enkel of dubbel polige teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Zeg je nu dat je
ES12Z-4x 8..230V UC 4x1 NO 16A 107829 82,30 euro
aan 52 euro + btw gekocht hebt?

Dat veranded de verglijking natuurlijk wel gevoelig :wink:
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

roeln wrote:Zeg je nu dat je
ES12Z-4x 8..230V UC 4x1 NO 16A 107829 82,30 euro
aan 52 euro + btw gekocht hebt?

Dat veranded de verglijking natuurlijk wel gevoelig :wink:
Yup klopt helemaal .. ben zelf goed verschoten ervan :)
Ik had een prijs van 62 euro +btw bij een andere groothandel ,maar ben er bij nog een andere omgeweest ..en die bleek nog 10 euro goedkoper :)
Heb dus iets van 35% gekregen op de bruto prijs ..
Niet slecht hé :)
Robby
DomoMember
Posts: 7
Joined: Tue Apr 10, 2007 1:17 pm

Post by Robby »

even over die universele stuurspanning.
Had een universele dimmer van Eltako aangekocht om eens uit testen (leken interessant, maar je weet maar nooit...)

Is EUD12NP230V en geven dus op universele impulsdimmer met stuurspanning van 8 tot 230 volt. Blijken die echter bij niet te werken met mijn stuurspanning van 24V DC. De groothandel wist mij achteraf te vertellen dat je altijd AC nodig hebt en dat ik deze dimmer nu kan aansturen met 230V door een extra relais te gebruiken dat wel op 24V DC werkt.

Klopt dit?

mvg
Robby
druk bezig met eigen bouw
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

Robby wrote:even over die universele stuurspanning.
Had een universele dimmer van Eltako aangekocht om eens uit testen (leken interessant, maar je weet maar nooit...)

Is EUD12NP230V en geven dus op universele impulsdimmer met stuurspanning van 8 tot 230 volt. Blijken die echter bij niet te werken met mijn stuurspanning van 24V DC. De groothandel wist mij achteraf te vertellen dat je altijd AC nodig hebt en dat ik deze dimmer nu kan aansturen met 230V door een extra relais te gebruiken dat wel op 24V DC werkt.

Klopt dit?

mvg
Robby
Lijkt me sterk .. ze maken net enorm veel reclame met VUC ..( zowel 8-230 volt AC of DC )

Ik heb hier zelf een EUD12-M zitten in m'n kast en deze wordt aangestuur door een digitale uitgang van m'n SIEMENS S7 plc .. 24VDC ..
Nog geen enkel probleem gehad tot nu toe ..
De truuc die je groothandel zegt werkt natuurlijk ook perfect ..maar dan stuur je ze gewoon met de netspanning natuurlijk .

Heb hier deze week een proefopstelling gemaakt met die nieuwe teleruptoren op mijn labo voeding op 24VDC en met lampjes op 24Volt .. werkte zonder meer ..

Weetniet welke DC voeding je gebruikt ?
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Zowel TRs als dimmers werken op 24V DC bij mij...
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

Zoals ik elders reeds gepost heb (maar aangezien er hier veel over deze teleruptor wordt gepsorken, zet ik het hier ook bij) heb ik het verbruik van die ES12Z-4 van Eltako eens gemeten (het is een elektronische impulsrelais, dus die verbruikt constant (ook als er niet geschakeld wordt).

- Alle uitgangen uit --> 3mA*24V = 72mW
- 1uitgang aan --> 5mA*24V = 120mW (+48mW)
- 2uitg. aan --> 5mA*24V = 120mW (dat vond ik bizar, maar ja)

Zoals Koen reeds aanhaalde is het voordeel dat je zonder zware voeding een centrale uit knop kan hebben.

Bij Paul De meuter heb ik ze aan 56,33 excl BTW gekocht. Dat is dus 14 euro per licht MET centrale uit knop.

Om dubbelpolig te schakelen, dacht ik gewoon 2 ingangen te koppelen en zo 2 uitgangen gelijk te schakelen.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Philippe ,

Dan denk je net hetzelfde als ik .. als je dubbelpolig wilt schakelen kan jet het perfect zo doen ..
Maar ik denk van dit eerder van dit enkel te gebruiken voor een Signalisatie lampje van Kelder ofzo of buitenverlichting die nog brand ...
( gezien ik overal SVV trek moet dit op 24 Volt uiteraard en kan het niet op dezelfde teleruptor , tenzij met een 220V relais erbij voor dat lampje )
Gezien dubbelpolig schakelen zelfs in de badkamer al niet meer hoeft ..
Kzie er eerlijk gezegd ook het nut nie van .. als je in uw bad zit brand de lamp en zit er stroom op .. of die nu dubbelpolig of enkelpolig geschakeld wordt .. maakt dan totaal niks uit ..
Enig voordeel vind ik van dubbelpolig is dat je zeker weet als licht uit is er geen stroom meer zit op de draden .. maja als je nieuwe verlichting hangt leg je toch de desbetreffende automaat af lijkt me ..
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Post by Philippe »

Heeft er iemand trouwens een link waar ik die regel kan zien dat dubbelpolig voor buiten en vochtige ruimtes niet meer moet?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

Philippe wrote:Heeft er iemand trouwens een link waar ik die regel kan zien dat dubbelpolig voor buiten en vochtige ruimtes niet meer moet?
Yep ..

"Artikel 86.08

Vast opgestelde toestellen, stuur- en regeltoestellen en contactdozen, toegelaten in stortbadzalen en badkamers, de inrichtingen voor het aansluiten van wasmachines, droogkasten en afwasmachines moeten door een 30 mA differentieel beschermd worden.

Deze inrichting is ondergeschikt aan deze geplaatst aan het begin van de installatie.

De eis dat " elke schakelaar geplaatst in een voedingskring van het elektrisch materiaal dient van het meerpolige type te zijn " vervalt. "

Bron : http://www.btvcontrol.be/index.asp?page=2


http://livios.be/nl/_build/_serv/_qena_ ... al=1&page=&

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... a6a3c4b2fe

[/b]
Post Reply