Elektronicshe Transformatoren : Erea, Osram, andere ?

Dingen die nergens anders thuis horen ... / Sujets qui n'entrent pas dans les autres catégories ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Elektronicshe Transformatoren : Erea, Osram, andere ?

Post by bouwie »

Hallo,

Wie heeft er ervaring met Elektronische Transfo's van Erea, Osram (of een ander merk ) ?
Levensduur ?
Warmteontwikkeling & resistentie ?
Andere opmerkingen?

De bedoeling is 2 groepen van 3 spots op 12V in te bouwen, waarvan telkens in de eerste spotbox een transfo moet komen.
(Spotbox = 30cm H 30Cm B en 11 diep, met ventilatiegaten )


Mvg,

Bouwie
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Heb de mijne nog niet gekocht, maar heb links en rechts het volgende opgevangen over transfo's:

- Erea heeft goede transfo's.
- Ga toch voor gewikkelde transfo's kiezen omdat ik ze op zolder en in de garage kan plaatsen zodat ik geen warmteontwikkelingsprobleem heb.
- Om het zoemen te vermijden van gewikkelde transfo's (bij inbouw) zou je ringgewikkelde kunnen nemen, maar die kosten naar verluid een pak meer.
- Mijn neef vertelt me dat hij steeds 1 transfo per spot plaats. Dat zou niet echt meer kosten en bij defect moet je slechts 1 (goedkopere) transfo vervangen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

De reactie van 1 transfo per spot is inderdaad veeel beter om de reeds aangehaalde reden. Ook is het evenwicht tussen geleverd vermogen van de transfo en opgenomen vermogen van de spots niet meer in evenwicht als er 1 spotje stuk gaat, wat naar het schijnt dan weer nadelig is voor de andere spots, maar de exacte uitleg is me ondertussen ontgaan, dus als iemand de exacte uitleg kan geven, graag ...

Voor zover ik van alle serieuze installateurs gehoord heb, is er maar 1 de beste, en dat is de zogenaamde muis van osram ... halotronic mouse ofzo

Zijn heel klein, en blijkbaar heel goed ... Ik vermoed dan ook, wanneer ik m'n spotjes ga plaatsen ik die ga nemen ... Heb voorlopig nog gewoon peerlampjes door de spotopeningen hangen ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

'k Lees/hoor ook overal dat Osram de enige veilige/stabiele electronische transfo is.

Heeft er iemand een idee van de levensduur van zo'n mouse trafo ?
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Mouse-trafo's

Post by Thorgal »

Ik gebruik de mouse-trafo's ook. Eéntje per lamp.

Als je meerdere halogeenlampjes aan één trafo hangt, dan zal de trafo een hogere stroom leveren dan wanneer je er maar ééntje aanhangt en de spanning zal zakken. Elk lampje krijgt dus een lagere spanning en trekt een beetje minder stroom.
Als er dan eentje springt (bijvoorbeeld ééntje van de drie), dan moet de trafo plots 1/3 minder stroom leveren. Hij kan dan zijn spanning wat hoger brengen. (Hij gaat minder door de knieën door de kleinere last.) Daardoor zullen de lampjes dan weer een ietsje hogere stroom trekken ... wat warmer worden, en ze zijn al net zo oud als hun collega die net de geest heeft gegeven.
Gevolg: de andere lampjes geven ook wat sneller de geest. Wat vroeger dan hadden ze met z'n drieën gebleven. :cry:

Dus: ééntje per lamp. Als er dan één lamp de geest geeft, \"voelen\" de andere dat niet. 8)

Hoelang die mouse dingen het uithouden weet ik niet. Ze zijn al 2,5 jaar gemonteerd. Ik laat het hier weten wanneer de eerste de geest geeft ... :wink:
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re: Elektronicshe Transformatoren : Erea, Osram, andere ?

Post by ON4TOP »

bouwie wrote:Hallo,

Wie heeft er ervaring met Elektronische Transfo's van Erea, Osram (of een ander merk ) ?
Levensduur ?
Warmteontwikkeling & resistentie ?
Andere opmerkingen?

De bedoeling is 2 groepen van 3 spots op 12V in te bouwen, waarvan telkens in de eerste spotbox een transfo moet komen.
(Spotbox = 30cm H 30Cm B en 11 diep, met ventilatiegaten )


Mvg,

Bouwie
ik zou ook resoluut gaan voor de OSRAM HT mouse transfos , 70W , deze hebben ook wat reserve en zijn perfect dimbaar via fase aansnijding / afsnijding .. geen speciale halogeen dimmers of ohmse belastingen nodig .
Heb hier in mijn bureel 2 mousen van 150W ( 2 rijen van 3 spots ) .
Dim deze met een simpele 300watt niko dimmer zonder probleem of flikkeren.. Nadeel is inderdaad wel als je één tranfo voor 3 spotjes neemt , als er één spotje springt en je vervangt het niet meteen .. de andere ook geen lang leven meer hebben .. dit is ook zo met ringkern transfo's of vierkante .. merk ik maar al te goed bij zo een rond plafond ding met 3 spotjes en 1 draadgewikkelede ringkern transfo op ( die ook nogal zoemt )
Trouwens OSRAM geef 3 JAAR garantie op de Mouse transfo's .. dat is niet niks hé . heb er nog maar 1 weten kapot gaan ( ging soms en soms niet) , en mijn leverancier keek heel verrast want had eigenlijk nog niemand gehad met een defecte ..heb dan ook zonder probleem onmiddelijk nieuwe gekregen .
Een vriend/elektricien van me werkt nu meestal met de nieuwe EREAS , die zijn schijnbaar evengoed ..maar ik riskeer het niet meer heb indertijd de ene EREA na de ander mogen vervangen ..( zo van die gegoten blokje waar de draden gewoon uitkomen ) ..

Voor het prijsverschil moet je het ook niet laten denk ik .. is miniem .


http://www.osram.be/nl/brochures/Elektr ... der_NL.pdf

http://www.erea.be/pdf/EC011.pdf

update : erea geeft zelf 4 jaar op de lasso's ... zal ook wel zijn om grote concurent OSRAM een hak te zetten zijn :)
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Post by terra »

heeft iemand een idee van kostprijs?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

terra wrote:heeft iemand een idee van kostprijs?
Dit is de bruto adviesprijs excl btw van osram ..

HALOTRONIC MOUSE (HTM) / HALOTRONIC MOUSE (HTM)
HTM70 20 1 22,50
HTM105 20 1 24,80
HTM150 10 1 36,80

http://www.osram.be/nl/download/BELG_Binnenwerk_06.pdf
Pagina 75 ..
Maar als je een beetje gaat rondneuzen moet je veel beter prijzen kunnen krijgen ..

Voor erea heb ik niet direct prijzen ..
Oja nog een weetje .. NIKO & Erea zijn nu beste maatjes ..aangetrouwde familie ..kan je ook op de folder zien .. Niko Nederland verdeelt EREA in NL .. ( hoorde ik van groothandel die vooral Erea verkoopt )
Post Reply