Hoe hou je je elekticiteitskast overzichtelijk?

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Philippe
DomoFan
Posts: 29
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:04 pm
Location: Boutersem - België
Contact:

Hoe hou je je elekticiteitskast overzichtelijk?

Post by Philippe »

Hallo,

ik zie regelmatig mooie fotos van een wirwar van draden die naar de elek-kast toe gaan en dan een mooi geordende kast.
Ik denk eraan om met teleruptoren of Gardy freedom te werken.

Ik heb al gelezen over wago klemmen (of Legrand zou ook zoiets hebben). Maar helaas zijn de fotos die erbij zijn altijd van een volledig bedrade kast. Dus is het niet meer duidelijk zichtbaar hoe de draden lopen. Ik heb de indruk dat ze alle draden naar die klemmen laten gaan en dan vanuit die klemmen terug starten naar de teleruptoren en zekeringen.

Is er iemand die een foto heeft waar het beter zichtbaar op is? Of een schema heeft die simpel uitlegt hoe je te werk gaat?

Ik heb zitten zoeken naar een soort basis uitleg hoe je aan elek begint, maar niets gevonden op het net? Of als er iemand een goed boek kent die u op weg helpt.

Alvast bedankt,

Philippe
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Neen, een goed boek voor die dingen ben ik ook nog niet tegengekomen, vandaar dat ik dit forum begonnen ben ...

Er bestaat een boek dat ze op school gebruiken, komt ergens van electrabel ofzo, of vroeger toch ... Maar dit is zo basic, dat als je daar niet (bijna) alles van kent, je het beter kunt laten doen ...

De uitleg zoals je hem gegeven hebt is echter correct hoor, je komt met al je draden op die klemmen toe, en vandaaruit kan je dan naar de locaties gaan waar je wil aansluiten (bv. op je teleruptoren, op je plc, op je domotica-modules etc...). Maar hoe je dat juist doet, hangt al erg veel af, van welk soort elektr.kast je zet, sommigen hebben mooie zijdelingse kabelhouders (daarin kan je die dan mooi wegduwen, zodat ze allemaal op z'n plaats zitten en blijven), bij sommigen heb je onder de componentenrail ook nog een soort kabelgootje, waarin je dan ook weer mooi je kabels kan wegwerken ... kortom, veel hangt af van je materiaal ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Op aanraden van mijn neef die electricien is en trouwens ook gelezen in dit forum :) heb ik gekozen voor een Rittal kast om smeltveiligheden en teleruptoren onder te brengen.

Om het zaakje een beetje prober te houden voorzie zowel links als rechts en horizontaal een aantal kabelgoten.
Boven en onder kabelklemmen.

Volgens die neef bekom je het beste resultaat door alles mooi op voorhand uit te tekenen, kwestie van de meest optimale indeling te bekomen.

Voor telecom (tv, ethernet, alarm, tele- en videofonie) kies ik een andere locatie en zou alles mooi op een multiplex plaat bevestigen.

Van zodra ik er ben aan begonnen zal ik proberen mijn perikelen met jullie te delen.

ciao.
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Re: Hoe hou je je elekticiteitskast overzichtelijk?

Post by Sven »

Philippe wrote:Hallo,

ik zie regelmatig mooie fotos van een wirwar van draden die naar de elek-kast toe gaan en dan een mooi geordende kast.
Ik denk eraan om met teleruptoren of Gardy freedom te werken.

Ik heb al gelezen over wago klemmen (of Legrand zou ook zoiets hebben). Maar helaas zijn de fotos die erbij zijn altijd van een volledig bedrade kast. Dus is het niet meer duidelijk zichtbaar hoe de draden lopen. Ik heb de indruk dat ze alle draden naar die klemmen laten gaan en dan vanuit die klemmen terug starten naar de teleruptoren en zekeringen.

Is er iemand die een foto heeft waar het beter zichtbaar op is? Of een schema heeft die simpel uitlegt hoe je te werk gaat?

Ik heb zitten zoeken naar een soort basis uitleg hoe je aan elek begint, maar niets gevonden op het net? Of als er iemand een goed boek kent die u op weg helpt.

Alvast bedankt,

Philippe
Hallo Philippe,

Ik heb gewerkt met railklemmen. Die kan je netjes naast elkaar op een rail zetten. Je laat hierin alle draden toekomen en van die railklem ga je dan verder naar je zekering, teleruptor, logo, ...
Werkt heel makkelijk en blijft heel overzichtelijk.
Ik heb hiervan foto's van tijdens het installeren, dus als je er wil, stuur me dan een message met je emailadres.
VDB
DomoFan
Posts: 33
Joined: Fri Mar 03, 2006 5:55 pm

Post by VDB »

Ondertussen is mijn kast zo goed als gekableerd.
Mijn werkwijze: Rital kast, SVV voor sturing drukknoppen en teleruptoren.
Alle SVV, stopcontacten en lichtpunten komen op genummerde dubbele Viking klemmen (4mm²) van Legrand.
De klemmen gaan voor stopcontacten naar de automaat van het bijpassende circuit. Voor lichtpunten en drukknoppen is dit naar de teleruptor van het lichtcircuit.
Met een aantal goede schema's ging alles bijna vanzelf.
Hieronder een aantal foto's.
Image
Image
Image
Attachments
Kast.zip
(639.54 KiB) Downloaded 2664 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@VdB :

Wat me direkt opviel is het feit, dat je blijkbaar gevlochten draad gebruikt hebt om te bekabelen ... Ik zie het aan de schoentjes die er overal opzitten ...

Speciale reden voor ? Want volle kern is toch sneller gecableerd, nu moet je telkens een schoentje eropknijpen ?

Ook hager teleruptoren zie ik, en zo'n dure hager-voeding .... Ben ik toch niet alleen hi hi

Heb precies wel geen hulpcontacten gezien bij U, kan dat ?

Groetjes,

Bart

PS. Kostelijke grap hé, zoveel railklemmen ...
There's No Home Like An Automated Home ...
Shack
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Oct 31, 2007 11:43 am

Post by Shack »

Is het toegelaten om de vermogen- en stuurkringen onder te brengen in 1 verdeelkast?

Ik bedoel daarmee, 230VAC gemengd met 24VDC?
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

Shack wrote:Is het toegelaten om de vermogen- en stuurkringen onder te brengen in 1 verdeelkast?

Ik bedoel daarmee, 230VAC gemengd met 24VDC?
als elektricien zijnde kan ik zeggen dat dat zeker mag. Maar als ik u was, zou ik die wel duidelijk gescheiden houden. En ze zeker niet mengen die kringen, want dat kan wel eens duur uitvallen. En dat valt niet onder garantie...
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

Is wel netjes gedaan. Het enige waar ik als elektricien zijnde nie zo goed aan uitkan is waarom je zo een dure kast zet en dan geen kabelgoot gebruikt? Da is toch veel properder?

VDB wrote:Ondertussen is mijn kast zo goed als gekableerd.
Mijn werkwijze: Rital kast, SVV voor sturing drukknoppen en teleruptoren.
Alle SVV, stopcontacten en lichtpunten komen op genummerde dubbele Viking klemmen (4mm²) van Legrand.
De klemmen gaan voor stopcontacten naar de automaat van het bijpassende circuit. Voor lichtpunten en drukknoppen is dit naar de teleruptor van het lichtcircuit.
Met een aantal goede schema's ging alles bijna vanzelf.
Hieronder een aantal foto's.
Image
Image
Image
Post Reply