Pleidooi voor Solid State Relais i.p.v. teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Extragroot
DomoMember
Posts: 10
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:30 pm

Post by Extragroot »

voor de electronica liefhebbers

, een goed ic is een moc3020 of een moc3040

er zijn verschillende types ..
Als we maar leute hebben zei de boer , en hij stak zijn wijf in brand.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Ik zou SSR s (Solid State Relay) willen gebruiken in mijn domotica systeem. Enerzijds om de drukknoppen (12Vdc) te lezen met een Sealevel SeaIO 463E via een PB24 bord. Dat wil wel zeggen dat ik per drukknop (of op z'n minst per circuit - ik bedoel : twee knoppen voor het keukenlicht kunnen parrallel aan eenzelfde SSR) een SSR nodig heb. Gelukkig gaat het hier om kleinere versies, die geen 30 EUR kosten zoals de ietms hierboven beschreven. Niettemin gaat het om een aanzienlijke investering. Kan er iemand me een goede leverancier aanbevelen van SSRs in Belgie ? Liefst in het Antwerpse of anders online. Bij RScomponents.be hebben ze maar een beperkt gamma (enkel Crydom), en zijn ze redelijk duur in vgl met het buitenland. De alternatieven die op de PB24 passen zijn : WRC (WRC4), Opto 22 (G4), Grayhill (G5), and Crydom (C4). Misschien zijn er nog wel meer merken die in aanmerking komen.
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Ik vermoed dat de ingangen van dat ingangsbord hoogimpedant zijn. Een waarschuwing is dan wel op zijn plaats. Solid State relais zijn zeer slecht geschikt voor schakeltoepassingen.

Om een voorbeeld te geven: ik heb ooit (jeugdzonde) geprobeerd om een gewoon relais aan te sturen via een SSR. Dus 5V schakelt een SSR, en die schakelt op zijn beurt een 220V klassiek relais.

Het probleem was dat het gewone 220V relais altijd ingeschakeld bleef, eender of de SSR nu \"op\" stond of \"af\" stond. Na lang krochen en zoeken bleek uiteindelijk dat de lekstroom, die elk SSR heeft, al voldoende was om het gewone relais ingeschakeld te laten.

Vriendelijke groeten.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Misschien heb ik zelf wel iets gevonden : digikey.be is een Belgische site maar levert blijkbaar uit de USA. Prijzen zijn blijkbaar scherp, maar je betaald wel een fikse shipping en handling fee. In mijn geval, als je bvb een 50-tal DC input SSRs nodig hebt, zal dat niet zo heel veel verschil maken. Als iemand nog een beter leverancier kent, hoor ik het natuurlijk graag.
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Post by terra »

Mag ik hieruit als beginneling besluiten dat er beter niet met teleruptoren wordt gewerkt om bv. stopcontacten aan te sturen (of tout court niet met teleruptoren werken ook niet voor verlichting)?
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

En waaruit besluit je dat ?

SSR zijn in specifieke gevallen misschien een alternatief voor teleruptoren, maar volgens mij zijn TR nog altijd perfect geschikt voor licht en/of stopcontacten. Wel de nodige amperes in het oog houden naturlikj (voor stopcontacten dan).

Koen.
terra
DomoFan
Posts: 23
Joined: Mon Jul 24, 2006 11:19 am

Post by terra »

op basis van bovenstaande en zoals je zegt lettende op de ampères...
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Zowel teleruptoren als SSRs hebben hun voordelen en nadelen. Het is aan ieder om op basis daarvan een verstandige keuze te maken. Zoals het zo dikwijls is, mag je niet generaliseren om pro of contra een van de oplossingen te zijn.

Waarom kies je voor Solid State Relais?
  • Teleruptoren voor zware lasten zijn groot en log, terwijl SSRs zonder moeite 40A kunnen schakelen en toch compact blijven.
  • Teleruptoren zijn minder geschikt voor inductieve lasten (elektrische motoren bv.). De kans bestaat dat op de lange duur de contacten inbranden. De thyristor in een SSR schakelt uit op de nuldoorgang van de stroom, waardoor ze niet inbranden
  • Teleruptoren bevatten bewegende onderdelen. SSRs niet, waardoor ze minder snel defect geraken. Daar staat tegenover dat de meeste teleruptoren vele tienduizenden tot honderduizenden omschakelingen aankunnen. Moet je maar eens uitrekenen hoeveel jaar je daar het licht mee kan aan- en uitknippen.
  • SSRs kunnen dikwijls rechtstreeks aangestuurd worden met de 5V van een digitale schakeling of via een computer. Teleruptoren moet je doorgaans met een aparte driver trap (een transistor bv.) aansturen.
  • Je gebruikt een Solid State Relais voor: motoren, zware halogeenlampen met een transfo, zware spots voor buitenverlichting of voetbalvelden, het uitschakelen van grote delen van een gebouw, ventilatoren of afzuigingen, chauffagepompen, werkbanken, TL verlichting ...
Waarom kies je voor Teleruptoren?
  • Teleruptoren zijn eenvoudig verkrijgbaar in de handel en worden doorgaans door domoticafabrikanten gekozen. Dat maakt aankoop en vervanging eenvoudiger. SSRs zijn typisch meer voor de industriële markt bedoeld, en vind je niet gemakkelijk in de kleinhandel. Goede kans dat je electricien nog nooit van een SSR gehoord heeft.
  • Teleruptoren zijn goedkoper. Reken op de helft van de prijs.
  • Teleruptoren bieden een galvanische scheiding, SSRs niet. Een teleruptor die open staat, koppelt je fysisch van het spanningsnet af, terwijl je bij een SSR toch steeds aan het spanningsnet hangt. Voor sommige toepassingen is die extra beveiliging vereist en kan je niets anders dan teleruptoren kiezen.
  • SSRs lekken. Zelfs als ze \"af\" staan, loopt er nog een klein beetje stroom door. Dit is bv. voldoende om sommige spaarlampen of controlelichtjes nog zwak te laten oplichten, zelfs al staat de schakelaar af.
  • Je gebruikt een teleruptor voor: spaarlampen, een peertje van 60Watt in de kelder, de kinderkamer, badkamer of keuken, laagvermogen elektronische apparatuur, ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Jurgen : Weeral een enorm gedegen uitleg Jurgen, maar ik heb een vraagje, aan deze uitleg zou ik kunnen afleiden, dat je met een teleruptor maar max 100 watt kan schakelen zonder problemen, dat terwijl een teleruptor toch wel tamelijk wat ampères kan schakelen hé ... 16A geloof ik ... aan 230V nominaal, maakt dat toch wel een dikke 3600 watt ...

Doe daar nog een klets af, en dan heb je toch nog genoeg om een koppel verstralers te schakelen ?


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

Hoi Bart,

Nooit gezegd dat je maar 100 Watt kan schakelen. In de uitleg hierboven geef ik de uitersten om het duidelijk te maken.

De grens waarbij je tussen de ene en de andere kiest, is niet hard. Dat hangt vooral van de kwaliteit van de teleruptor en het soort belasting af.

Let er in je uitleg wel op dat die 16A een pure resistieve belasting moet zijn. Een verbruiker van 3300 Watt bevat doorgaans wel wat inductie, al was het maar omwille van de kabel die naar de verbruiker loopt. Ik zal je niet beletten om een spot van 1000 Watt aan je teleruptor te koppelen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Yo de Jurgen,

Neen man, ik wou hier ook maar een beetje schetsen voor de rest, dat het inderdaad niet te extreem moet gezien worden ...

Ik zou nog meer netelige vragen moeten stellen, want het is telkens een verademing van je gedreven technische uitleg te mogen aanschouwen ...

Daar heb je wel echt wat aan ...


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
agu
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Apr 16, 2009 3:05 pm

Post by agu »

kijk eens naar Eltako.com
1 module met 4 gescheiden contacten, die kan gebruikt worden als relai of impulsschakkellaar met nulstroom commutatie, lokaal, groep en centraal te bediennen kost ±80€+btw dus ±20€/relai of teleruptor, sturing in 8 tot 230V AC of DC!!!!
Post Reply