logo! uitgangen rechtstreeks of via relais

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

logo! uitgangen rechtstreeks of via relais

Post by roeln »

Een logo! uitgang kan respectievelijk maximaal 10A of 5A schakelen naargelang uitgang op logo! zelf of op uitbreidingsmodule.

Zijn er mensen die de belasting rechtstreeks aan de logo uitgangen hangen? Hang je dan tussen iedere uitgang een zekering? is da niet kostelijk?


Of wordt er meestal een relais tussen gezet zodat de logo enkel de relais schakelt? Is het in dit geval het beste om voor 24V uitgangen te kiezen ipv 230V uitgangen?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

niemand?

Is het een goede regel om enkel voor stopcontacten er een extra relais tussen te hangen maar verlichting rechtstreeks aan te sluiten?
230V*5A = 1150 W. da's al veel licht he...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Persoonlijk zou ik gaan voor een relais ertussen, maar van die zekeringhouders (minifuse type van legrand) voor op een din-rail kosten nu ook weer niet ZOOO veel geld hé, een kapotte logo kost meer :-)

Ik zou altijd voor 24 volt gaan, dat is het meest gebruikelijke als we over sturing gaan spreken van bv. plc's etc...


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

stel je nu een relais voor of een zekering?
Dus ofwel sterkstroom niet door logo ofwel sterkstroom wel door logo?

Heb totaal geen idee van prijs van zekering of relais.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@roeln :

Sorry, ik dacht dat het duidelijk was uit m'n reply ...

IK zou gaan voor de RELAIS oplossing ... simpelweg omdat je dan zelf de uiteindelijke belasting kan bepalen aan de hand van het gekozen relais!

Neem dan nog bij voorbaat een lampvoet-type, en dan kan je ze nog makkelijk wisselen ook ...

DUS ... RELAIS !!!


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Sven
DomoFan
Posts: 36
Joined: Thu Jan 06, 2005 4:14 pm
Location: Meerhout - België

Re:

Post by Sven »

on4cet wrote:IK zou gaan voor de RELAIS oplossing ... simpelweg omdat je dan zelf de uiteindelijke belasting kan bepalen aan de hand van het gekozen relais!

Neem dan nog bij voorbaat een lampvoet-type, en dan kan je ze nog makkelijk wisselen ook ...
Lampvoet type... bedoel je dan van die steekrelais ?
Waar je dus eerst iets moet kopen van 2,5€ om op de rail te klikken en hierop kan je dan een steekrelais van 4€ op steken.

Heb ondertussen begrepen dat er 2 soorten relais zijn... Goedkope (steekrelais) en duurdere (25-30€) deze zien eruit als teleruptoren.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Andere veilige en goedkopere mogelijkheid (bedankt Roger) is om de sterkstroom wel door logo te laten lopen en dan groepjes van bv 4 of 8 uitgangen samen af te zekeren op 5A.
Wanneer achter iedere uitgang toch slechts een paar lampjes hangen zou 5A voor de som van de stroom van de 4 uitgangen toch voldoende moeten zijn.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re: logo! uitgangen rechtstreeks of via relais

Post by Gery »

roeln wrote:Een logo! uitgang kan respectievelijk maximaal 10A of 5A schakelen naargelang uitgang op logo! zelf of op uitbreidingsmodule.
Opgelet, deze waardes gelden voor RESISTIEVE belastingen zoals bijv. simpele gloeilampen. De 10A uitgang kan slechts 3A INDUCTIEF schakelen zoals bijv. ongecompenseerde TL-lampen of rolluikmotoren.
Dus best relais' gebruiken zoals on4cet reeds schreef.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou hier voor de prijs kiezen, en daarom van die steekrelais kopen ... Als er zo één stuk gaat, is het makkelijk te vervangen, of als je meer vermogen moet schakelen, kan je gewoon een zwaarder model inpluggen !


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

misschien een zotte vraag maar bestaat er zoiets als een relais&zekering in één :?:

Dat zou eenvoudiger zijn dan relais + zekering in serie en misschien ook goedkoper....
Benny
DomoMember
Posts: 4
Joined: Wed Mar 09, 2005 10:41 pm

Post by Benny »

Een zekering en relais in één?????

Je elektrische installatie is toch al beveiligd door zekeringen?
Waaromer dan nog extra achter hangen.

Hang niks rechtstreeks op je logo tenzij enkele gloeilampen.
Maar gebruik extra relais zoals die van Merlin Gerin, of contax van Vynckier. Daar kan je dubbelpolig mee onderbreken en 16, 20, en meer Ampere mee schakelen (ohmse belasting welliswaar).
Die relais nemen trouwens maar één module per relais plaats in.

succes
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Re:

Post by Koen Matthijs »

on4cet wrote:Persoonlijk zou ik gaan voor een relais ertussen, maar van die zekeringhouders (minifuse type van legrand) voor op een din-rail kosten nu ook weer niet ZOOO veel geld hé, een kapotte logo kost meer :-)

Ik zou altijd voor 24 volt gaan, dat is het meest gebruikelijke als we over sturing gaan spreken van bv. plc's etc...


Groeten,

Bart

Bart,

heb je typenrs van die zekering(houders) ? Ik vind er niks van terug op hun website...

Bedankt,
Koen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Koen,

Nu heb ik even moeten zoeken hoor ... Eerst op m'n facturen gaan kijken, en dan nog eens op de Legrand site !

MAAR, ik heb het gevonden ... Hier het fotootje (het is de rechtse die ik heb) ...

Image

Volg via de bovengenoemde site de volgende onderdelen en je komt er !

U bevindt zich hier: Uitrustingen voor bedrading > Vikingâ„¢ 3 > railklemmen > Met schroefbevestiging > Deelbaar

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Even een ouwe koe uit de gracht halen.... :lol:


Bart,


de fuse die jij hebt, de rechtse, is dat een dubbele (2 circuits) ?

Ik heb ze gevonden in de cataloog van Legrand, maar veel info vind ik daar niet.


Zijn de zekeringen inbegrepen, of moet je die nog apart kopen ? Zoja, welke zijn het dan ?

In het geval ze inbegrepen zijn, hoeveel ampere zijn die zekeringen ?

Ik veronderstel dat je aparte zekeringen kan kopen om kapotte te vervangen ? Daar vind ik niks over.


Bedankt,
Koen.
Dumor
DomoFan
Posts: 15
Joined: Sun Jan 29, 2006 10:47 am
Location: Kortrijk - België

Post by Dumor »

Hallo,

Die zekeringhouders zijn normaal altijd zonder zekeringen. Die rechtse zijn enkelpolige, maar als je er 2 naast elkaar zet, heb je ook een dubbele natuurlijk.
Vergeet niet dat er daar ook aparte afdekplaatjes voor zijn om op de zijkant te klikken.

Ik heb wel geen idee van de maximale stroom die erdoor mag.
Post Reply