Multimedia hoekje op het aanrecht...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Multimedia hoekje op het aanrecht...

Post by Koen Matthijs »

Hallo,

ik had graag (binnen de grenzen van het betaalbare) volgend projectje in mekaar gebokst, -voor gebruik in de keuken : raadplegen recepten, muziekje opzetten-, waarbij ik zo weinig mogelijk hardware lokaal (in de keuken) wil gebruiken :


minimum :

- een LCD scherm waar tekst (html, word, whatever...) kan op bekeken worden


Liefst :

- een LCD scherm waar tekst (html, word, whatever) kan op bekeken worden
- internettoegang
- muziek (eigen CDs die op computer kunnen gezet worden, mp3,...)
- bediening ZONDER toetsenbord (zou waarschijnlijk niet lang leven in de keuken op het aanrecht)


Als het echt te gek wordt :

- TV
- beelden van deurcamera of andere binnen/buitencameras


Ik heb ENKEL een (1) ethernet connectie beschikbaar, en een stopcontact natuurlijk.
Muziek kan via boxen elders in de keuken, maar waarvan de kabels ook op node0 toekomen (zoals ethernet kabel), of via kleine boxen te plaatsen bij het scherm.
Mocht mijn UTP connectie die ik heb, niet volstaan, is wireless ook een oplossing.
Ik beschik nu over een desktop die ik kan gebruiken (zeer oud beestje) en een wireless netwerk (dat ik nu gebruik voor internet via laptop).



De ideale oplossing die ik mij kan voorstellen is een LCD scherm dat via een touchscreen (niet te betalen denk ik) of een lichtpen (beter waarschijnlijk) over ethernet communiceert met een PC die als een soort server dient, en vanwaar internet en tekstdata naar het scherm gestuurd wordt. Muziek kan via het scherm geselecteerd worden, en wordt vanuit node0 naar de boxen gestuurd. In dat geval heb ik enkel een scherm op het aanrecht staan.


In het minder ideale geval moet ik een (klein ?) apparaat naast het scherm zetten dat de communicatie vezorgt met de server-PC, via ethernet (liefst) of wireless.


Nog minder wordt het als ik de boxen lokaal moet plaatsen naast dit apparaat (ik wil hier bewust geen naam aan geven, ik heb geen idee wat hiervoor zou kunnen dienen).


Slechtste (maar meest betaalbare ?) geval : een PC in de keuken neerpoten met een ethernet connectie voor internet, en al de rest lokaal. Dit is echter niet mijn favoriete oplossing wegens veel te veel plaats dat zo een ding inneemt.





Voila zie, een hele boterham. Kan iemand mij vertellen waar ik mijn zoektocht moet beginnen ? Wat is mogelijk, wat niet ? Welke apparaten zoek ik, van welke merken, tegen welke prijs ?
Voor zover ik het zie, zoek ik een gestripte versie van een mediacenter (tekst, internet is voldoende, muziek kan meerwaarde geven, TV is zeker geen vereiste).
Ook voor de bediening tast ik in het duister. Waar vind ik info ?


Ik kijk met spanning uit naar jullie mening.


Bedankt,
Koen.
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

touch

Post by Z-Blocker »

Hey Koen,

Een touch screen op zich alleen zal maar heel moeilijk zijn, maar je kan misschien een kleine computer gebuiken of een thinclient al dan niet draadloos.
Het hangt volgens mij allemaal af hoeveel je kan en wil leren (of al weet) over die dingen.
Voor minder dan 200 euro heb je normaal wel al een moederbord om een thinclient te bouwen.
Dat heeft dan ook in principe alles wat je nodig hebt aan boord.
Het vinden van een goedkoop touchscreen zal iets lastiger zijn omdat je wel iets robust wil waarschijnlijk.
Degene die ze gebruiken in de horeca en industrie zullen waarschijnlijk wel aan die behoefte voldoen.
Ik zou er een of andere Linux op installeren en het besturingssysteem over netwerk laden. Op die manier heeft de thinclient geen harde schijf nodig.
Er zijn een aantal wireless thinclients op de markt maar ik heb geen idee wat ze kosten.
Voorbeeld: http://www.twindata.com/affirmative/yes ... rugged.htm


Z.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Koen,

Ik ben eigenlijk precies het zelfde van plan.
Een redelijk betaalbare oplossing lijkt mij inderdaad een Mediacenter PCtje te bouwen die je ergens weg werkt (bij mij staat deze in de 0Node) in de keuken heb ik dan een plaatsje voorzien om een XBOX 360 te plaatsen. Deze neemt perfect alle functies over van je Mediacenter PC (een aantal plugins inc.) En daar wordt het natuurlijk intressant, want voor de prijs van een Xbox kan je onmogelijk een PC bouwen ... en in de toekomst kan je er natuurlijk meerdere plaatsen + nog een groot voordeel, hij start in +/- 5 seconden op.
Ik heb ook lang gekeken naar een linux oplossing (toch meestal wel iets betrouwbaarder) echter de implementatie van die dingen is zo laag dat er ook nauwelijks support of extra's voor te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot Mediacenter, waar je ondertussen een helehoop plugins voor kan vinden (waaronder recepten).

Wat de prijzen betreft ... een out off the box Mediacenter koop je al voor 699 Euro (hou wel wat rekening met de nieuwe Vista Mediacenter) misschien dus voor een iets performantere oplossing kiezen die Vista ready is.
Zelf heb ik een 10.4 Touchscreen in mijn muur zitten (het scherm zelf was 299 dacht ik en een touchscreen inbouw kit was 99 euro) Dus voor een goede 400 euro heb je een weliswaar zelfbouw touchscreen. Dan nog een de Xbox die je dacht ik ook voor een 300 a 400 euro hebt.

Deze setup bied je natuurlijk heel wat meer mogelijkheden dan enkel Recepten en muziek.

Mocht je meer vragen hebben hierover, laat gerust weten.

BTW. een linux tegen hanger van MediaCenter is PlutoHome
http://plutohome.com/index.php?

GreetZ
David
koenbelgium
DomoFan
Posts: 24
Joined: Thu Jun 01, 2006 9:18 pm
Location: Merelbeke - België

Re:

Post by koenbelgium »

Dag Koen,

een andere oplossing is gebruik maken van een TabletPC want dit heeft alles wat je nodig hebt.

Groeten,
Koen
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Koen,

Een andere leuke oplossing(die ik denk ik zelf ook ga toepassen), is het gebruik van een \"jackpc\" ( http://www.chippc.com/products/jackpc/ ).
Langs de binnenkant heeft deze een netwerkaansluiting, en dient eigenlijk min of meer om in de plaats te komen van een netwerkaansluiting(ideaal voor jouw dus :-) ).
(voeding gebeurd via Power over ethernet(POE) (nog een kabel minder), maar het kan ook via een aansluiting aan de voorkant van het toestel, en dan met een transfoblok in het stopcontact)

Ik zou dan via \"Remote desktop\" sessie op een server connecteren(die sowieso toch altijd aanstaat).

En als ik jouw was zou ik toch een toetsenbord erbij zetten, maar als het voor in de keuken is, neem dan zo een oprol en afwasbaar toetsenbord(kost dacht ik maar een 25€ of zo), je kan er misschien niet fantastisch snel op typen want het zijn eerder \"blubbertoetsen\", maar in de keuken ga je al rechtstaande toch geen A4 bladzijden vol beginnen typen in ms word of zo :) (type maar eens \"afwasbaar toetsenbord\" in google in, dan weet je wat ik bedoel)

groetjes,
Christof.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Christof,

In het begin dacht ik ook dat het wel leuke dingen waren om in een huis te installeren. Echter na wat onderzoek blijkt het toch allemaal niet zo bruikbaar. Om te beginnen moet je inderdaad over een POE switch beschikken en die dingen zijn niet echt goedkoop. Daarnaast zijn die dingen gemaakt om te draaien op een terminal server van Microsoft en zal je dus heel wat moeten inboete tegenover een volwaardige PC. Die Jackpc zelf loopt op basis van een Windows CE os. en een mp3tje afpelen of wat interneten zal nog wel lukken maar een DVD of Dvix afspelen ... vergeet het maar.

Tenzei jij een ander verhaal hebt gehoord is het naar mijn mening veel te duur (PEO + Win2003 Terminal server + JackPC) voor die investering koop je zeker 3 of 4 XboX360 in combinatie met een MediaCenter PC, die naar mijn mening toch een stuk gebruiksvriendelijker zijn en ook meer functionaliteit bieden.

GreetZ
David
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Ethernet en de hypes

Post by Thorgal »

Ik zou willen refereren naar een editie van c't magazine van eerder dit jaar of eind vorig jaar. Daarin werden de verschillenden \"IP\" media (Ethernet-TP, WLAN, Ethernet over Powerline) met elkaar vergeleken, en dit keer niet de beloftes op de dozen van de fabrikanten, maar in een reële situatie.

Eén van de use cases was inderdaad streaming audio. Ethernet-over-powerline kwam niet eens in aanmerking...

Bij mij komt er dus Ethernet UTP.
Als ik eraan denk zal ik het betreffende artikel eens opsnorren.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Inderdaad ... Wil je een beetje een deftig netwerk kijk dan toch nog maar naar UTP. De fabrikanten van verschillende merken en oplossingen, zowel Wifi als Ethernet over Powernet (ook wel power-plugs genoemt) willen je doen geloven dat die producten klaar zijn voor het grote werk. Jammer genoeg is dat nog niet het geval.
Ik test die dingen dagelijks en de opgegeven snelheden zijn enkel theoretische waarden die in de praktijk veel malen lager liggen.

Denk er bv. maar eens aan dat je HD materiaal over je netwerk gaat streamen. Dan zit je al snel aan 60 tot 80 Mbps. Een goed 100 Mbps netwerk kan dit aan maar een Gigabit netwerk is toch geen overbodige luxe hoor.

GreetZ
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@thorgal : Inderdaad, utp is nog steeds het beste, maar ze bedoelen bij die JackPc geen Ethernet over Powerline, maar Power over Ethernet ... Dat is wel iets heel anders, maar zoals reeds gezegd, je hebt aangepaste apparatuur nodig, en ik heb de indruk dat je die jack-pc ook niet in eender welk potje gaat kunnen krijgen (bv. m'n bTicino potjes zonder klauwen ?)

Mvg,

Bart

PS. Toch wel knap produktje !
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:@thorgal : Inderdaad, utp is nog steeds het beste, maar ze bedoelen bij die JackPc geen Ethernet over Powerline, maar Power over Ethernet ... Dat is wel iets heel anders, maar zoals reeds gezegd, je hebt aangepaste apparatuur nodig, en ik heb de indruk dat je die jack-pc ook niet in eender welk potje gaat kunnen krijgen (bv. m'n bTicino potjes zonder klauwen ?)

Mvg,

Bart

PS. Toch wel knap produktje !
Vrees er ook voor .. in Btcino past enkel Btcino schakelmateriaal .. of sommige theben thermostaten .. in standaard zwart helia potje zal dat waarschijnlijk wel beter passen .. trouwens zo een jack pc is eigenlijk maar 2 bticino modules breed .. ( de maat van een niko schakelaar )
Kweenie of die bestaan in btcino met schroefjes ..als ze bestaan worden ze allesins nie vele gebruikt .. meest voorkomende is 3 - 4 -7 modules dacht ik ...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

David,

idd, thanks voor de info, ik zie het ook nu pas dat dit ding toch
niet zo geschikt is, een dure terminal win2003 edition zou nog
te \"omzeilen\" zijn :-)
Maar ik lees nu net in een review van dit toestel op een andere
site dat het enkel geschikt is voor echt low-quality audio, dus toch
maar niets voor mij.


groetjes,
Christof.
kovan
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Feb 02, 2007 9:43 pm

Re:

Post by kovan »

Hallo


Waar werd deze touchscreen gevonden? Heb je hier meer info over?


Groeten Kovan

Gizzmo wrote:Dag Koen,

Ik ben eigenlijk precies het zelfde van plan.
Een redelijk betaalbare oplossing lijkt mij inderdaad een Mediacenter PCtje te bouwen die je ergens weg werkt (bij mij staat deze in de 0Node) in de keuken heb ik dan een plaatsje voorzien om een XBOX 360 te plaatsen. Deze neemt perfect alle functies over van je Mediacenter PC (een aantal plugins inc.) En daar wordt het natuurlijk intressant, want voor de prijs van een Xbox kan je onmogelijk een PC bouwen ... en in de toekomst kan je er natuurlijk meerdere plaatsen + nog een groot voordeel, hij start in +/- 5 seconden op.
Ik heb ook lang gekeken naar een linux oplossing (toch meestal wel iets betrouwbaarder) echter de implementatie van die dingen is zo laag dat er ook nauwelijks support of extra's voor te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot Mediacenter, waar je ondertussen een helehoop plugins voor kan vinden (waaronder recepten).

Wat de prijzen betreft ... een out off the box Mediacenter koop je al voor 699 Euro (hou wel wat rekening met de nieuwe Vista Mediacenter) misschien dus voor een iets performantere oplossing kiezen die Vista ready is.
Zelf heb ik een 10.4 Touchscreen in mijn muur zitten (het scherm zelf was 299 dacht ik en een touchscreen inbouw kit was 99 euro) Dus voor een goede 400 euro heb je een weliswaar zelfbouw touchscreen. Dan nog een de Xbox die je dacht ik ook voor een 300 a 400 euro hebt.

Deze setup bied je natuurlijk heel wat meer mogelijkheden dan enkel Recepten en muziek.

Mocht je meer vragen hebben hierover, laat gerust weten.

BTW. een linux tegen hanger van MediaCenter is PlutoHome
http://plutohome.com/index.php?

GreetZ
David
Post Reply