enkel of dubbel polige teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

enkel of dubbel polige teleruptoren

Post by Gizzmo »

Mijn elec kennis is jammer genoeg niet zo goed :oops: , en nu krijg ik de vraag van mijn kast installateur of ik enkel of dubbel polige teleruptors wil gebruiken ...
Voor zover ik weet heeft dat iets te maken met vochtige ruimtes (badkamer) maar heeft het nut om overal dubbelpolige te gebruiken ??? en zoja waarom?

Het prijs verschil zit ergens rond de 10 euro extra voor dubbel, wat op een 40 tal teleruptors snel oploopt ...

Alvast met dank!
GreetZ
David
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

10 euro extra :shock:
hoeveel kost een enkelpolige dan?
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

ik dacht 19 euro voor enkel en 29 voor dubbel (wel zonder factuur :wink: )
Lijken me toch niet zo'n hoge prijzen ... wel?
coillie
DomoMember
Posts: 10
Joined: Wed Nov 29, 2006 2:02 pm
Location: St. Eloois Winkel (W-Vl) - België

Post by coillie »

ik heb ook offertes gevraagd bij de groothandelaars in de buurt (thans die die bereid waren een vollige installatie te verkopen) en ik kom ook telken op 18-20 euro per telerup... denk niet dat je er zo makkelijk nog veel goekoper aan kan komen...
po
DomoMember
Posts: 13
Joined: Tue Nov 14, 2006 8:37 pm
Location: Sint-Gillis-Waas - België
Contact:

Post by po »

Volgens de nieuwe aanpassingen in het AREI (begin 2006) is het niet meer verplicht om dubbelpolig te onderbreken in vochtige ruimtes, al hebben de meeste keurders het liever dat het wel nog gebeurd.
Po
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

hmhm een teleruptor voor 18-20 euro , hangt beetje af van merk en uitvoering zeker ..? Zou wel eens willen weten welk merk het is en op 24volt is en uitbreidbaar voor centrale sturing .. ( anders mag je mij eens het adres bezorgen van die groothandel hehe )

Ik denk dat je toch al snel aan 25a30 euro +btw voor een deftig merk op 24 volt enkelpolig met centrale sturing erbij denk ik , groothandelsprijs ..

Misschien een alternatief voor de mechanische teleruptoren ...
Zijn de elektronische van eltako , je hebt er zelfs met 4 afzonderlijk te sturen contacten , en ook qua stuurspanning heel flexibel van 8 -> 230 AC of DC .. , centrale sturing en groepsturing standaard aanwezig .
Voordelen die ik vooral zie is maar 2 modules voor 4 lichtpunten te bedienen , en geen mega zware transfo nodig voor alles uit functie .. ( voor een batterij van 25 teleruptoren met hulpcontact zit je snel aan 130 VA Transfo )

http://www.eltako.com/dwl/es12z-4x_4929_internet_nl.pdf

Deze zijn ook perfect combineerbaar met de modulaire centraaldimmers

http://www.eltako.com/dwl/dimmer_prospe ... net_nl.pdf

En mss nog belangrijkst vanal heel betaalbaar ..

http://www.eltako.com/dwl/product_group ... 07_eng.pdf

Ben zelf bezig bij m'n schoonbroer en gaan 6 x ES12Zx4 monteren ( goed voor 24 lichtpunten te bedienen ) en 2 EUD12Z dimmers .. met uiteraard alles aan en alles uit functie .

Post nog wel es wat foto's binne enkele weken als de kast een beetje gecableerd is ..

Maar nu ga ik wel echt of topic ... mijn persoonlijke mening is dat dubbelpolig zeker geen must is .. zeker in een net met nuldraad en fase .. gezien er nuldraad onrechtstreeks verbonden is met de aarding , als het volgens het AREI 2006 al niet meer moet in de vochtige plaatsen ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zeker foto's posten hé Tom, want dat beloofd een keurige kast te worden, gezien er redelijk wat functionaliteit in een klein aantal modules zit ...

Ik heb sterk de indruk dat Eltako wel een erg vernieuwend merk is, de dimmers lijken me enorm interessant en nu deze teleruptoren ....

Wie heeft er nog (andere) ervaringen met deze produkten ?


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

nadeel van de Eltako-dimmers is dat je ze niet analoog kan sturen (of heb ik het fout en bestaan deze ondertussen wel al?)
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

koen wrote:nadeel van de Eltako-dimmers is dat je ze niet analoog kan sturen (of heb ik het fout en bestaan deze ondertussen wel al?)
Als je met analoog sturen bedoelt 0-10Volt heb je inderdaad gelijk ..die hebben ze nog niet in hun gamma ..
Maar dat is dan alweer voor iets ingewikkeldere toepassingen, waar je met zoveel procent lichsterkte enzo wil werken , lijkt me , om analoog te sturen heb je dan ook alweer analoge uitgangen op een plc of iets dergelijks nodig ...wat het ook al weer nie zo betaalbaar maakt ..

Feit ie de modulaire centraal dimmers van eltako zijn wat prijs en mogelijkheden zeker acceptabel en kunnen perfect in plaats van een 24V of 230V teleruptor met centrale sturing geplaatst worden .
Dus ideaal voor iemand die nu een hoop teleruptoren zitten heeft en een paar van zijn lichtpunten wil dimmer zonder zijn alles uit / alles aan functie te verliezen :)

Nie waar Bart ? :-)

Als je de vergelijking doet met de UNI400 van gardy , toch zeker een goed alternatief voor amper de helft van de prijs .. hoewel je bij de gardy nog 2 extra inputs heb die je op een bepaalde lichtsterkerke kan instellen ..
Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan natuurlijk ..

Voor 0-10 Volt kan je eventueel naar Elimpo gaan , die zijn ook betaalbaard , hoewel ik geen ervaring ermee heb ..
Maar die hebben dan weer geen centraal dimmer in gamma met de mogelijkheden van de eltako .. univerele stuurspanning van 8-230VUC ..centrale bediening .. geschikt voor ohmse /inductieve/eltronische belastingen etc ..

ps : nee ik heb geen aandelen in eltako hoor :)
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Mijn kast zit vol Eltako teleruptoren en dimmers (enfin, vol...).
Zeer content van. Hebben universele stuurspanning (tussen 8 en 230V), en je hoort ze bijna niet.

Groeten,
Koen.
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

niet dat ik overtuigd moet worden, ik ga ze ook nemen. Ik wil de anderen hier er gewoon voor waarschuwen dat ze geen analoge ingang hebben
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dat ik maar eens 4 jaar later begonnen was met m'n kast, dan zou ik het vermoedelijk ook gedaan hebben ...

En ja Tom, centrale sturing blijft handig hé ... En voor die Gardy, daar heb ik speciale redenen voor, ik wil met een aparte knop nachtverlichting hebben op de gang, en dat kan met een aparte ingang die dan bv. slechts op 10 % gezet is ofzo ....

Groetjes en lang leve eltako hi hi


Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

eens een stokje in het hoenderhok: (of hoe zeggen ze da?)

bij een microplc (zolas de logo) betaal je rond de 25 euro per uitgang.
en heb je centrale sturingen en fantasiekes zoveel je wil....
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

roeln wrote:eens een stokje in het hoenderhok: (of hoe zeggen ze da?)

bij een microplc (zolas de logo) betaal je rond de 25 euro per uitgang.
en heb je centrale sturingen en fantasiekes zoveel je wil....
Dat dacht ik eerst ook ja .. maar doe maar 26 lampen met een logoke branden .. gaat je toch meer wel iets meer kosten denk ik .. vergeet ook niet dat de uitgangen op de logo's beperkt zijn in stroom , meestal zet ik er nog een extra relaiskes achter .. uit veilgheid .. maar je kan natuurlijk via de software veel meer doen dan alleen centrale sturing ..

Met die eltako's betaal ik voor 4 lampen te sturen iets van 52 euro +btw ..
Dus scheelt toch nog de helft ..

Nu heb ik zelf wel een S7-226 PLC met een paar uitbreidingen , heb deze goedkoop kunnen kopen .. en alles zit erop .. 9 rolluiken + verlichting etc ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Zeg je nu dat je
ES12Z-4x 8..230V UC 4x1 NO 16A 107829 82,30 euro
aan 52 euro + btw gekocht hebt?

Dat veranded de verglijking natuurlijk wel gevoelig :wink:
Post Reply