Welk merk teleruptoren?

Dingen die nergens anders thuis horen ... / Sujets qui n'entrent pas dans les autres catégories ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Welk merk teleruptoren?

Post by bouwie »

Ik geraak er niet uit welk merk teleruptoren ik ga installeren in m'n verdeelkast...

Wat is jullie ervaring qua levensduur, installatiegemak, algemene kwaliteit ?

Clockner ?
Eltako ?
Hager ?
GE/Vynckier ?
...andere merken ?

Bouwie
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb totaal geen banden met enige firma ook, en kan je dus alleen zeggen, dat mijn keuze destijds Hager was, omdat ik gehoord had, van iemand die al allerlei merken geinstalleerd had in z'n carriere, dat die hager's het minste uitvielen ... Ze zijn wel wat duurder ook hoor, dus mag misschien wel ...

Verder denk ik gewoon dat je moet bekijken wat je er mee wil kunnen, manuele bediening of niet in de kast, verklikkerlicht erop of niet, zijn er hulpcontacten voor verkrijgbaar of niet, moet je stille exemplaren hebben (voor als je kast ergens in een leefruimte hangt bv. appartement) of niet ...

Verder weet ik het echt niet, want ook mijn raadgever z'n keuze, kan door andere factoren bepaald geweest zijn hé ...

Mvg,

Bart

PS. Kijk alleen goed naar de spanning van de spoel om de gewenste types te selecteren.
There's No Home Like An Automated Home ...
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

En let bij die keuze van de spanning goed op DC of AC, de meeste klassieke teleruptorschakelingen worden direct met een \"beltransfo\" op 24V wisselspanning geschakeld. Als je nu of later die teleruptors gaat sturen vanuit een PLC of domoticasysteem kan je beter types gebruiken die op 24V gelijkspanning werken. Typisch zijn dat dan exemplaren die op 48V AC en 24V DC werken.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Dan zal ik nog wat componenten extra moeten toevoegen vrees ik, want ik heb 24V AC modellen ... Net zoals zovele anderen ... Enige tips ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Ik heb alvast GE/Vynckier PLS (Pulsar) gekocht.
2 polige onderbreking, 24VDC / 48VAC

De opgenoemde merken zijn volgens mij allemaal goed, ik vraag me af of er nog echt rommel is dat je via bekende winkels koopt ... die weten ook beter...


Hier moet je dus goed naar kijken als je met PLC wilt sturen dat je dan de correcte voltage hebt ... Indien ik \"gewoon\" zou sturen kan ik ook een 48VAC trafo in de kast hangen.

Jan
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

@on4cet:

24V AC modellen kun je dus aansturen met 12V DC, dus als je sturing dit kan OK.
Als je een sturing hebt met open collector uitgangen is het ook OK.
Anders zul je met tussenrelais moeten werken, om het aantal hiervan te beperken kan je dan eventueel een matrix schakeling overwegen zoals ik gedaan heb. Ik kan zo met 2x8 uitgangen 64 teleruptors sturen, als je zo werkt heb je dan ook maar 16 hulprelais nodig. Enige nadeel is dat je niet meerdere teleruptors echt tegelijk kan aan of uitschakelen, ik haal max 3 per seconde. Heeft echter wel iets als je aan het elektrisch bord staat en je geeft een alles uit commando, klak-klak-klak al die teleruptors die na elkaar schakelen.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja, voor de show zou dat al leuk zijn hi hi ... Neen, maar ik zou precies opteren voor iets met open collectors, maar heb wat dat betreft nog niet genoeg informatie opgezocht, over hoe de uitgangen van de verschillende merken zijn ...


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

'n Nonkel van me die elektrieker is raad voor automaten Felten & Guillaume aan, en als kast een van Merlin Gerin.
Hij is eerder een klassiek elektricien en kon me niet echt raad geven over teleruptoren.

Ga voorlopig voor Vynckier teleruptoren.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Van dat merk had ik zelfs nog niet gehoord ... Zo zie je maar hoe uitgebreid de markt niet is !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Heb ook Hager, gewoon omdat ik die via mijn neef heb geleverd gekregen.
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

Zou graag eens mening horen van elektrieker met ervaring teleruptoren.

Groothandel waar ik ga promoot Eltako, maar dat is geen objectieve mening.

Enfin, zoals ik al gepost had, ga waarschijnlijk GE-Vynckier bestellen, dat is (hier) 't bekendste merk.

Bedankt allemaal,

Bouwie
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ik heb Eltako, ook voor dimmers. Universele stuurspanning.

Groeten,
Koen.
Post Reply