
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

Spaarlampen is een ander verhaal. Vermits de meeste spaarlampen nog altijd gasontladingsbuizen zijn, kun je deze niet dimmen met een klassieke dimmer die meestal werkt op het hakkerprincipe, ttz in functie van een sturingswaarde minder of meer van de spanning doorlaten per tijdseenheid.
Voor TL bestaan er speciale \"booster dimmers\". Want je hebt al een minimum aan spanning nodig opdat het elektronenkanon in de lamp zou kunnen geactiveerd zijn om het gas te laten oplichten.
Het gedrag van jouw systeem is dus perfect normaal.

Je moet een speciale dimmer hebben. Ik weet dat Teletask dat in zijn gamma heeft (maar misschien ook anderen - ik heb die dingen zelf niet nodig):

Fluorescentie dimmer interface 8 x 1 to 10V TDS13610
DIN-rail mounting
TDS13610 is een 8-kanaals 1 tot 10V analoge uitgangsinterface. Deze interface is speciaal geschikt voor het aansturen van dimbare balasten van fluorescentie verlichting. De ingang van de elektronische balast moet galvanisch gescheiden zijn van het net.
De interface heeft ook 8 daarvoor voorziene contactuitgangen om de aangesloten verlichtingsarmatuur aan/uit te bedienen rond het 1V niveau.

Voor Leds hetzelfde probleem: Leds hebben ook heel weinig vermogen nodig, en een minimum aan uitgangsspanning om op te lichten.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

bedankt voor de tip.

Ik denk inderdaad dat ik de foute dimmer heb gekocht.

Dit model werkt met fase aan- of afsnijding denk ik
Zelfs als ik een lamp NIET dim (stuurspanningsingang 10v) meet ik met de voltmeter 170volt wisselspanning over de belasting. Ik denk dat er met de fase wordt geknoeid in de dimmer! En effectief, de lampen branden op maximale dimstand niet op dezelfde lichtintensiteit als zonder de dimmer ertussen.
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

hmm dit soort van 1-10volt dimmers, als ik het goed begrijp, verwacht een extra kabel naar de ballast en die heb ik niet steken.

intussen het volgende topic gevonden:
http://www.theiet.org/forums/forum/mess ... adid=22596

Daar staat een link naar een heel interessant document van megaman UK.
(dimmerable-customer guide)

Het lijkt alsof ze alleen draaiknopdimmers (inbouw in de muur) getest hebben. Waarom zou dat zijn ?
megaman wrote: "Smooth dimming on ordinary dimmer switches*"
"*Compatible with most electronic dimmers and digital dimmer for incandescent and halogens. Touch
dimmers and Remote-controlled dimmers do not apply."
Megaman wrote: Explanation on Touch Dimmers
Most Touch Dimmers are designed with either an Integrated Circuit (IC) or with a built-in Micro-controller (MCU) in some cases to detect certain waveforms during the dimming process. Touch dimmers are designed to detect the waveforms generated by the incandescent lamps and such a waveform is sinusoidal in nature. On the other hand, dimming a CFL lamp with an incandescent touch dimmer is not encouraged because the waveform of the CFL during the dimming process differs largely from the waveform which the touch dimmers are designed to detect. The inconsistent signals detected by the touch dimmers will cause the CFL dimming lamp to
be erratic in operation.
Remarks:
The incandescent lamp is an impedance load with a power factor of 1. Hence, their waveform is in phase and sinusoidal. However, the power factor of CFLs is much lower.
Hence, the waveform for a CFL is neither sinusoidal nor regular.
Zou die elimpo dimmer ook een integrated circuit hebben om die sinussen te detecteren ?

Kent er iemand simpele 0-10volt gestuurde DIN rail dimmers die gewoon fase afsnijden en niks meer ?
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

Ik heb uiteindelijk die Elimpo dimmer terug gedaan. Het ding kan blijkbaar niet om met capacitieve belastingen.

Ik heb ze vervangen door universele Niko dimmers (die zowel 0-10v, 1-10v, 1knops als 2knopsbediening kunnen). Die doen het prima.

Wat de megaman spaarlampen betreft: je kan ze best gewoon 1 minuut laten opwarmen vooraleer je ze dimt. Daarna gaat het prima. Ik kan ze dimmen tot 15% voor de uitgaan. Best sjiek effect.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Ik heb op dit moment 2 4-kanaals Elimpo dimmers een maand of 6 in gebruik en moet ze gaan inruilen.

1 van de modules werkt volledig niet meer; 3 kanalen staan op 220V en 1 kanaal op 0V... ongeacht de surrspanning die erop wordt gezet.
De andere module heeft 1 kanaal waar 220V op de uitgang staat en onstuurbaar is. De andere 3 kanalen werken nog normaal.

Ik kan ze terug brengen in garantie, maar vraag me af of ik dezelfde problemen ga tegenkomen in de maanden die daarop volgen.

Als het nog eens gebeurt ga ik toch uitkijken voor anderen, maar zou het liefst terug 2x 9din modules hebben om niet te veel in mijn kast te moeten veranderen.
Volg hier ons bouwavontuur!
GyZmo
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Sep 17, 2006 10:55 am

Re:

Post by GyZmo »

Whistler wrote:Ik heb op dit moment 2 4-kanaals Elimpo dimmers een maand of 6 in gebruik en moet ze gaan inruilen.

1 van de modules werkt volledig niet meer; 3 kanalen staan op 220V en 1 kanaal op 0V... ongeacht de surrspanning die erop wordt gezet.
De andere module heeft 1 kanaal waar 220V op de uitgang staat en onstuurbaar is. De andere 3 kanalen werken nog normaal.

Ik kan ze terug brengen in garantie, maar vraag me af of ik dezelfde problemen ga tegenkomen in de maanden die daarop volgen.

Als het nog eens gebeurt ga ik toch uitkijken voor anderen, maar zou het liefst terug 2x 9din modules hebben om niet te veel in mijn kast te moeten veranderen.
ik heb net dezelfde problemen met mijn elimpo dimmers!

1 kanaal geeft alles door, een ander kanaal geeft niks door.
Deze heb ik ook binnen gestoken... maar moesten terug naar de fabriek. Ik wacht nu al 2 weken op een antwoord, ze wouden eerst kijken of ze deze kunnen herstellen...

De kanalen die werken gaven in ieder geval geen enkel probleem
radiohead
DomoMember
Posts: 1
Joined: Sat Dec 08, 2007 12:43 pm

Re:

Post by radiohead »

GyZmo wrote:
Whistler wrote:Ik heb op dit moment 2 4-kanaals Elimpo dimmers een maand of 6 in gebruik en moet ze gaan inruilen.

1 van de modules werkt volledig niet meer; 3 kanalen staan op 220V en 1 kanaal op 0V... ongeacht de surrspanning die erop wordt gezet.
De andere module heeft 1 kanaal waar 220V op de uitgang staat en onstuurbaar is. De andere 3 kanalen werken nog normaal.

Ik kan ze terug brengen in garantie, maar vraag me af of ik dezelfde problemen ga tegenkomen in de maanden die daarop volgen.

Als het nog eens gebeurt ga ik toch uitkijken voor anderen, maar zou het liefst terug 2x 9din modules hebben om niet te veel in mijn kast te moeten veranderen.
ik heb net dezelfde problemen met mijn elimpo dimmers!

1 kanaal geeft alles door, een ander kanaal geeft niks door.
Deze heb ik ook binnen gestoken... maar moesten terug naar de fabriek. Ik wacht nu al 2 weken op een antwoord, ze wouden eerst kijken of ze deze kunnen herstellen...

De kanalen die werken gaven in ieder geval geen enkel probleem
Ik heb gelijkaardige problemen ondervonden met mijn module. Toen ik echter contact opnam met Elimpo, waren ze zeer behulpzaam en hadden er geen problemen mee om mijn dimmer te herstellen. Hele goede customer service dus.

My 2 cents!
Post Reply