Videofonie JYSTY of Cat6 (SVV ?)

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Videofonie JYSTY of Cat6 (SVV ?)

Post by bouwie »

Hi,

Ik ben van plan een videfoon te installeren.
1 deurpost + 2 binnenposten, maar ben er nog niet uit wele merk/type.
In elk geval moet de kabel er binnen de komende weken in, want dan begint de bezetter/plakker.

Dus :

Kan ik gewoon Ethernet/Cat6 kabels steken, of toch beter JYSTY ?
Misschien SVV ? (heb ik nog op rol liggen :wink: )

Iemand ervaring met types kabel & videofonie ?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb daar een SVV16 en een coax naartoe getrokken, maar het hangt echt af, van wat je gaat doen hoor ... Ga je analoog, ga je digitaal ...

Je hebt ook videofoons die over 2 draden gaan ... Dus alles digitaal gemultiplexed ... Die kan je dus zelfs gebruiken daar waar vroeger een gewone deurbel hing !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

Dus ik zou bv een AiPhone gewoon over SSV kunnen gebruiken ?

Wat geeft dit qua storing ?
EIB-FORUM
DomoFan
Posts: 28
Joined: Wed Nov 30, 2005 10:59 pm
Contact:

Post by EIB-FORUM »

Een heel knap systeem is dat van GIRA. Is volledig digitaal en werkt over een 2-draads kabel (video , audio, deurslot, voeding, ...) gaan allen over dezelfde kabel.

Meer info: www.gira.de --> PRODUKTE --> TURKOMMUNIKATION

Indien je je keuze niet kan maken kan je best een SVV kabel gebruiken en een coax kabel. Dan heb je zeker voldoende draden om alle systemen te gebruiken. Leg deze kabels in stervorm: van je buitenpost naar de zekeringkast en van elke binnenpost naar de zekeringkast.

Indien je voor het GIRA bussysteem kiest kan je bekabelen hoe je wil: in ster (zoals hierboven beschreven) of in serie bv van binnenpost naar buitenpost naar zekeringkast (voor voeding) en dan naar de andere binnenpost. Je bent hierin volledig vrij. Zelfs een combinatie van ster en serie is mogelijk zolang je alle aparaten met de 2 draden verbind is alles OK.
EIB FORUM

Hèt Nederlandstalige EIB Domotica forum van Vlaanderen & Nederland!

www.EIB-FORUM.BE
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:Ik heb daar een SVV16 en een coax naartoe getrokken, maar het hangt echt af, van wat je gaat doen hoor ... Ga je analoog, ga je digitaal ...

Je hebt ook videofoons die over 2 draden gaan ... Dus alles digitaal gemultiplexed ... Die kan je dus zelfs gebruiken daar waar vroeger een gewone deurbel hing !

Mvg,

Bart
Beter een draad te veel dan te weinig vind ik ...

Maar omdat het over videofoons gaat .. heb jij iets van videophonie momenteel ?

Ik had tot voor kort een paar jaar 'low cost videophonie ' maar kwa uitbreiding en degelijkheid te beperkt .... maar nu wil ik ook een deftige plaatsen .. Btinco's zijn heel mooi en goed ..maar als ik de prijs zie ...tochwel echt extreem duur zelf met de kortingen die ik krijg..... Gira ken ik niet ..maar dat zal ook wel in die prijsklasse zitten ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Kitt,

Wel, ook bij mij ontbreken de centen momenteel nog, maar ik vermoed dat het TOCH die van bTicino gaat worden, mooi uitzicht, alle mogelijkheden en weet je, ik heb die inbouwdoos er ook al voor ingebouwd, die zit gewoon achter het gips met een stuk hardboard ervoor.

Kosten inderdaad super veel, maar als je de analoge versie neemt (van de digitale weet ik niet zo veel), dan kan je via een balun (of zelfs een rechtstreekse interface die het signaal naar een scart overzet) het signaal gebruiken om het ook op je TV te zetten, of via een time-lapse recorder, die dan bv. kan starten getriggerd door je deurbel-kontakt.

Ik weet het niet zo, hoe het met die digitale (2draads) modellen zit, maar ik heb een beetje schrik, dat je daar niet meer aan allerhande signalen kan geraken ... Hoe ga je bv. van die digitale modellen, de audio en de video aftappen, om het ook voor andere doeleinden te gebruiken ?

Mvg,

Bart

PS. Als ik ooit de Lotto zou winnen, ga ik voor het kleuren-model ipv. zwart/wit, maar anders zal het bij de laatste blijven ...
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:Hoi Kitt,

Wel, ook bij mij ontbreken de centen momenteel nog, maar ik vermoed dat het TOCH die van bTicino gaat worden, mooi uitzicht, alle mogelijkheden en weet je, ik heb die inbouwdoos er ook al voor ingebouwd, die zit gewoon achter het gips met een stuk hardboard ervoor.

Kosten inderdaad super veel, maar als je de analoge versie neemt (van de digitale weet ik niet zo veel), dan kan je via een balun (of zelfs een rechtstreekse interface die het signaal naar een scart overzet) het signaal gebruiken om het ook op je TV te zetten, of via een time-lapse recorder, die dan bv. kan starten getriggerd door je deurbel-kontakt.

Ik weet het niet zo, hoe het met die digitale (2draads) modellen zit, maar ik heb een beetje schrik, dat je daar niet meer aan allerhande signalen kan geraken ... Hoe ga je bv. van die digitale modellen, de audio en de video aftappen, om het ook voor andere doeleinden te gebruiken ?

Mvg,

Bart

PS. Als ik ooit de Lotto zou winnen, ga ik voor het kleuren-model ipv. zwart/wit, maar anders zal het bij de laatste blijven ...
Bart ,

Dan zijn me met 2 .. ik had gekeken voor de kleuren versie met 2 binnenposten en eigenlijk zelfs 2 buitenposten .. maar als ik de prijs zag lag ik achterover .... dan gegeken voor iets bescheidener systeem maar je zit al rap aan 600 euro met 1 videobinnepost en 1 audiobinnepost ..
Moeten ze daar toch veel geld op verdienen ..want die CCD camerakes die daarin dat kost 2x niks eh .. heb al gedacht van een cameratje appart te plaatsen en een gewone parlefoon .....
En zoals je zegt met een analoge kan je de videoout van de camera gebruiken voor op TV te tonen of op te nemen op een recorder ..
Met een digitale zal je waarschijn weer een speciale module nodig hebben die het omzetten van digitaal -> analog video ..
Enfin ik zal in ieder geval genoeg kabels voorzien en voorlopig mijn oude birco parlefoon terug monteren .. ben met een (kleine) verbouwing bezig van o.a mijn living en er komen in heel het huis overal nieuwe alu ramen + rolluiken met motor die ik ga sturen via een Siemens S7-200-226 plctje ..waar ook de rest geleidelijk zal opkomen van verlichting etc ..
Maar tegen dat alles draait ..dan zal ik nog wel effe bezig zijn ..gezien ik alles in m'n eentje doe ..heb wel ooit elektrotechnieken gestudeerd ..maar niet afgemaakt aangezien ik al 10 jaar in de ICT zit ..maar ik heb tijd en met forum zal ik nog wel een en ander bijleren hoop ik :)
Maar is leuke afwisseling ..heb altijd graag bezig geweest met electriciteit & electronica ... naast het pc gebeuren ..



Tom

PS : ik heb ook een ham verleden .. mijn OM was ook radio amateur ..en ben zelf nog ONL geweest ..maar nooit het examen meegedaan voor ON1 of meer ... sta wel nog met een Mast van 18 meter in de tuin met 2 meter antenne op en ook nog een 27mhz vispers :) De 3 element beam hebben we een aantal jaren geleden afgebroken .. heb ook niks meer van appratuur momenteel .. en de mast gebruik ik nu vooral voor mijn schotelantennes ... ( ja ook zo een uitgelopen hobby ) ..
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Tom,

Ik hoor het al, we komen goed overeen hi hi ...

Ja, die dingen moeten wel een enorme winstmarge hebben ..., ik heb hier ook nog 4 ccd-camera's liggen met micro in enzo + nachtzicht, moet ze alleen nog ergens plaatsen ... En dan begint het hé, waar ga je ze zetten, zodat je alles ziet, en ze toch beschermd zijn tegen jatten en/of vandalisme ...

Ideën altijd welkom, maar 't zal afhangen van woning tot woning, en de tuin is ook bij iedereen anders dus ...

Bij mij is het in ieder geval ook zo gegaan, afgestudeerd als programmeur, dan in de systeem-ingenieur tak terechtgekomen en electronica bijgedaan via avondschool + bipt examens etc...
Ook sat-gebeuren is hier aanwezig, zij het allemaal op een laag pitje hoor, ook wat HAM betreft ... So little time, so many things to do ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

Iemand ervaring met Niko Access Control ?
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Zelf heb ik naar bticino videofonie gekeken en qua kablering gekozen voor FTP CAT 6 (dus afgeschermd). Zeker draads genoeg en ik dacht dat twisted nodig was voor hun 2draads systeem. ( zie pdfs op hun website)
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

Heb intussen overal UTP Cat6 geplaatst.
Innocent X
DomoFan
Posts: 16
Joined: Thu Dec 09, 2004 2:03 pm
Location: Tienen - België

kabels

Post by Innocent X »

voor een leek als ik :oops:

is het correct dat er een coax moet lopen van de buitenpost naar uw schermpje binnen, een svv van minstens 8 aders naar uw buitenpost?

wat voorzie je van stroom voor de binnenpost ? ook gewoon svv ?

ga de bekabeling bij mij reeds voorzien, maar de uitvoering kan nog wel even op zich laten wachten. :)
bouwie
DomoFan
Posts: 17
Joined: Tue Jun 13, 2006 2:31 pm

Post by bouwie »

Heb overal Ethernet kabel (UTP, Cat6) getrokken, géén SVV dus.
Let wel, heb er overal op gelet dat datakabels tussen de 10 a 30 cm afstand houden van 230V stroomkabels als ze parallel lopen, dit om zoveel mogelijk storing te vermijden.

Of je coax e.d. nodig hebt hangt af van het gekozen video/parlo systeem.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Hallo,

Zelf heb ik overal FTP CAT6 getrokken met als doel ooit bticino 2 draads videofonie te installeren.
Ik dacht die info op de website van bticino gevonden te hebben. Een mooi tabelletje op blz 230 (18 in PDF) http://bticino.be/pdf/nl/AudioVideoTelNL.pdf
Post Reply