Kringen stopcontacten via railklemmen?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Kringen stopcontacten via railklemmen?

Post by ringods »

Beste,

Ik heb nog een vraagje voor de bekabeling van mijn kast.

Zijn er stroomkringen in het huis die rechtstreeks aan de zekering moeten gekoppeld worden? Ik bedoel hier mee dat er nergens nog klemmen (dus mogelijke onderbrekingen) mogen tussenzitten.
Mijn lichtkringen komen zeker toe op railklemmen, omdat elk van die lichtpunten gestuurd wordt door een teleruptor. Mag ik ook de stroomkringen van stopkontakten laten toekomen op railklemmen (mits geschikte railklemmen natuurlijk)?
Wat bijvoorbeeld met de 32A kring voor de kookplaat? Mag op dat circuit er een railklem tussenzitten?

Ringo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

In principe is dat allemaal geen probleem hé, zolang deze railklemmen het vermogen aankunnen toch ...

Je moet er altijd van uitgaan, dat als de veiligheid niet in het gedrang komt, er ook weinig problemen te verwachten zijn omtrent de manier van werken ...

Voor je lichtpunten toch ook, of je nu conventionele manieren gebruikt, waarbij je lichtpunt via een schakelaar verbonden is met het lichtnet, of je gaat via teleruptor, relais of domotica-sturing, zolang het allemaal veilig blijft (dus binnen de voorziene normen) is er geen probleem ...

Groeten,

Bart

PS. Je moet natuurlijk wel zien, waarom zou je voor je kookplaat railklemmen tussenvoegen ? Ga je hier ooit iets veranderen ?
There's No Home Like An Automated Home ...
ringods
DomoExpert
Posts: 69
Joined: Mon Jan 03, 2005 9:55 pm
Location: België

Re:

Post by ringods »

on4cet wrote:PS. Je moet natuurlijk wel zien, waarom zou je voor je kookplaat railklemmen tussenvoegen ? Ga je hier ooit iets veranderen ?
Nee, maar de reden waarom ik dit allemaal vraag is omdat ik een aantal kabels heb die nogal kort uitgevallen zijn. Ik denk er wel mee tot aan de railklemmen onderaan te komen, maar verder doortrekken tot rechtstreeks aan de zekering zal vermoedelijk niet lukken.

Cheers,

Ringo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

In dat geval is het wel een goede optie ja !

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

bij mij komt alles op railklemmen, zowel licht als stopcontacten. De drukknoppen moet ik nog aan beginnen
Image
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

Waarom die lusjes... Niet dat de spoelwerking zo groot is maar toch.. was inkorten niet mogelijk?
johan
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

zo heb ik toch nog 10cm reserve aan mijn draden moest ik ooit nog is willen één en ander veranderen... :-)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Juist Xilinx,

Je kan dit in mijn SVV draden ook zien, alleen zitten daar heel wat meer toertjes op, om de lengte nog wat groter te maken !


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

ringods wrote:
on4cet wrote:PS. Je moet natuurlijk wel zien, waarom zou je voor je kookplaat railklemmen tussenvoegen ? Ga je hier ooit iets veranderen ?
Nee, maar de reden waarom ik dit allemaal vraag is omdat ik een aantal kabels heb die nogal kort uitgevallen zijn. Ik denk er wel mee tot aan de railklemmen onderaan te komen, maar verder doortrekken tot rechtstreeks aan de zekering zal vermoedelijk niet lukken.

Cheers,

Ringo

Misschien een beetje te laat maar als je kabelgoot gebruikt (maat 230 van legrand is voor een standaard-zekeringkast altijd goed), kan je ze in die kebelgoot verlengen d.m.v. wago's en of lusterklemmen
Post Reply