WHR90 van StorkAir (gebalanceerde ventilatie)

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

WHR90 van StorkAir (gebalanceerde ventilatie)

Post by Jos »

Heeft er iemand ervaring met het (op afstand-) aansturen van de WTW-(warmteterugwin) unit WHR90 van StorkAir?
Deze unit wordt ook geleverd onder de OEM namen van Bergschenhoek (WHR90) of Junkers/Bosch (Aerastar LP225).
De nederlandse versie heeft een bedieningspaneeltje op de kast, terwijl de duitse (Junkers) een bediening op afstand heeft.
Ik ben benieuwd of iemand hier al eens ingedoken is.
Via de RS232 aansluiting zou je hem met de juiste commando's op afstand moeten kunnen aansturen/instellen.
Momenteel stuur ik hem aan door met een relais de juiste doorverbindingen op de \"Perilex\" aansluitingen te maken (parallel aan de driestandenschakelaar), maar dat moet ook charmanter kunnen...
bamie
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Aug 26, 2007 11:12 am
Location: Zoersel - België

Post by bamie »

Hoi Jos,

Een late reactie maar heb zopas ook een WHR930 (recente versie van de WHR90) gekocht en heb ook interesse om deze vanop afstand aan te sturen.
Is het jou al gelukt en hoe?
Ben benieuwd!

is de RS232 aansluiting voor de remote bedieningsconsole of voor een laptop. Welk protocol draat er dan over?

groeten
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

Post by Jos »

Beste Bamie,
Grappig om op een posting van 6 jaar geleden (!) nu een eerste (!) reaktie te krijgen.
Helaas ben ik in die 6 jaar niet veel verder gekomen (maar heb ik er eigenlijk ook verder geen tijd aan besteed...).
De 9-polige sub_D connector is bedoeld voor een RS458 verbinding (3-draads) met een laptop met software CIS (ComputerInterfaceStorkair) of een speciaal inregel/uitlees service apparaatje \"control unit VU\" van StorkAir.
Helaas heb ik over geen van beide de beschikking.
Wellicht dat er inmiddels iemand op dit forum er meer over weet?
bamie
DomoMember
Posts: 2
Joined: Sun Aug 26, 2007 11:12 am
Location: Zoersel - België

Post by bamie »

Knap dat je 6 jaar geleden al hebt beslist om een ventilator in je huis te installeren.
Content van de ventilator? na 6 jaar nog geen stukken moeten vervangen (buiten de filters natuurlijk hé)
Heb een email gestuurd naar storkair.... voor wat meer info.
hoe je op de hoogte
Jos
DomoFan
Posts: 23
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:24 pm
Location: Breda - Nederland

Post by Jos »

Hier in Nederland is de \"balans ventilatie\" of WTW al enige tijd ingeburgerd, d.w.z. in de meeste (projektmatig-) gebouwde nieuwbouw huizen wordt het toegepast.
Er is wel enkele jaren geleden veel commotie geweest over de \"ongezondheid\" van dit type ventilatie, omdat er in een bepaaldse nieuwbouwwijk (Vathorst in Amersfoort) opvallend veel gezondheidsklachten waren.
Dit bleek voornamelijk te wijten te zijn aan slechte plaatsing en onvoldoende onderhoud.
Met name het feit dat je de filters moet schoonhouden was bij velen niet doorgedrongen, met als gevolg dat de ernstig vervuilde filters een broeinest gingen vormen voor ziektekiemen.

Zelf probeer ik elk eerste weekend van de maand de filters te wisselen voor een schone set. De vuile set kun je dan in een sopje wassen en de volgende maand gebruiken.
Als ik het eens een keertje vergeet dan merk je meteen hoe vuil ze zijn...
En andere aanrader is om te zorgen voor minstens 1 m geluidsdempende slang tussen het apparaat en de inblaasleiding.
Verder ben ik zéér tevreden met mijn WTW-unit!
Post Reply