BTicino MyHome en EIB

Moderator: Domotix-Moderators

Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

BTicino MyHome en EIB

Post by Z-Blocker »

Hallo,

Ik heb maar een beperkte kennis van het hele domotica verhaal maar ik heb wel al vernomen dat je met EIB meer richtingen uit kan maar dat het dan ook veel ingewikkelder word en meer tijdrovend. De MyHome oplossing van BTicino leek me dan ook het meest interessante systeem om in mijn (te renoveren) appartement te installeren. In de catalogus van BTicino MyHome viel me op dat er een SCS/EIB interface bestaat (F426). Begrijp ik het goed dat je hiermee je MyHome installatie via EIB kan aansturen. Of wil het zeggen dat je met je MyHome installatie EIB apparaten kan aansturen? Of allebei? Het zou tof als ik alle lichtkringen en een paar rolluiken kon bedienen met de MyHome oplossing en de mogelijkheid had om het ook via EIB uit te breiden. Iemand die hier ervaring met heeft?

Z.
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

wie?

Post by Z-Blocker »

Allez wie kan mij dat nu zeggen?
BTicino reageert ook al niet...

Z.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zal je vraag eens doorsturen naar mijn contacten aldaar ... Je weet maar nooit ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

?

Post by Z-Blocker »

Ik ben nieuwsgierig

Z.
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

?

Post by Z-Blocker »

Hey on4cet,

Heeft je contact nog gereageerd?

Z.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Awel,

Nu je er terug m'n aandacht op vestigd, neen, straf, ofwel vraag jij iets dat zoooo moeilijk is, dat ze geen zin hebben, ofwel gaat dat ginder van de ene bureau naar de andere z'n bureau en blijft het daar liggen ofzo ...

Zal nog eens een reminder sturen ....

Mvg,

Bart

PS. Zal je deze keer eens in Cc zetten, dan zie je dat het wel degelijk doorgestuurd is !
There's No Home Like An Automated Home ...
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

:-)

Post by Z-Blocker »

Mercie he :-)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Geknipt uit antwoord-mail van bTicino :

-------------------------------------------------------------------------------------
Wat het antwoord op de vraag van uw gebruiker betreft:

De interface F426 staat een communicatie toe vanaf de My Home bus richting
EIB bus. Deze interface is dus unidirectioneel en laat geen sturingen toe
vanaf de EIB bus richting My Home. De mogelijke sturingen op de EIB bus
zijn: actuator ON/OFF, actuator OP/STOP/NEER of visualisatie op afstand.
Vanaf de My Home bus kunnen ook alarmsignalen worden doorgegeven naar EIB.
Dit kan gebeuren door een 'vertaling' van adressen of door een auto-learn
(aanleren aan beide kanten, worden met elkaar gekoppeld).

Indien de persoon in kwestie nog verdere concrete vragen heeft kan hij
altijd met ons rechtstreeks contact opnemen.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groeten

Frederick Launoy
Product manager My Home
BTicino nv
-------------------------------------------------------------------------------------


Voila ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

dank u

Post by Z-Blocker »

Allez das tof dat er nu een antwoord is.
Spijtig dat de module geen SCS en EIB in 2 richtingen doet.
Bedankt voor de hulp!

Z.
ktruyens
DomoFan
Posts: 23
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:18 am
Location: Hoegaarden - België
Contact:

Post by ktruyens »

de non-compatibiliteit tussen de bussen van verschillende systemen blijft dus een alweer hekelpunt met commerciele domotica toestanden. Ik kan begrijpen dat ieder 'zijn eigen winkel' heeft, maar de consument is daar niets mee.

misschien moeten we eens dringend werk gaan maken van domotica-over-IP of zoiets. Gedaan met legacy bus-systemen en lang leve 1 standaard voor data communicatie binnenshuis.

ikzelf heb net een project klaar (thesis + implementatie) van een systeem dat dit probeert te simuleren. Werkt goed en geen limitaties met incompatible bussen.

[url]http://domotica.computercity,be[/url]

De eigen U/I besturing is (denk ik) ver vooruit op wat de meeste commerciële domotica leveranciers tegenwoordig te biegen hebben.

Image
Image
Image
Image

mvg Kris
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

ktruyens wrote:de non-compatibiliteit tussen de bussen van verschillende systemen blijft dus een alweer hekelpunt met commerciele domotica toestanden. Ik kan begrijpen dat ieder 'zijn eigen winkel' heeft, maar de consument is daar niets mee.
Exactly, my dear friend, daarom werd het hoog tijd voor standardisering: EN 50090 afgeleid van EIB/KNX en dus door tientallen fabrikanten ondersteund. Dat is eigenlijk gewoon een weerspiegeling van de marktsituatie.
ktruyens wrote:misschien moeten we eens dringend werk gaan maken van domotica-over-IP of zoiets. Gedaan met legacy bus-systemen en lang leve 1 standaard voor data communicatie binnenshuis.
IP is natuurlijk een zeer algemeen transportmiddel. Over IP kan je gelijk wat transporteren. IP alleen garandeert nog geen compatibiliteit. Maar gelukkig is daar EN 13321-2. De hemel voor programmeurs.
ktruyens wrote:ikzelf heb net een project klaar (thesis + implementatie) van een systeem dat dit probeert te simuleren. Werkt goed en geen limitaties met incompatible bussen.
ROTFL... Sorry, man, X10 ? Draait dat dan op een XT-computer uit 1979? Compleet verouderd en door de meeste fabrikanten opgegeven wegens op grote schaal onbetrouwbaar! Als je miljoenen stuks wil verkopen, dan moet je technologie voor 99,999% werken, of je gebruikers komen je het persoonlijk vertellen.
433 MHz ... da's gek... waarom zou nu niemand nog 433 MHz gebruiken? Da's de prostitutie-band! Daar mag alles onbeperkt! Zeer onbetrouwbare band! Da's goed voor ergens een fastandsbesturing, waar je het effect of de ontvanger ziet, maar qua medium access zijn hier de minste regels, dus de meeste misbruiken.

Kijk, je kan hier wat maken dat werkt. Je zal er zeker wat van opgestoken hebben, maar voor de industrie komt geen van beide technoloieën in aanmerking. Toch mooi gedaan.
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

Sorry, Mr. Truyens, da's de eerste keer dat ik zo flagrant reageer. Heb er beetje spijt van, maar je technologie is jammer genoeg niet levensvatbaar voor de grote markt.
ktruyens
DomoFan
Posts: 23
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:18 am
Location: Hoegaarden - België
Contact:

Re:

Post by ktruyens »

Thorgal wrote:ROTFL... Sorry, man, X10 ? Draait dat dan op een XT-computer uit 1979? Compleet verouderd en door de meeste fabrikanten opgegeven wegens op grote schaal onbetrouwbaar! Als je miljoenen stuks wil verkopen, dan moet je technologie voor 99,999% werken, of je gebruikers komen je het persoonlijk vertellen.
433 MHz ... da's gek... waarom zou nu niemand nog 433 MHz gebruiken? Da's de prostitutie-band! Daar mag alles onbeperkt! Zeer onbetrouwbare band! Da's goed voor ergens een fastandsbesturing, waar je het effect of de ontvanger ziet, maar qua medium access zijn hier de minste regels, dus de meeste misbruiken.
Ik ben maar half akkoord met je uitspraken. Het is bijvoorbeeld niet zo dat per definitie een 'oud' protocol niet meer kan dienen. Kijk maar eens naar DNS bijvoorbeeld, één van de oudste protocols around enneuh ... zonder DNS zou het huidige internet er niet zijn. Zo zijn er tal van voorbeelden. Ikzelf heb x10 enkel gebruikt omdat het een zeer toegangkelijk protocol is en over powerline moduleert.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld ivm met betrouwbaarheid. Nu, de x10 (of modulatie over powerline) is in mijn geval enkel operationeel voor de lichtcontrole. Hier heb ik enkel de prijs/kwaliteit verhouding bekeken vanuit wat ikzelf verwacht van 'licht' of 'motor' controle. Zo bijvoorbeeld heb ik geen probleem met 99% betrouwbaarheid, in het uitzonderlijke geval (en hier voeg ik aan toe dat ikzelf softwarematig enkele verbeteringen en controlepunten in het protocol toevoegde, zoals triple casts en automatische status controle) dat een licht of motor niet zou reageren (bijvoorbeeld door storing op de lijn), druk ik gewoon nog eens op de toets et voila - opgelost. Hiertegenover staat dat in een renovatie, geen apparte kabels moeten getrokken worden voor de domotica bus (hetgeen toch wel een winner is) en dat je een bestaand 1-wire media hergebruikt dus top-efficient.

De 433Mhz band is een gevolg van hergebruik van bestaande sensoren. Hiermee bedoel ik dat ik absoluut commerciëel beschikbare sensoren wou gebruiken (bijvoorbeel Oregon Scientific voor klimaar related data) i.p.v. de 4-maal duurdere legacy modellen van domotica leveranciers. Al deze sensoren werken in de 433Mhz band, dus het ligt voor de hand dat ik een receiver moest hebben die op die band kon luisteren. Softwarematig is de inkomende datastream natuurlijk filtered, zodat idd irrelevant communicatie rejected is.

Natuurlijk is dit niet 'dé' oplossing, verre van, maar principiëel vertik ik het om een specifieke domotica supplier of versnipperde standaard in mijn huis een monopolie positie te laten innemen.
Mijn Domotica project online op http://domotica.computercity.be
ktruyens
DomoFan
Posts: 23
Joined: Sun Mar 07, 2004 10:18 am
Location: Hoegaarden - België
Contact:

Re:

Post by ktruyens »

Thorgal wrote:Sorry, Mr. Truyens, da's de eerste keer dat ik zo flagrant reageer. Heb er beetje spijt van, maar je technologie is jammer genoeg niet levensvatbaar voor de grote markt.
geen probleem hoor, maar alweer niet akkoord. X10 is het meest populaire en verkochte produkt in de home automation markt. Vooral populair in US, maar globaal gezien zeker een success op de grote markt (kan je wel overal terugvinden, 't is nu éénmaal een oud protocol heh :) ).

Ik begrijp dit ook volledig. Het is tegenwoordig moeilijk om je verwachtingen van een domotica installatie te koppelen aan de produkten en leveranciers (een installateur zal altijd zijn eigen 'produkt' en expertise verdedigen en verkopen). Je moet als het ware een specifiek produkt/leverancier kiezen, terwijl dit toch een lange termijn investering zou moeten zijn, en de consument zich neutraal van leveranciers wil opstellen.

Nu, of dit de 'technische' mankementen goedspreekt ... zeker niet, maar marktsuccess heeft andere parameters dan zuiver technologische. Fundamenteel denk ik dat powerline modulatie een goeie zaak is (zijn trouwens ook veel new-tech bedrijven die zich hierop recent richten).

Het gaat me niet echt over specifiek 'X10' hier, maar wel over de integratie van de powerline als databus voor domotica (als alternatief op de snipper-markt die vele massa productenten verdedigen). Veel liever zou ik domotica-over-ip zien, maar ja, zal nog moeten wachten vrees ik.

We kunnen discussiëren zolang we willen, basis blijft dat als de consument (of eindgebruiker) tevreden is over de kwaliteit van het systeem, dat daarmee alles gezegd is.
Mijn Domotica project online op http://domotica.computercity.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik ben persoonlijk ook niet geneigd van x10 te gebruiken, maar ik denk ook niet dat dat hier aan de orde was ... Het gaat er hier meer om, dat iemand plezier beleefd heeft, en zeker voldoening heeft, van zelf een systeem in mekaar gezet te hebben waar hij tevreden over is ... En 'on the long run', als er iets niet goed werkt, who's to blame ? De maker zelf hé, dus, met dat gegeven, waarom niet ?

In de automarkt is ook niet iedereen bereid van een Rols Royce ofzo te kopen, er zijn er daar ook bij, die 2dehandse wagens oplappen en daar plezier aan beleven, maar degene die kwaliteit willen, die weten wat te kiezen, en zolang die keuze er is, is er in feite niets aan de hand. Het enige probleem kan zijn, wanneer zelfbouwers een systeem van de hand willen doen. Zit je dan met een systeem dat niet kan onderhouden worden door de nieuwe eigenaars, heb je vermoedelijk een probleem !

Wat ik interessant zou vinden, is, dat we op een soort ISO-layer manier kunnen werken naar domotica produkten toe ... Hierbij zouden de protocollen (bus, ...) dan mogen verschillen zoveel ze willen, maar de bovenliggende layers (programma's, visuele interface etc...) zouden dan bruikbaar moeten zijn op de diverse systemen ...

Voor diegene die in de IT sector werkzaam zijn, zij zullen zeker en vast op de hoogte zijn van virtualisatie ...
Wel virtualisatie zorgt ervoor, dat je verschillende operating systemen op dezelfde hardware kan draaien, maar dat niet alleen ... Deze operating systemen werken allen met eigen drivers die zich automatisch aanpassen aan de onderliggende hardware ... (zogenaamde virtual device drivers), wat met zich meebrengt, dat je perfect je virtuele pc kan overzetten van de ene fysische naar de andere fysische pc.

Vele bedrijven kiezen daarvoor dan ook voor virtualisatie, ze kunnen hierbij zelfs gaan ontdubbelen, waarbij in geval van problemen heel snel van de ene fysische server naar de andere fysische server kan overgeschakeld worden ...

Enfin, waar ik naartoe wil zal nu wel duidelijk zijn hé ...

Is het trouwens mogelijk van met uw ontworpen software ook andere systemen aan te sturen (ik vermoed aan uw bemerking over de wisselwerking tussen commerciele systemen van wel) , en zoja, hoe werkt het, en waar kan je het integreren ?
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply