PC connectie naar HDMI bus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

PC connectie naar HDMI bus

Post by simonjo »

Hallo,


Na de webinterface voor het PHC domotica systeem wil ik nu ook iets in de richting van webcontrole doen voor TV, DVD, Home Theater Audio.

Na enig zoekwerk blijkt HDMI de nieuwe standaard te zijn om je TV, DVD en dergelijke meer te koppelen, zodat je deze via 1 zapper kan bedienen.

Qua structuur trekt het op het hierarchisch model van USB, maar nu is de TV het root niveau en koppel je daar alles aan.

De HDMI bus laat transport van video/audio/commands toe, dus ideaal om je spullen vanaf PC te bedienen als je je PC aan die HDMI bus kan koppelen.

Zijn er producten die dit toelaten, vb kabel of convertor, of heeft er iemand voldoende kennis van hardware om iets dergelijks te fabriceren???


mvg, Jo
Dimitri
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon May 29, 2006 10:01 am
Location: Oudenaarde - België
Contact:

Post by Dimitri »

HDMI is volgens mij een kabel die enkel digitale audio en videosignalen doorstuurt. Commando's of ander gegevens overbrengen via HDMI is niet mogelijk denk ik. Daarvoor ben je aangewezen op seriële of USB bekabeling en protocollen.

HDMI kabels zijn ook duur en zijn momenteel max. 15 tot 20 meter zonder converter/versterker ertussen. Losse connectoren die te monteren zijn op een kabel die je door je woning kan trekken bestaan bij mijn weten ook niet. Toch nog niet gevonden in ieder geval.

Heb je ergens een link waar beschreven staat dat er commando's ook naar je TV en andere apparatuur kan gestuurd worden?
MvG

Dimitri
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Dimitri,


Op www.hdmi.org kan je HDMI_Specification_1.2a.pdf vinden, volgens dit document kan je wel commando's doorgeven over HDMI.

Trouwens Panasonic adverteert ermee dat je je DVD kan koppelen aan je TV en via de IR remote van de TV bedienen terwijl de DVD in een gesloten kast staat.



mvg, Jo
Post Reply