NIKOBUS voor beginners

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ALAINVU
DomoFan
Posts: 31
Joined: Thu May 26, 2005 9:05 pm

NIKOBUS voor beginners

Post by ALAINVU »

Ik zou graag NIKOBUS willen plaatsen in mijn nieuwbouw. Ik heb al eens een volledige klassieke installatie geplaatst in mijn vorige nieuwbouw. Nu is er een electricîen die aan het lachen was omdat ik hem vertelde dat ik het zelf ging doen. Nikobus ziet er toch zeer eenvoudig uit. Ik zou werken met een PC module , 3 schakel en 2 rolluikmodules. Dimmen laat ik er voorlopig uit. Is het misschien toch zo moeilijk? Volgens mij is dit systeem gemaakt om te laten programmeren door gelijk wie. Of ben ik hier verkeerd?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Hebt het nog nooit in 't echt gezien maar wel de handleidingen grondig uitgepluisd en lijkt inderdaad toch vrij makkelijk progammeerbaar.

Die elektriciens volgen daar dure cursussen voor he en die moeten renderen :wink:

btw heb uiteindelijk besloten dat het duur is voor een verouderd en zeer beperkt systeem en ga het dus niet kiezen.
X-off
DomoMember
Posts: 11
Joined: Tue Apr 04, 2006 12:37 am
Location: Heusden-Zolder - België

Re:

Post by X-off »

roeln wrote:Hebt het nog nooit in 't echt gezien maar wel de handleidingen grondig uitgepluisd en lijkt inderdaad toch vrij makkelijk progammeerbaar.

Die elektriciens volgen daar dure cursussen voor he en die moeten renderen :wink:

btw heb uiteindelijk besloten dat het duur is voor een verouderd en zeer beperkt systeem en ga het dus niet kiezen.
Ik ben nu zelf met het aansluiten bezig en het is inderdaad zo eenvoudig als het eruit ziet. Gewoon alles volgen hoe het op het schema staat. Ik verwacht dus van de programmatie eenzelfde eenvoud, zelfs zonder pc-link.
Waarom verouderd? Wordt nog steeds vernieuwd.
Beperkt, ok. Maar het is maar wat je er allemaal mee wil doen.
Als je een echte domotica-freak bent, en echt ALLES hiermee wil sturen, kan je inderdaad beter voor Qbus of zo gaan, maar wil je zoals ik enkel het licht sturen, dan is dit ideaal en zeker betaalbaar t.o.v. andere systemen.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

X-off wrote:Waarom verouderd? Wordt nog steeds vernieuwd.
Dus als Niko in het najaar hun nieuwe nikobus uitbrengt is jouw systeem verouderd en slechts (volgens niko) beperkt compatibel.
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

domotica

Post by charlie »

ik heb een antwoord geformuleerd op een ander onderwerp dat evengoed hier van toepassing is:

http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... =2611#2611
X-off
DomoMember
Posts: 11
Joined: Tue Apr 04, 2006 12:37 am
Location: Heusden-Zolder - België

Re:

Post by X-off »

roeln wrote:
X-off wrote:Waarom verouderd? Wordt nog steeds vernieuwd.
Dus als Niko in het najaar hun nieuwe nikobus uitbrengt is jouw systeem verouderd en slechts (volgens niko) beperkt compatibel.
Ja en nee. Tis maar hoe je tegen verouderd aankijkt.
Als ik de pc als voorbeeld neem; wanneer kan je dit het best aanschaffen? Als je er één gekocht hebt, is ie al weer verouderd voor ie geleverd is, om het zomaar te zeggen. Ook domotica blijft voortdurend evolueren. Als je hier echter op wilt wachten, zal het er nooit van komen.
Als je het echt wil moet je ergens beginnen en ik reken er op dat nikobus z'n huidige klanten ook in de toekomst niet in de kou zal laten staan.
Zolang je tevreden bent met wat jouw systeem aankan...
OK, het houdt een zeker risico in, maar dat is zo voor elk systeem.
Qbus kan volgende maand ook de boeken neerleggen, Siemens kan ook met nieuwe modules op de markt komen,... en ga zo maar door.
Nee, ik houd het dan liever bij Niko.
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

Post by charlie »

inderdaad, elke systeem verouderd. Maar het gaat hier over een berekend risico nemen. Als je een domotica BUS systeem neemt, hang je af van de fabrikant zelf en is het risico veel groter. Omdat je dan enkel componenten op deze bus kan pluggen van dat merk zelf. In het systeem teleruptoren en programmeereenheid hang je van niemand af. Als hier een fabrikant je in de kou laat staan, neem je gewoon een andere. De ingreep zal niet drastisch zijn omdat elke schakelaar met een aparte draad naar je kast toekomt. Ik heb zeker niets tegen domotica, maar wel tegen eigen ontworpen BUS systemen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat niko zijn bus heeft verzwaard, momenteel zijn alle componenten nog inplugbaar in beide bussen, maar waarom denk je dat ze hun bus aanpassen, zomaar? Heb je de vraag al eens gesteld aan niko dat ze je schriftelijke garantie willen geven dat ze binnen 20 jaar ook nog componenten leveren en herstellen van het bussysteem? L&H is ook failliet gegaan, had iemand dit gedacht op voorhand van zo'n firma? En waarschijnlijk ben je toch van plan langer dan 20 in je huis te wonen. Daarboven hang je af van de monopolieposite van de fabrikant, ik heb onlangs een upgrade van drie modules besteld voor een klant met nikobus. Zijn oude modules wou hij ook programmeerbaar maken met de recenste software, omdat hij een vierde module had gekocht. Prijs voor de upgrades meer dan 500€... (prijzen en mail wissels kan ik je laten zien als je me niet gelooft). Zo zie je maar. Als je dan toch een BUS systeem verkiest, neem dan een gestandariseerde zoals EIB. Op deze bus kan je componenten kopen van eender welke fabrikant. Een ander vraagje waarop baseert je keuze om voor een domotica BUS systeem te kiezen?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Post by Thorgal »

Pro bus, voor mij:
- eenvoudiger bekabeling, op z'n minst voor de sensoren
Ik zie hier regelmatig foto's van installatie waar pakken kabel in een centrale verdeelkast toekomen. Persoonlijk zie ik dat niet zo zitten, hoewel het natuurlijk met de nodige discipline altijd te doen valt.
- uitbreidbaarheid
Zonder bussysteem kan je je uitbreidbaarheid alleen maar garanderen door \"zoveel mogelijk kabel te voorzien\". Dat lees ik hier regelmatig op het forum. Met een bussysteem, loopt er altijd wel een buskabel in de buurt.
- uitval
Een beetje bedenkingen heb ik wel bij centrale systemen. Als daar één van de centrale componenten uitvalt, is het gedaan met zingen. Bij echte bussystemen hebben dikwijls de afzonderlijke componenten een eigen intelligentie (processor). Dat maakt ze duurder, maar beperkt de gevolgen van een uitval.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

ik wil even zeggen dat ik niks tegen nikobus of andere bussystemen heb he.
Ik hebzelf ook nikobus en myHome overwogen.
Maar dan met als uitgangspunt dat de bus de schakelkast niet verlaat.
Dus overal gewone knoppen en 'binaire ingangsmodules' in de kast.
Als dan bijvoorbeeld niko failliet is of (meer aannemelijk) ze habben geen vervangsstukken niet meer over 15 jaar) dan kan je overwegen naar een ander merk over te stappen en situeert het werk zich enkel in je kast.
Maar de kost zal natuurlijk altijd wel een factor x hoger liggen dan werken met relaiskaarten en een processoreenheid (plc)...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Ik ga akkoord met Thoral :
- ik ga ook een bussysteem met decentrale installatie nemen (van het merk Luxom)

Maar ik ga mij op het ergste voorzien, en ik ga overal in de kelder
en kruipkelder kabelgoten hangen(geen enkele kabel in de chappe op het gelijkvloers). (op het 1ste verdieping plintsysteem)
Want als je bijvoorbeeld een netwerkkabel wilt bijleggen moet je toch helemaal naar de patchpanel, of bij een extra geschakeld stopcontact moet je toch naar de verdeelkast gaan.

En in het ergste geval...moest luxom failliet gaan als ik serieuze stukken heb, en ik zou geen goeie vervanger vinden met een bussysteem, dan kan ik nog altijd volledig naar ster overgaan zonder te moeten kappen of boren...

Het extra voordeel als je een open protocol domotica systeem neemt, is dat je 2 domotica systemen kan koppelen met pc ertussen.
Je kan zelfs zelf de koppeling schrijven als je wilt...

groetjes,
Christof.
X-off
DomoMember
Posts: 11
Joined: Tue Apr 04, 2006 12:37 am
Location: Heusden-Zolder - België

Post by X-off »

Een ander vraagje waarop baseert je keuze om voor een domotica BUS systeem te kiezen?
Hetzelfde als de meesten die ervoor kiezen; de eenvoud.
Vriend van mij heeft met teleruptoren en plc gewerkt, en die heeft er serieus veel meer tijd in moeten steken. Ook als hij iets wil bij aansluiten, moet ie aardig wat werk verrichten...
Ach, zoals gezegd zullen er altijd wel voor en nadelen zijn, maar wat de toekomst zal brengen, dat weet ik helaas niet. Anders had ik wel wat meer op de lotto gespeeld. :lol:
Post Reply