S7 analoge uitgangen programmeren?

(Micro) Plc specifiek forum / Fore spécifique (Micro) Plc

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

S7 analoge uitgangen programmeren?

Post by ringods »

Beste,

De afgelopen twee avonden heb ik me bezig gehouden met het programmeren van mijn PLC. Het is nog vrij basis: rechtstreekse sturing van inputs (drukknoppen) aan outputs (teleruptoren). Het meest complexe is een OF structuur van een aantal drukknoppen.

Voor de zitplaats heb ik twee gedimde paren spots die door 2 analoge uitgangen van de S7 gestuurd worden. Heb gisteren al gezocht hoe ik hier simpelweg een aan/uit functie (0 of 100%) uit kan krijgen, maar het lukt niet zo goed.

Weet er iemand hoe ik dit (in LAD) kan geprogrammeerd krijgen?

Groeten,

Ringo
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

hallo,

probeer eens het volgende: (sorry voor het slordige prentje)

Om 10 V uit te sturen moet je bij Siemens 27648 naar het uitgangswoord sturen
om 0V te sturen moet dit uiteraard 0 zijn

Het pqw adres moet je dan aanpassen naar het juiste adres volgens jouw configuratie.
Attachments
schemaplc.JPG
schemaplc.JPG (3.2 KiB) Viewed 14958 times
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Ringo,

Heb je dan geen raildimmers die met drukknoppen te besturen waren ?
Zo kan je op de S7 enventueel de duurtijd van de uitgangspuls regelen en zo je dim-cyclus ?

De 2 analoge outputs kan je ook gebruiken natuurlijk...

Jan
User avatar
jvanhambelgium
DomoExpert
Posts: 53
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
Location: Boechout - België

Post by jvanhambelgium »

Ringo,

Heb jij nu teleruptoren met terug-koppeling ? Of zijn dat zorgen voor later ? De output van S7 gewoon de input laten volgen is 1 ding ... de \"stand\" van de teleruptoren \"weten\" is een ander...


Groeten,
Jan
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Re:

Post by Koen Matthijs »

jvanhambelgium wrote:Ringo,

Heb je dan geen raildimmers die met drukknoppen te besturen waren ?
Zo kan je op de S7 enventueel de duurtijd van de uitgangspuls regelen en zo je dim-cyclus ?

De 2 analoge outputs kan je ook gebruiken natuurlijk...

Jan
Jan,

mijn (en de meeste ?) dimmers gaan bij het inschakelen de laatst gebruikte lichtsterkte gebruiken. Op die manier zal het principe van de duurtijd van de puls niet veel helpen, aangezien je de referentie vanwaar je begint te dimmen niet kent (is dus niet nul !).

Ikzelf ga ook voor de ruimtes waar ik sferen wil gebruiken, dimmers plaatsen met analoge ingang. Voor de andere ruimtes ook gewone dimmers waar de ingang van de PLC (easy-800) doorgegeven wordt naar uitgang.

Groeten,
Koen.
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Post by ringods »

Om nog eens terug te komen op mijn dimmer geval. Ik heb zitten experimenteren met de waarde die ik in het uitgangswoord moet plaatsen. Ik heb eerst de waarde die hierboven vermeld stond in het uitgangswoord gezet, maar dat leverde niet al te veel op.

Daarna heb ik het programma een beetje aangepast zodat ik bij elke druk op de knop de uitgangswaarde met 10 verhoog. Ik gebruik hiervoor een geheugenwoord dat de laatste uitgangswaarde bijhoudt.

Mijn analoge uitgangen kunnen echter gestuurd worden van -10V tot +10V. Ik weet dus niet goed welke uitgangswaarden hier mee overeenstemmen, dan vooral voor de negatieve kant. Ik moet namelijk mijn waarden kunnen beperken dat ik tussen 0 en 10V blijf.

Iemand opmerkingen over mijn probeersel?

Ringo
Attachments
LAD schema voor discrete dimmer sturing.
LAD schema voor discrete dimmer sturing.
dimmer.jpg (11.56 KiB) Viewed 14856 times
kristof
DomoFan
Posts: 22
Joined: Fri Jan 20, 2006 10:26 pm
Location: Egem

Post by kristof »

Ringo,

ben je bezig met een S7-200 of een 300?
Bij een 300 kun je een variabelen tabel (VAT) aanmaken om te volgen welke waarden in je uitgangswoorden zitten en om wat te experimenteren. Misschien dat dit bij een 200 ook kan, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.
Bij sommige analoge kaarten van de 300 reeks kan je in de hardware instellen of je ze wil gebruiken van -10 tot 10 V of van 0 tot 10V en nog andere mogelijkheden
Om te testen welke waarden met wat overeenstemmen gewoon een waarde erop zetten en even met de voltmeter meten en het verband zoeken.

Kristof
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Re:

Post by ringods »

kristof wrote:ben je bezig met een S7-200 of een 300?
Een S7-200, model 226.
kristof wrote:Bij een 300 kun je een variabelen tabel (VAT) aanmaken om te volgen welke waarden in je uitgangswoorden zitten en om wat te experimenteren. Misschien dat dit bij een 200 ook kan, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.
Ik heb eens in grondig in de Help functie van MicroWin gezocht en ik vond zoiets als een Status Chart waarin ik voor bepaalde variabelen de current value kan monitoren en indien nodig een nieuwe waarde ingeven. Ik zal het eens moeten uitproberen vanavond.
kristof wrote:Bij sommige analoge kaarten van de 300 reeks kan je in de hardware instellen of je ze wil gebruiken van -10 tot 10 V of van 0 tot 10V en nog andere mogelijkheden. Om te testen welke waarden met wat overeenstemmen gewoon een waarde erop zetten en even met de voltmeter meten en het verband zoeken.
Al mijn Siemens materiaal is in originele verpakking gekomen, maar daar zat geen handleiding of technische informatie bij. Weet je toevallig of ik die ergens kan downloaden?

Bedankt,

Ringo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Ringo :

Hier kan je al één en ander vinden :
http://www.automation.siemens.com/s7-20 ... primer.htm


Volg een keer de berichten op volgende URL, en je zal een PDF link vinden :

http://www.searcheng.co.uk/dcforum/DCForumID6/5.html#1

Ook dit kan misschien helpen :
http://www.sea.siemens.com/step/templat ... plcs:1:1:1

En een pagina boordevol waardevolle info :

http://users.pandora.be/educypedia/elec ... ms-plc.htm

Voila, leesplezier voor maanden !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply