mijn project met luxom

Moderator: Domotix-Moderators

tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

mijn project met luxom

Post by tus »

Mijn project :

Ik dacht, ik publish mijn project hier effe misschien komen er nog leuke suggesties/opmerkingen uit,
of misschien breng ik andere mensen nog op goeie ideen voor wat ze met hun domotica nog kunnen doen.

Om altijd de mogelijkheid te hebben om uit te breiden, zou ik mijn kelder of kruipkelder volledig
voorzien van kabelgoten, om dan al mijn kabels van het gelijkvloers + kelder in te leggen(geen kabels in de vloer van het gelijkvloers dus),
voor boven wil ik een plint/goot systeem tegen de muur, zodat ook hier alles dynamisch uit te breiden is.

Mijn project zal bestaan uit een luxom installatie waarbij het volgende gestuurd wordt :

VERLICHTING: (zoals iedereen zeker, maar nog zonder dimming omdat dit redelijk duur is en nog niet nodig)
- voor een aantal ruimtes, zoals trappenhallen naar zolder en kelder met bewegingssensor
om dan na een minuut of zo uit te vallen.

STOPCONTACTEN: (misschien naar de toekomst toe, zoveel mogelijk kringen gaan apart naar de kast)

ROLLUIKEN:
- elk raam is voorzien van een rolluik
- naast manuele aansturing gebeurt deze door middel van een lichtschakelaar buiten

ZONNEWERING:
- naast manuele aansturing, wordt deze een regen of windsensor ingetrokken indien nodig.


VERWARMING:
- in bijna elke kamer waar het nuttig is komt een \"thermostaat\" van luxom, het is leuk,
je bespaart een pak energie(niet al jouw radiatoren beginnen te werken, maar enkel
diegene die nodig is) en last but not least, het zou veel sneller warm moeten zijn, want
je stuur geen gans circuit van radiatoren aan, maar enkel diegene die je nodig hebt.
- indien de thermostaat detecteert dat het te koud is doet hij 2 dingen :
- openzetten van de gestuurde klep voor de juiste kring
- signaal naar de ketel dat deze moet aanslaan.
- Als het licht in een kamer wordt uitgedaan, dan valt de verwarming af. tenzij je hem daarna
een paar seconden ingedrukt houd.
- De verwarming voor een kamer valt ook af als de venster wordt geopend. detectie met behulp
van een sensortje aan het raam zelf.

WAARSCHUWING BIJ VERLATEN HUIS:
- Als je de woning verlaat en op één of andere manier aangeeft dat je vertrekt,
dan wordt er een check gedaan met de raamsensoren of er nog een venster open staat, en wordt
er een melding gegeven om welk raam het gaat.

\"ALARM SYSTEEM\":
- de bovenvermelde bewegingssensoren dienen als detectors
- al de drukknoppen worden gebruikt als \"detectors\", maw als iemand het licht aandoet
zonder te melden dat hij thuis is, door één of ander systeem.
- De raamsensors functioneren hier ook als een detectiesysteem voor in het geval dat
er een venster wordt geopend(of open wordt gebroken)

DRAADLOZE BEDIENING:
- naast gewone bediening, zou alles willen kunnen uitlezen en bedienen via een pda of
smartphone met wireless lan, die dan op zijn beurt op een server
connecteert(die sowieso constant aanstaat), en die dan via het open protocol van luxom
de aansturing doet van de gewenste component, zoals dan verlichting, rolluiken,
verwarming, zonnewering, eventueel stopcontacten, eventueel dimming,
- iets meer flashy en leuks om mee te experimenteren zou ook zijn om alles via speech aan
te sturen, wat zeker mogelijk is weet ik, want ik moet in principe achter elke voice
command gewoon een bestand(.exe of zo) laten opstarten, wat dan de component in kwestie
aan of uitschakelt.
Ik zou er dan wel een soort \"menusysteem\" achter willen steken, zoals dat je die hebt
bij customer support diensten van sommige bedrijven.
Al was het maar om het systeem zelf om bevesting te laten vragen, bijvoorbeeld :
1. \"computer...lights kitchen on\" (star trek like natuurlijk :-)) )
2. computer replied : \"confirm lights kitchen on\"
3. jij zegt terug : \"yes\" of \"no\" :-)
Kwestie dat je zeker bent dat de juiste component geschakeld wordt.


greetz,
Christof.
Last edited by tus on Wed Aug 09, 2006 6:14 am, edited 4 times in total.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Die speech regognition is wel echt fijn, maar werkt in de praktijk niet altijd even goed (zoek maar eens naar het fiasco van microsoft op het net) ...

Die drukknoppen als sensors voor 't alarm, is wel knap gezien ... 't zal de dief maar overkomen, licht aan, en gelijk de sirene hi hi

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hehe, inderdaad, de dief moet zijn eigen gerief maar meebrengen,
het zal hem leren, de profiteur :)

groetjes,
Christof.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

je verwarming

Post by Thorgal »

Hoewel je niet echt veel detais geeft, lijkt het erop alsof je verwarming nogal vaak aan en uit zou kunnen gaan.
° Het is echt niet nodig al na de eerste seconde dat een raam openstaat de verwarming gaan af te zetten. Doe dat pas na een paar minuten.
° De ketel wordt nogal direct \"gecommandeerd\". Als er maar een warmte-vraag is in één enkele kamer, en de ketel staat op 60 °C, dan hoef je niet gans je boiler op te warmen tot 70 °C. Die ene kamer moet dan maar content zijn met radiatorwater van 60 °C en de radiatorkraan wat langer openhouden.

Maar verder een indrukwekkend lijstje.

Mag ik eens weten wat je zo allemaal wilt aan/uitschakelen via je geschakelde stopcontacten?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

dat van die verwarming is onzin denk ik. Heb al op veel plaatsen gelezen data dat niet werkt in de praktijk.
Stel je moet je even gaan douchen in de badkamer. Ga je dan de badkamer pas beginnen verwarmen als je daar het licht aan doet? Denk er ook aan dat je overdag niet altijd overal licht aandoet maar toch verwarming nodig hebt....

Het is beter al dat budget voor die thermostaten te besteden aan extra isolatie en uw verwarmingssyteem word simpeler.

Ben ook van plan een 'alarmsysteem' te implementeren. Maar ik denk niet de drukknoppen zo als detectoren te laten functioneren... Wat als jij of je kinderen 's nachts opstaan? Jij en je kinderen gaan er zeker nooit altijd aandenken om da alaram eerst af te zetten... Is een moeilijk probleem. Ik denk eraan het alarm in te schakelen als ik op 'alles uit' duw.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Je kan dat eventueel wel doen, als je alleen de drukknoppen van het verdiep(en) buiten beschouwing laat hé, een dief gaat (meestal) via het gelijkvloers binnen !

't blijft een leuk idee, maar of het echt haalbaar is hangt van allerlei factoren af, en die merk je natuurlijk pas als je er woont, en het systeem op die manier gebruikt ...

Zolang je alles makkelijk kan herconfigureren is er geen probleem ...

Ik had bij het configureren van groepen (voor rolluiksturing) ook in eerste instantie aangenomen dat de 2 rollen van de hall (1 op gelijkvloers en 1 op verdiep) allebei bij het gelijkvloers hoorden, tot ik al gauw merkte dat als die 's morgens mee omhoog gingen, iedereen gelijk wakker was van het licht ... Gewoon effe de 2 draden voor up en de 2 draden voor de down gepatched op de wago-blokjes voor het verdiep ipv. die van het gelijkvloers en 't was gefixed ...

Dit maar om aan te tonen, dat als je iets ontwerpt, je ook moet zorgen dat het makkelijk aanpasbaar is ....

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Thorgal en Roeln, bedankt voor de opmerkingen !

Thorgal,

Inderdaad 2 heel goede opmerkingen ivm de verwarming,
aansturing van verwarmingsketels is blijkbaar iets waar ik nog wat meer research naar moet doen.

Ivm sturing van toestellen via stopcontacten,
over sturing van specifieke toestellen heb ik nog niet echt
nagedacht, aangezien ik niet van zin was om het direct te doen.
Het eerste nuttige waar ik aan denk zou een koffiezet apparaat zijn,
maar er zijn waarschijnlijk nog veel andere interessante dingen.
Als je er nog weet mag je ze hier altijd posten, zou interessant zijn.

Mijn initiele gedachte achter het sturen van stopcontacten was eigenlijk
van alles uit te schakelen bij het verlaten van het huis voor
onnodig stroomverbruik(toestellen op standby) en misschien ook veiligheid
(je hoort wel vaker zeggen dat door kortsluiting een huis afbrand).
Er moeten ook wel een aantal stopcontacten apart aangesloten worden,
zoals diepvries, server... (kwestie dat die niet mee plat gaan :-) )


Roeln,

Om een kamer op voorhand te verwarmen moet je inderdaad even voordien
daar de verwarming gaan aanzetten
Ik dacht er net aan dat het misschien het simpelste zou zijn van de verwarming
in/uit te schakelen door telkens de drukknop een paar seconden in te houden(toggelen
tussen aan/uit als het ware), en dit zonder het licht in of uit te schakelen.

Ivm pas verwarmen als je het licht aandoet, dit kan dan ook verholpen worden door
bovenstaand principe.

Ruimtes zoals een living kan je natuurlijk altijd laten verwarmen, omdat je daar
toch het meeste deel van de tijd 's avonds doorbrengt normaal gezien.

Drukknoppen als detectoren laten functioneren 's nachts is inderdaad niet zo goed
idee, goede opmerking, dit zou idd enkel nuttig zijn als er niemand thuis is.

Een echt alarmsysteem plaatsen lijkt mij wel leuk, maar veel te duur en ook niet echt
nodig denk ik. Ik heb er al voor gezorgt dat ik geen ramen langs, of in mijn deuren
heb, goeie 3 of 5 punt sloten, heb aan elk raam een rolluik, detectors, en als ik dan
ook nog een systeem heb dat mij waarschuwt als er nog een raam open staan bij het
verlaten van het huis, dan vindt ik het helemaal te gek om nog geld aan een echt
alarmsysteem uit te geven.


ps : ik kom momenteel uit rond de 8000€ zonder kabels en kabelgoten en verlichting
(armaturen en lampen zelf), de rest zit er normaal gezien allemaal ongeveer in.


groetjes,
Christof.
Last edited by tus on Wed Aug 09, 2006 6:32 pm, edited 3 times in total.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

on4cet,

idd, de praktische kant van de zaak kan toch enkel maar getest worden als je er uiteindelijk echt
woont.

En het inderdaad zalig als alles gewoon te herpatchen is op de klemmen van de kast :)

Over patchen gesproken, zo wil ik ook een VDI netwerk van Gardy aanleggen, ttz, met mijn eigen
patch panel, want die dingen van Gardy zijn veel te klein. Het is eigenlijk vooral de kabel, modulators
en antenneversterker die ik van Gardy wil.
Kwestie dat ik geen beperkingen heb qua tv aansluitingen, netwerkaansluiting en eventueel telefoon.

Dit alles op een patch panel in een 19 inch kabinet, daarbij nog een goeie 24poorts gigabit switch,
fileserver(die ook domotica aanstuurd en uitleest en via wifi op pda/smartphone displayed),
ups en we zijn vertrokken (en toen was het geld op :) )

groetjes,
Christof.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Palmerch :

Laat maar eens weten welke componenten je gaat gebruiken voor je VDI project, want ook ik, ga gewoon al m'n normale patchpanelen gebruiken daarvoor ... En ik weet dat je modulators hebt, die heel je kabeltv-signaal (of toch zo goed als) kunnen overzetten via utp, maar heb me er nog niet genoeg in verdiept ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Een eenvoudige tip: als je draad trekt naar de stopcontacten, gebruik dan 5G2,5 in flexibel (aarding, N, 3xP). Neem een aparte flexibel per 2 tot 4 stopcontacten, dit brengt iets meer kabel tot in je kast, maar dit zal je later niet berouwen...

Van die 3xP (fase) kan er 1 permanent 220V dragen, terwijl de andere 2 geschakeld kunnen zijn. Kan je later altijd nog extra punten naast het stopcontact bijmaken die schakelbaar zijn of het stopcontact schakelbaar maken.

Ik heb zo in mijn living een aantal van die 5G2,5 flexen gelegd met daaraan een stopcontactblok uit ALDI/LIDL met 9 stopcontacten. Dit zijn in feite 3 gekoppelde blokjes met telkens 3 stopcontacten in een soort van plastic goot met begin en einddoppen. Netjes opgevezen en opgesplitst in aparte blokjes en telkens 1xP aangesloten op elk blokje.

Dit ligt ergens op of in een kast en nu hoef ik er enkel maar de te schakelen toepassing in te pluggen en klaar is kees (vb LED verlichting, kerstverlichting, ...).

Oh ja, die stopcontactblokken komen regelmatig terug in promo aan ~10 euro per stuk bij ALDI/LIDL.

En neen ik werk niet bij een van bovenvermelde ketens.

mvg, Jo
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Bart,

Ik twijfel enkel nog welke patchpanels ik hiervoor moet gebruiken, of cat6 panels voldoende zijn, want ik dacht gelezen te hebben dat die catV kabels van Gardy tussen cat6 en cat7 in zitten.

Voor wbt modulators, Gardy maakt die zelf, je kan kiezen tussen een 1 kanaals of een 4 kanaals modulator + infrarood per kanaal. Deze dienen
dan eigenlijk om toestellen zoals een dvd, sat decoder... toe te voegen
aan je tv signaal, want in een patch kast moet je dan de decoder doorlinken met de extra ingangen van de antenneversterker.
Op deze laatste komt dan het tv signaal van de straat toe, en heb je nog een aantal rj45 out connectors die naar je tv's gaan, en je heb ook een paar rj45 in connectors(waaraan je modulators hangen).

Op de site van gardy vindt je een catalogus met zelfs richtprijzen en wat uitleg per component

Ik heb van dit systeem een demo gezien bij sanelco. Dit is een winkel
die om de paar maanden mensen van firma's zoals Gardy, Niko...
uitnodigen om er een voorstelling van hun producten te laten doen, en
die je dan gratis kan bijwonen. Bij de voorstelling van gardy had de
verkoper al het matriaal bij, wel leuk dus om een idee op te doen van hoe
en wat. (check dus de site www.sanelco.be geregeld maar eens, het is mss
een stukje rijden vanuit Kasterlee, maar het loont denk ik wel de moeite)

Heb enige waar ik mij nog zorgen over maak bij de VDI installatie is magnetische interferentie die je kan hebben als je te dicht bij lichtnetdraden komt. Er wordt een scheiding van 20cm aangeraden, en iemand van Gardy zei mij dat als je met kabelgoten werkt, dat je een soort scheidingsschot nodig hebt, maar ik ga het denk ik proberen te doen met haken onder mijn goot te hangen, en hierin de vdi kabels te hangen, want volgens mij kosten die tussenschotten veel geld, want dat moet dacht ik in metaal zijn. Als je hiervoor nog andere ideen hebt mag je ze altijd laten horen.

(ik denk trouwens ook dat ik gewone goten(dakgoten of zo) ga gebruiken als kabelgoten, want ik heb prijzen doorgekregen, en dat is allesbehalve goedkoop


groetjes,
Christof.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Jo,

Leuk idee, nog niet aan gedacht, maar ik heb net eens naar de prijslijst gekeken, en die 3g2.5 zijn wel exact dubbel zo duur als 3g1.5, dus ik denk dat ik dat achteraf nog eens moet bekijken als ik weet hoeveel de volledige installatie mij gaat kosten.

Wat raad jij eigenlijk aan qua kabel : XVB, kabel in flex buis,... ?

Want ik dacht dat kabel in flex buis te veel plaats in mijn kabelgoot ging innemen, en dacht daarvoor voor XVB te gaan kiezen, ook omdat ik opgevangen had dat deze niet zoveel EMI uitstraalden ??
(omdat de kabels getwist zijn mss ??)

Kan jij of iemand anders dit bevestigen.

Ik zou dit wel willen weten omdat ik VDI kabels (catV) in de buurt van lichtnetkabels ga moeten leggen.

groetjes,
Christof.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Raamcontacten

Post by tus »

Misschien interessant voor de mensen die raamcontacten willen (laten)
plaatsen want dit soort info vindt je niet snel op het net.

Zie hier pics van de afstanden wanneer raamcontacten al dan niet contact
maken om een idee te geven hoe ver je raam dan wel moet open staan
om het systeem te laten werken. (je kan ze best downloaden en dan eens
via de standaard window picture viewer eens bekijken, kwestie om te zien
wanneer het contact wegvalt/terugkomt)

De gebruikte raamcontacten zijn er van elmdene (label zegt: elmdene
incert C0150234) en kosten net geen 9€/stuk, wat zeker nog een
acceptabele prijs is vindt ik. (dit zijn raamcontacten die voor echte alarm
installaties worden gebruikt, komen ook van zo een winkel trouwens)


Dan de profielen en de plaatsing ervan: Het zijn Reynaers profielen en
voor wbt de plaatsing ervan had ik 2 keuzen, ofwel aan de scharnierzijde
(zijkant), ofwel aan de onderzijde, maar aangezien ik denk van het
meeste de kiep stand te gaan gebruiken, heb ik de contactjes aan de
scharnierkant(zo ver mogelijk naar boven) laten plaatsen omdat ze dan zo
snel mogelijk geen contact meer geven en aanduiden dat de venster open
staat. Voor de gewone open stand duurt het wat langer eerdat er geen
contact meer is(zie pics)

Even verduidelijken:
- de afstand waar de 2 profielen het dichtste bij mekaar staan, is wanneer
de contactjes contact maken.
- de afstand waar de 2 profielen het verste van elkaar staan, is wanneer
de contactjes geen contact meer maken. Maw, als ze éénmaal contact
geven, en je doet het profiel terug open, dan valt het contact niet direct
terug weg.


Later volgt er mss nog meer info over mijn project aangezien ik binnen 3
weken ga beginnen met het leggen van de kabels...

groetjes,
Christof.
Attachments
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG (130.58 KiB) Viewed 22950 times
PICT0005.JPG
PICT0005.JPG (145.49 KiB) Viewed 22959 times
van_boven1.JPG
van_boven1.JPG (123.43 KiB) Viewed 22941 times
van_boven2.JPG
van_boven2.JPG (124.9 KiB) Viewed 22947 times
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

heel interessant palmerch !

maak/post je ook fotos ervan als je ze in je raam steekt ? Want ik vermoed dat dit om uit te testen was ?
Waar heb je trouwens de raamcontacten aangekocht ?
Ik zou er zelf ook willen plaatsing in Schuco ramen, probleem is dat ik blijkbaar hier bij ons nergens in de buurt aan reststukjes Schucoprofiel raka om ook eens te proberen :?
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Falcon10,

Ik zal er ook pics van nemen als ze in de ramen zitten. (Eind volgende
week zouden de ramen in mijn huis moeten staan volgens de ramenman)

En dit was dus idd om te testen. Maar het waren niet echt reststukjes. Het
was eigenlijk zo een \"demo opstelling\" die ik in de reynaers winkel even
had mogen lenen(was heel handig omdat hierop ook al de scharnieren zaten.

Ik heb de raamcontacten bij een elektriciteits winkel in opglabbeek gekocht, maar dat is nogal ver voor jouw denk ik. Maar ik denk dat je best naar winkel/installateur van alarm installaties gaat. Ik denk dat die dat wel altijd kunnen bestellen.

Ik wilde deze contacten wel niet voor een echt alarm gebruiken. Het was enkel maar om in combinatie met een regensensor een signaal te geven als er nog een raam open staat. Of om een signaal te geven als ik vertrek, of nog andere van die zaken. Want als je het voor een alarm wil gebruiken moet je er nog een weerstandje tussenplaatsen dacht ik.

En ter info, ik heb van elk blokje nog een halve mm moeten afschuren zodat ze in de raamprofielen passen. Maw, je moet je contactjes zeker eens kunnen testen vooraleer je ze laat plaatsen, want pas op, die contactjes gaan dus wel degelijk kapot moest de ramenman er met de hamer op slaan om ze erin te krijgen omdat ze er net niet in gaan.

groetjes,
Christof.
Post Reply