Pleidooi voor Solid State Relais i.p.v. teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Pleidooi voor Solid State Relais i.p.v. teleruptoren

Post by Jurgen »

Ik heb al een aantal keren het woord \"teleruptor\" mogen lezen op de site. In principe houdt dat in dat je een mechanisch relais gebruikt.

Dat kunnen zowel relais zijn die ingeschakeld blijven als je (bijvoorbeeld) 12V aanlegt (\"monostabiel\"), als relais die een ON en OFF kant hebben en die je dus met twee knoppen aanstuurt (\"bistabiel\"). De eersten kosten pakweg 30 Euro, de anderen gaan rond de 45 Euro. Ik heb het nog niet over relais met in-/uitschakelvertragingen, die pas over de toonbank gaan vanaf zowat 60 Euro.

Ik ben een tijdje terug op optocoupler relais gestoten van OPTO22. De tip om deze dingen te gebruiken kwam van iemand die voor zijn thesis lichtbakken voor kermiswagens moest aansturen. Die tiep beweerde dat de relais zonder problemen piek kortsluitstromen van 2000A afkonden. De kermiswagen van dienst, waren de \"botsauto's\", en daar worden die relais echt niet goed behandeld, geloof me. Toch bleken ze perfect te werken.

Of dat zo is, houd ik in het midden, maar de voordelen van deze relais zijn niet te ontkennen.
  • Solid state relais bevatten geen bewegende onderdelen, en hebben dus geen problemen met mechanische slijtage.
  • SSR's kunnen grote stromen af, zonder dat ze bij het uitschakelen een vlam trekken. 25 Ampères? Geen probleem!
  • SSR's zijn veilig aan te sluiten op je computer. De eerste trap is doorgaans een optocoupler die je (bij sommige typen) al met een simpele 5V kan aansluiten. Dat betekent dus een rechtstreekse sturing, zonder andere tussenstappen.
  • SSR's gaan langer mee dan mechanische relais. Niet onbelangrijk als je je huis langer dan een paar jaar wilt gebruiken.
OK, toegegeven, d'r zijn ook nadelen:
  • Solid State Relais hebben een minimale lekstroom. Dat betekent dat ze zelfs in de OFF toestand enkele tientallen microAmpères lekken. Da's niet veel, maar genoeg om moeder de vrouw paranoia te maken.
  • Doorgaans moet een \"minimale\" stroom getrokken worden. Een lampje van 25Watt volstaat gemakkelijk, maar om te schakelen zijn ze doorgaans niet echt geschikt.
  • SSR's hebben een spanningsval, typisch zowat 2 Volt. Dat lijkt niet veel, maar als je een zware sturing hebt, telt het wel op. Bij 20A komt dat overeen met 40Watt, en daar kan je je al flink aan verbranden. SSR's hebben dus een koelvin nodig.
  • SSR's kosten meer, De hieronder aangehaalde modellen worden verkocht tussen de 40 en 50 Euro, exclusief 21% BTW.
Het model van Opto22 ziet er als volgt uit:
Image.

Bemerk de vijzen voor de aansluiting. Mijn ervaring is dat die dingen echte krengen zijn als je je draden wil aansluiten. Je moet de draad rond de vijs plooien en dan stevig aandraaien. Bij de minste beweging van de draad, kan de vijs loswrikken. In de VS is dit ongetwijfeld toelaatbaar, maar ik stel me de vraag hoe die dingen aan hun CE keurmerk gekomen zijn. Nog een blatant probleem is dat je de relais nog op een koelplaat moet vijzen. In mijn geval plan ik toch een dertigtal relais, en dan weet ik echt niet meer hoe je zoiets proper monteert.

Op zoek naar een alternatief, ben ik op de volgende site gestoten van Omron:
Image

Het linker model heeft de charmante naam \"G3PB-225-2-BVD\" gekregen, en gaat over de toonbank voor 55 Euro, BTW inclusief. Je kan ze op een DIN rail pluggen, en de koelvin is ingebouwd. De stuurspanning is 12 tot 24 Volt.

Voor alle duidelijkheid, ik ben GEEN voorstander van Omron, of Opto22, en heb ook geen aandelen van deze bedrijven of zoiets!! Ik ben voorstander van Solid State Relais, dat is alles. De prijzen zijn richtprijzen, uiteraard, en het staat iedereen vrij om het niet met mij eens te zijn :D .
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Bedenkingen

Post by on4cet »

Hey de Jurgen ... tof dat we mekaar hier lezen hé ... .... enkele bedenkingen etc... :

Ik heb zo'n opto22 liggen thuis ... heb die eens gekregen van de vorige firma waar ik werkte ... was de bedoeling dat ik via het geschakelde stopcontact van m'n versterker heel de rimram van tv en alles kon afzetten ... vermits ik het nu allemaal helemaal anders aangepakt heb, is dat niet meer nodig ... maar is inderdaad een knap stuk ... kost inderdaad wel hééééél erg veel he ...

Als je rekent dat ik een 35tal teleruptors heb ... laat ons zeggen aan die 30 euro uit uw bericht ... dan mag je rekenen dat ik 35*30€ meer mag betalen voor al m'n m'n lichten te sturen etc... Wordt wel erg duur dan, en daar gaat m'n vrouw ZEKER niet meer mee akkoord gaan denk ik !!

Die andere van omron, 55 € .... is al van hetzelfde hé ... knap produktje, maar de prijs !!!! ????

En hoe zit het met groepssturingen hé ... ik heb er nu van HAGER waarbij ik bij elke teleruptor een hulpcontact aansluit voor centrale bediening ... dit hulpcontact zit in de buurt van 10 € het stuk ... je krijgt een naadloos geheel, en het is op mekaar afgestemd ... ik zie niet direkt in, hoe je dat hier met die omron's of opto22's moet regelen ... zelf nen hoop diodes los in de kast hangen ofzo ... of railklemmen met diodes in ... dat heb je wel van wago hé ... maar dan wordt het NOG EENS duurder ...

Ik heb nu trouwens al meer dan 130 tweevoudige railklemmen ... je wil niet weten hoeveel me dat al gekost heeft ...

Zeg, indien je het wenst kan je nadien nog altijd optocouplers plaatsen waar nodig hé .... maar ik denk dat dat voor lichtsturing niet echt noodzakelijk is hé ....

Je bent blijkbaar ook nog in ontwerp fase ?? Spreek maar eens af, en dan kan je eens komen kijken ....

Bart
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Re: Bedenkingen

Post by Jurgen »

on4cet wrote:Hey de Jurgen
[...]
Die andere van omron, 55 € .... is al van hetzelfde hé ... knap produktje, maar de prijs !!!! ????
[...]
Goed, dat kost je dus een 1.000€ meer dan wat je nu hebt. We zullen elkaar over tien jaar nog eens spreken, als je relais wat ingebrand zijn door het schakelen van je inductieve belastingen, en beginnen haperen.

Goedkoop nu, zou dan wel eens een dure en vooral vervelende herstelling kunnen betekenen. Je moet hier afwegen tussen kwaliteit en prijs, zoals dat altijd het geval is. Ik pleit voor Solid State Relais omwille van die kwaliteit. Dat is een keuze die ieder voor zichzelf maakt, natuurlijk. Ik wil gewoon wat tegengas geven zodat niet iedereen meteen teleruptoren begint in te slaan.
En hoe zit het met groepssturingen hé ... ik heb er nu van HAGER waarbij ik bij elke teleruptor een hulpcontact aansluit voor centrale bediening ... dit hulpcontact zit in de buurt van 10 € het stuk ... je krijgt een naadloos geheel, en het is op mekaar afgestemd ... ik zie niet direkt in, hoe je dat hier met die omron's of opto22's moet regelen ... zelf nen hoop diodes los in de kast hangen ofzo ...
Nee hoor, als je diodes gebruikt ben je aan het "hard-wiren". Dat is nu net niet de bedoeling. Ik vermoed dat je ongeveer hetzelfde bezig bent met die hulpcontacten. Dat levert niet echt een flexibele en performante sturing op.

Mijn bedoeling is om iets te hebben dat je via een microcontroller aanstuurt. Dat kan via een centrale controller gaan, zoals bij EIB en NIKO, of gedistribueerd. Je weet dat ik momenteel aan een gedistribueerd systeem aan het werken ben. Dat staat momenteel in zijn kinderschoenen, maar ik heb er al genoeg studie op gedaan dat ik momenteel met de white papers bezig ben. Ik kom daar later nog wel eens op terug.

Hoe dan ook, met dergelijke centrale of gedistribueerde systemen, wordt de aansturing van de schakelaars met intelligente systemen gedaan. Dit kan zelfs rechtstreeks met de 5V van de microcontrolleruitgangen: de optocouplers zijn bij SSR's ingebouwd.

Tot slot, ik ben het met je eens dat diodes smoswerk is, maar duur wil ik ze toch niet noemen. Wat kosten een 1N4007 tegenwoordig? 10 cent?

Greetz
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re: Bedenkingen

Post by GeertVc »

Jurgen wrote:Ik pleit voor Solid State Relais omwille van die kwaliteit. Dat is een keuze die ieder voor zichzelf maakt, natuurlijk. Ik wil gewoon wat tegengas geven zodat niet iedereen meteen teleruptoren begint in te slaan.
Jurgen,

Ik ben inderdaad ook aan het twijfelen wat te gebruiken. Blijkbaar is die Opt022 een populair ding, iedereen kent die.

Wat mijn bedoeling is (ik heb al een summiere voorstelling gedaan hier op het forum van hoe ik mijn domoticasysteem ga maken/bezig ben te maken), is het aansturen van 'iets' (zij het relais, zij het SSR's, zij het iets anders) via een I2C gestuurde IO-expander.

Voorlopig gaat mijn voorkeur nog uit naar relais, omwille van de volgende redenen:

- Prijs
- Geen dissipatie (die de SSR's wel hebben, en nog geen klein beetje, zoals je zelf hebt gezegd)
- Geen 'minimale' belasting nodig.

Nadelen van relais zijn (oa) uiteraard dat het mechanische dingen blijven en die zullen op termijn defect gaan.

Ik zou echter graag overstappen naar SSR's maar dan liefst niet met de (voor mij dan toch) zware nadelen van minimale belasting nodig en spanningsverliezen.

Suggestie?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Hoi Geert,

Ik heb inmiddels mijn opstelling klaar, en kan je wellicht wel wat tips geven. Ik kan in ieder geval zeggen dat je in de eerste plaats moet letten op de \"Leakage Current\" van de SSR (\"Solid State Relay\" voor wie hier pas begint te lezen). Die gegevens zijn doorgaans te vinden in de data sheets van de component.

Zo geeft Omron een Leakage Current op van maximaal 20mA bij 380V. In praktijk valt het gelukkig nogal mee, maar ik kan je wel zeggen dat ik de stroom voel, zelfs als de SSR af staat. Dat betekent dat ik toch zo'n 1 à 2 mA leakage heb per SSR. Ruwweg komt dat neer op pakweg 2Watt verlies per stuk.

Om je een idee te geven: ik heb een (5Watt) waarschuwingslamp in het elektronicalabo staan om aan te geven dat de (SSR geschakelde) werkbank nog onder stroom staat.
Image
Als ik op de bank geen verbruiker aansluit, brandt dit lampje zwakjes. Je kan het zien op de foto.

Ik raad dan ook aan om bij de keuze van de SSR in de eerste plaats naar de leakage te kijken. Bij sommige modellen is deze slechts 100microAmpère (i.p.v. 20mA), en dat is perfect toelaatbaar. In mijn geval heb ik in de eerste plaats naar de robuustheid van de relais gekeken.

De Opto22 SSRs hebben als nadeel dat je ze op een koelplaat moet monteren. Mijn oorspronkelijk idee was het volgende:
Image Zo werkt het ook, maar het ziet er niet uit, en de bekabeling wordt rommelig.

De relais zijn dan op een 4mm dikke stalen plaat gevezen, met koelpasta voor de thermische koppeling. Geen inox! Inox heeft een slechte thermische geleidbaarheid. Het vijzen in de 4mm stalen plaat was supereenvoudig, geloof me. Bij de betere elektronicazaak, en bv. ook bij Rittal kan je de volgende zelftappende vijzen vinden, die (ècht waar) beter in staal snijden dan een doorsnee boor. Geen voorboren nodig.
Image

Je begrijpt wellicht dat ik de voorkeur gaf aan de volgende montage:
Image
of, om alle 49 SSRs te laten zien:
Image
Bemerk de thermostaat bovenaan en het acoustisch alarm rechts als de temperatuur boven 45 graden komt. Verder gaat alle hoogspanning naar rechts, en de laagspannings stuurdraden gaan naar links.

De ganse elektriciteitskast ziet er overigens als volgt uit:
Image
Bemerk overigens de rode bliksembeveiliging linksonder, alsook de gele en zwarte bliksembeveiligingen onderaan voor de telefoon, resp. kabeltelevisie. Een aanrader als je met bovenleidingen zit aan de straat!

Ik heb deze morgen de test gedaan en àlles afgekoppeld, behalve de SSR's, zodat ik in principe enkel de leakage meet. Voor het ganse huis komt dat momenteel neer op zo'n 30Watt.

Besluit: kijk uit naar SSR's met een leakage van rond de 100uA, en je zou geen problemen mogen ondervinden.

Vriendelijke groeten,
Jurgen
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

Jurgen wrote:Hoi Geert,

Ik heb inmiddels mijn opstelling klaar, en kan je wellicht wel wat tips geven. Ik kan in ieder geval zeggen dat je in de eerste plaats moet letten op de "Leakage Current" van de SSR ("Solid State Relay" voor wie hier pas begint te lezen). Die gegevens zijn doorgaans te vinden in de data sheets van de component.

Zo geeft Omron een Leakage Current op van maximaal 20mA bij 380V. In praktijk valt het gelukkig nogal mee, maar ik kan je wel zeggen dat ik de stroom voel, zelfs als de SSR af staat. Dat betekent dat ik toch zo'n 1 à 2 mA leakage heb per SSR. Ruwweg komt dat neer op pakweg 2Watt verlies per stuk.

Ik raad dan ook aan om bij de keuze van de SSR in de eerste plaats naar de leakage te kijken. Bij sommige modellen is deze slechts 100microAmpère (i.p.v. 20mA), en dat is perfect toelaatbaar. In mijn geval heb ik in de eerste plaats naar de robuustheid van de relais gekeken.

De Opto22 SSRs hebben als nadeel dat je ze op een koelplaat moet monteren. Mijn oorspronkelijk idee was het volgende:
Zo werkt het ook, maar het ziet er niet uit, en de bekabeling wordt rommelig.

De relais zijn dan op een 4mm dikke stalen plaat gevezen, met koelpasta voor de thermische koppeling. Geen inox! Inox heeft een slechte thermische geleidbaarheid. Het vijzen in de 4mm stalen plaat was supereenvoudig, geloof me. Bij de betere elektronicazaak, en bv. ook bij Rittal kan je de volgende zelftappende vijzen vinden, die (ècht waar) beter in staal snijden dan een doorsnee boor. Geen voorboren nodig.

Je begrijpt wellicht dat ik de voorkeur gaf aan de volgende montage:

of, om alle 49 SSRs te laten zien:

Bemerk de thermostaat bovenaan en het acoustisch alarm rechts als de temperatuur boven 45 graden komt. Verder gaat alle hoogspanning naar rechts, en de laagspannings stuurdraden gaan naar links.

De ganse elektriciteitskast ziet er overigens als volgt uit:

Bemerk overigens de rode bliksembeveiliging linksonder, alsook de gele en zwarte bliksembeveiligingen onderaan voor de telefoon, resp. kabeltelevisie. Een aanrader als je met bovenleidingen zit aan de straat!

Ik heb deze morgen de test gedaan en àlles afgekoppeld, behalve de SSR's, zodat ik in principe enkel de leakage meet. Voor het ganse huis komt dat momenteel neer op zo'n 30Watt.

Besluit: kijk uit naar SSR's met een leakage van rond de 100uA, en je zou geen problemen mogen ondervinden.

Vriendelijke groeten,
Jurgen
Hallo Jurgen,

Dank voor die brede uiteenzetting!

Enkele punten.

- ik zie dat je dan uiteindelijk toch bent overgestapt van Opto22 naar Omron? Waarom? Robuustheid? Bekabeling? Overzicht?

- die bliksembeveiliging en tv/distributiebeveiliging gaan er bij mij zeker ook in. Ik ga naar een 'bliksemgevoelig' gebied, dus een verwittigd man...

- Heb jij een type in jouw hoofd dat voldoet aan jouw spec's (< 100uA lekstroom) en die voldoende robuust is om een wasmachine, vaatwasmachine, droogkast, circulatiepomp,... aan te sturen?
Over welke types had je het eigenlijk, toen je sprak over lekstromen < 100uA?
Gaat zo'n type dan ook geen minimum vermogen nodig hebben vooraleer aan te schakelen?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Dag Geert,
- ik zie dat je dan uiteindelijk toch bent overgestapt van Opto22 naar Omron? Waarom? Robuustheid? Bekabeling? Overzicht?
In de eerste plaats de overzichtelijkheid en inbouwmogelijkheden. Je moet maar eens proberen om 50 Opto22 SSR's op een plaat te rangschikken, op een manier dat je niet te veel plaats verspilt en toch nog fatsoenlijk kan cableren. Als je dat allemaal gedaan hebt, wil ik je dan je kunstwerk eens zien \"showen\" aan de arme man die je elektriciteitskast moet goedkeuren en zijn lach probeert in te houden.

De tweede goede reden was de geïntegreerde koelvin achteraan de SSR. Zoals gezegd, kan ik ook met een ijzeren plaat en koelpasta beginnen smossen, maar koelpasta droogt uiteindelijk toch op, en het blijft een niet bepaald professionele oplossing.
- die bliksembeveiliging en tv/distributiebeveiliging gaan er bij mij zeker ook in. Ik ga naar een 'bliksemgevoelig' gebied, dus een verwittigd man...
Waarvan acte. Ik vraag me eigenlijk wel af in hoeverre die bliksembeveiliging nu ècht gaat werken. Immers: de beveiliging komt PARALLEL over de stroomkabels, dus een piek op het net valt niet uit te sluiten. Vingers kruisen.
- Heb jij een type in jouw hoofd dat voldoet aan jouw spec's (< 100uA lekstroom) en die voldoende robuust is om een wasmachine, vaatwasmachine, droogkast, circulatiepomp,... aan te sturen? (...)
Hmm, nu vraag je me natuurlijk wel om jouw huiswerk te doen. Om te beginnen: een SSR is goed geschikt voor inductieve loads. Ik ga er dus per definitie van uit dat ze bv. beter geschikt zal zijn voor een circulatiepomp dan een gewone relais. Voor de rest telt gewoon de maximaal toelaatbare stroom. Een beetje SSR voor semi-industriële toepassingen schakelt vlot 20A. Geen probleem dus wat betreft je wasmachines. Die verbruiken in vollast pakweg 2000Watt, of zo'n 9A. Voor de elektrische kookplaat zou ik een zwaarder model zoeken, maar je moet ook niet overdrijven. Bedenk dat je met een SSR van 40A in theorie je gànse huis kan in- en uitschakelen.

Vuistregel: hoe groter de schakelstroom, hoe groter de leakage current. Zowel de schakelstroom als de leakage zijn immers evenredig met de oppervlakte van de halfgeleider waarmee geschakeld wordt. Je gebruikt dus beter geen 60A SSR, als je met een 5A model zou toekomen. Als vuistregel mag je nemen dat de leakage 0,05% is (dus Imax x 0,0005).

Een zoektocht bij Google met, ik zeg maar wat, \"solid state relay low leakage\" zou je probleem moeten oplossen. Een paar SSR's die me momenteel wel aanstaan (even niet over de prijs en de behuizing gesproken!), zijn:

Celduc (http://www.celduc-relais.com/all/pdfcel ... 0200FR.pdf) + ultra lage lekstroom van 100uA (zelden gezien!), - geen DIN rail montage, + aanstuurbaar vanaf 5V, + 30A laststroom, + 4KV overspanningsbeveiliging, - 200V type, je zal moeten zoeken naar een 270V.

Crydom Company, bv. de CSD2440 (http://www.galco.com/scripts/cgiip.exe/ ... D2440-CRDM) + lage prijs ($30) + slechts 1mA leakage + werking bij nullast + stuurbaar vanaf 3,5V - moeilijk verkrijgbaar - vraag is of ze CE goedgekeurd zijn. Let op! Geen CE = geen keuring.

Crouzet (http://www.crouzet.com/OLC/item.cfm?ite ... 0000093502). + low leakage van 5mA, + aanstuurbaar met 5V, - belabberde behuizing met lastige montage, - lastige aansluitingen, + kan al schakelen bij nullast.

Teledyne (http://www.teledynerelays.com/pressrele ... -210pr.asp) - duur ($112 voor grote hoeveelheden) - specs alleen te krijgen op expliciete aanvraag.

ABB (http://www.abb.com/global/deabb/deabb20 ... 5C00300F2A) - slechte documentatie + DIN rail montage + hoge stromen + hoge overspanningsbeveiliging - leakage onbekend.

Je vindt ook een goed startpunt bij de Mauser cataloog: http://www.mouser.com/catalog/620/1092.pdf

-
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Wat ik aan het zeggen was...

Je vindt ook een goed startpunt bij de Mauser cataloog: http://www.mouser.com/catalog/620/1092.pdf

Vriendelijke groeten.


Bart, babbel ik te veel, of is dat probleem van dat vroegtijdig afkappen nog niet onder controle? Kan je anders ergens instellen dat de \"Preview\" een correct beeld geeft van wat er uiteindelijk gaat komen? Dan weet ik wanneer ik m'n mulle moet houden :wink:.

Groetjes.
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

Jurgen wrote:Wat ik aan het zeggen was...

Je vindt ook een goed startpunt bij de Mauser cataloog: http://www.mouser.com/catalog/620/1092.pdf

Vriendelijke groeten.


Bart, babbel ik te veel, of is dat probleem van dat vroegtijdig afkappen nog niet onder controle? Kan je anders ergens instellen dat de "Preview" een correct beeld geeft van wat er uiteindelijk gaat komen? Dan weet ik wanneer ik m'n mulle moet houden :wink:.

Groetjes.
Jurgen,

Wat kan ík zeggen??? Opnieuw bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting. Dat van dat huiswerk, dat heb ik waarschijnlijk nog van mijn schooltijd overgehouden... ;-) ;-) ;-)

Wat Mouser betreft: ik ben daar vroeger ook al eens gaan 'sniffelen' voor oa. RJ45 connectoren (beide print en kabel).

Ik ga er nog eens een beetje tijd spenderen, denk ik.
Jurgen wrote:Dan weet ik wanneer ik m'n mulle moet houden
Ik ken precies dat woord... :-)

Doe dit in ieder geval niet, anders kan ik geen antwoorden meer krijgen op mijn vragen...

CU!

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
User avatar
GeertVc
DomoExpert
Posts: 59
Joined: Mon Jan 03, 2005 8:04 pm
Location: Torhout - België

Re:

Post by GeertVc »

Hallo allen,

Heb net iets interessants gevonden op de website van Omron: de G6B-4BND. Dit is een DIN-rail sokkel met daarop 4 kleine afzonderlijke enkelpolige relais, die weinig vermogen vragen tijdens het 'aan' zijn (slechts 200mW). Er is een ingebouwde diode voor ieder relais, plus een LED aanduiding (ook per afzonderlijk relais).

Ik zit in mijn schakeling met heel veel enkele lampen die ik afzonderlijk wil sturen. Deze zouden dus zeer goed door zo'n klein relais kunnen geschakeld worden (relais kan 5A schakelen).

Als ik voor iedere lamp een pulsar zal moeten gebruiken, dan betaal ik me een fortuin vrees ik, aan die dingen.

Voor mij lijkt dit een goed alternatief. De energie verbruikt tijdens het actief zijn van het relais, vind ik heel laag.

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
gorik
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:44 am

Post by gorik »

kan er mij hier iemand uitleggen hoe een solid state werkt?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Check this out :

http://www.xs4all.nl/~janfreak/solid.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

Komt erop neer, dat dit de functie van een gewone relais vervult, maar waarbij de schakelkant galvanisch gescheiden (met licht dus = led) is van de lastkant ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
gorik
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:44 am

timer

Post by gorik »

bedankt voor de informatie,ik heb nog een vraag maar het gaat wel niet over een solid state maar zou er mij iemand zon informatie ook kunnen geven over een timer???
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Welke informatie bedoel je dan, een timer, daar zit dus gewoon een klok in ... En afhankelijk van hoeveel kanalen je kan programmeren, ga je bv. kanaal 1 programmeren om op bv. 9.00u 's morgens aan te schakelen, en om 16.00u terug af te vallen ofzo ... Heb je meer dan 1 kanaal, kan je ze allemaal apart instellen, en afhankelijk van welke timer, kan je ook meerdere schakelmomenten programmeren enzo ...

Maar wat bedoel je juist, wat wil je juist weten ?


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
gorik
DomoMember
Posts: 3
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:44 am

Post by gorik »

awel ik moet voor school een gip maken en dus moest ik informatie hebben over een solid state relay en een timer, en dan dit installeren zodat ze alleen nod krokodillen tangen moeten gebruiken, ik zou nu precies moeten weten de werkening van zo een timer, bedankt op van te voren
Post Reply