White goods

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

White goods

Post by Thorgal »

Allez, laat mij dan eens een vraag posten.

Wat stellen de domotica-freaks zich voor bij de integratie van White Goods (wasmachines, micro-golfoven, dampkap, etc.)
- een bediening via het domotica-netwerk (een soort bedieningspaneel vanop afstand), en/of
- communicatie tussen die apparaten
Bvb. dampkap valt niet uit als kookplaat nog verwarmt, ...
- koppeling met al bestaande domotica-functies
Bvb. microgolfoven toont het uur van de dag, wat zowiezo al op het domoticasysteem voorhanden is; gevaarlijke apparaten kunnen uitschakelen als de \"alles uit knop\" gedrukt wordt
- energiebeheer
Grote verbruikers zouden hun energievraag (onder controle van de gebruiker) kort kunnen opschorten als de elektriciteitsmaatschappij laat weten dat er het volgende kwartier een duurder tarrief geldig is,...
- uitgebreide service
Een defect apparaat kan via een web- of ISDN-interface zijn defect melden bij een service bureau, dat evengoed vanop afstand een diagnose kan stellen en de gepaste reparatie kan aanbieden.

Wat denken jullie dat er mogelijk zou moeten zijn, vandaag, morgen of overmorgen (jaar 2010)? ben benieuwd.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

White Goods

Post by on4cet »

Wel,

Om te beginnen de Tv :

* Deze zou met een TCP/IP interface moeten uitgerust zijn, vanwaar je :
1) Hem kan bedienen
2) Programma's kan streamen naar bv. dvd-recorder of Hdd
3) Programmalijsten en hun instellingen kunt wijzigen etc...

Dan bv. de microgolfoven :

* Je zou bv. gegevens omtrent opstarten en duur kunnen loggen
* Je zou hem zeker moeten kunnen aansturen vanuit je domoticainstallatie
Kan je je chocomelk al in de beker doen en in de microgolfoven zetten tot het pauze is bij de film ... met één druk kan je dan bv. 5 minuten voor de pauze begint de microlf starten en je hebt warme chocomelk met maar 1 keer naar de microgolf te lopen (misschien wel wat ver gezocht)

Probleem is dat er meer functionaliteit in dit apparaat zelf zou moeten zitten : er zou bv. een systeem moeten zijn, dat met een sonde in bv. uw stuk kip gaat voelen, en de microgolfoven zal pas stoppen als de temperatuur hierin voldoet aan de door U opgegeven temperatuur !

Dan bv. de wasmachine :

Buiten de gebruikelijke logging van start-en stoptijden etc... zou ik minstens willen dat hij van op afstand te bedienen is, en dat je van op afstand kan zien, met welk programma hij op die moment bezig is, zodat je weet dat je nog niet moet gaan kijken of je was klaar is ... Hij moet ook zeker te starten zijn via je domoticainstallatie, want dan kan je de was er al in doen, en hem toch pas laten starten wanneer het nachttarief begint ...
Dit is immers lastig tegenwoordig, stel je zit rustig in je zetel naar een film te kijken, en als je dan half in slaap gevallen bent, moet je de wasmachine nog gaan opzetten ... terwijl je anders die film in bed zou kunnen bekijken en dan lekker in slaap vallen !

De ijskast :

Zou een paneel moeten hebben op de voorkant, met een keuzemenu van alles wat erin zit, neem je er iets uit, moet je eerst intikken wat je neemt, zodat daarna het dommoticasysteem de ijskast kan ondervragen over de hoeveelheden die erin zitten ... op die manier kan er dan bv. automatisch besteld worden wat je nog bij wil hebben .... Hier geld natuurlijk wel de discipline van het in te geven, anders kan je nooit weten wat er nog inzit, tenzij een barcodescanner in het frontpaneel, zodat je enkel vluchtig eens met het produkt ervoor zwaait bij het uitnemen ervan en klaar is kees ... probleem vormen hier de vruchten (appel,peer,banaan) die hebben meestal geen bar-code :wink:

Voila, dit om te beginnen, er zal me ongetwijfeld nog wel wat te binnen schieten, want veel mensen vragen, wat ga je nu met die domotica allemaal doen ... terwijl dit juist iets is, wat je op termijn automatisch gaat invullen, dan pas komt je levenswijze aan het licht, niet op voorhand ....

Dus, hoe meer potentieel je installatie bezit, hoe meer er in de toekomst ook in de werkelijkheid kan omgezet worden ...

TTFN

Bart
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

white goods

Post by Jos »

Persoonlijk zie ik dat allemaal niet zo zitten!
Ook al ben ik control-freak, bij white goods heb ik die behoefte juist niet zo.
Het enige waar ik concreet behoefte aan zou hebben is feedback beneden van onze wasmachine (die op de bovenverdieping staat) over het aantal minuten dat de was nog duurt. De AEG die wij hebben heeft wel een displaytje op het apparaat dat de resterende tijd aangeeft, en ik heb wel eens zitten denken om een tweede displaytje parallel daaran beneden op te hangen. Hij heeft overigens al een \"vertraagde inschakelings\" functie.
Intelligente koelkasten, magnetrons die automatisch recepten downloaden of op afstand inschakelen: nee dank u.

Een tv vind ik overigens niet bij de white goods horen.
Daar kan me wel aansluiten bij de vorige schrijver.
Streaming video wordt daar volgens mij het nieuwe buzzwoord.
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

Post by Jos »

De nieuwste generatie Miele wasmachines schijnt een Konnex (KNX) interface te krijgen, evenals de Bang&Olufsen audio/tv's.
Je praat hier natuurlijk wel over de duurste modellen uit het programma.
Konnex is trouwens de nieuwe interconnectie standaard voor dit soort equipment, het is zelfs onlangs Europees gestandaardiseerd.
Het is een samenvloeisel van EIB, Batibus en nog een standaard waar ik even niet op kan komen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Jos,

't is zoals je zegd hé ... de nieuwste generatie ... Maar wat gaat het binnen 5 jaar al zijn, dan zit het bv. al in de middenklasse ...

Tegen dan verklaren ze me al minder zot, dat ik zowel aan de frigo als oven en microgolf etc... een utp gelegd heb ...

The Future is Ours ....


Bart
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

Jos wrote:Konnex is trouwens de nieuwe interconnectie standaard voor dit soort equipment, het is zelfs onlangs Europees gestandaardiseerd.
Het is een samenvloeisel van EIB, Batibus en nog een standaard waar ik even niet op kan komen.
De naam is KNX, niet Konnex (Konnex is de vereniging; KNX is de standaard).
Het is BatiBus, EIB and EHSA (European Home Systems Association).
Post Reply