Welke Dimmers 0..10 Volt

Moderator: Domotix-Moderators

pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Roeln, je schreef
>>>>>>>>>
Eltako is wel een geprezen merk hier op't forum en nu vond ik het volgende :
http://www.eltako.com/fileadmin/downloa ... _flaem.pdf
Als je de SUD12 en de LUD12 samen gebruikt heb je een 1-10V dimmer voor max 500W en dus voor in totaal 2 modules breed. Prijs via google is (34,38+45.67=) 80 euro incl bij eibmarkt.de. Dus waarschijnlijk iets meer bij de vakhandel hier.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie?
<<<<<<<<<
Heb even de documentatie bekeken op internet.
De SUD12 geeft op uitgangen x1 en x2 een signaal dat de versterker LUD12 omzet in een bepaalde dimstand. Mijn vraag is nu : welke functie / signaalconversie voert de SUD12 uit ? Of nog : welk signaal verwacht de LUD12 als input ? Als ik dat weet kan ik misschien de SUD12 weg laten en dat gewraakte signaal zelf genereren (ipv de 1-10V). Rara wat zou het zijn. PWM signaal misschien ? Of simpelweg een variabele weerstand ? Heeft er iemand zin om te experimenteren, want als ik direct een LUD12 van 45 EUR kan aansturen komen we in aanvaardbaar terrein.
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

Ik heb hier een EUD12Z en heb me voor dezelfde redenen een SUD12 gekocht. Als ik de EUD12Z aanstuur, krijg ik op de X1 en X2 klemmen een mooie gelijkspanning van... 0-10V! Ik ben nog volop aan het experimenteren, want het is mijn bedoeling om die via ADC in te lezen op een pc als terugkoppeling. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik de SUD12's dus achterwege laten.
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Toch mooi van eltako hé, voor die prijs !

Ik ben er erg tevreden van, en had ik toen die produkten gekend, had ik zeker geen mechanische teleruptoren geplaatst !
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

mja, helaas is het misgelopen met het aansluiten van een scoop om te zien hoe de spanning op X1-X2 er uit zag... vonk uit de dimmer en naar ik vermoed, stuurtransistor naar de dinges. 220V lamp brandt enkel op halve kracht en je ziet 'm 'rimpelen'. Er zal dus toch nog iets van de 220V componenet op X1-X2 zitten vermoed ik.
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

De stuuringangen zijn nochtans apart aan te sturen met een eigen spanning (vrij te kiezen) ... terwijl je aan de lamp inderdaad 220 voorziet ...

Weet niet wat er juist is misgegaan, maar als je er eens over denkt, zal je het vermoedelijk zelf wel weten nu !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply