Nikobus led voor niet-domotica kringen

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
semio
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Jan 30, 2006 10:06 pm
Location: Mol - België

Nikobus led voor niet-domotica kringen

Post by semio »

Ik heb zelf mijn Nikobus installatie gedaan, aangezien Nikobus door sommige het speelgoed van de domotica omschreven worden lukte dat dus nog net. Heb me wel tot het absoluut minumum beperkt: alleen mijn verlichting wordt geschakeld via domotica en voor sommige ruimtes heb ik gewone schakelaars gebruikt. Ik zie het nut van sferen enzo weldelijk in, maar in mijn toilet moet ik dus gewoon het licht op 1 plaats kunnen aan en uit doen en voor alles een dure nikobusschakelaar voorzien lijkt me momenteel een beetje overkill. Wel al de draden laten uitkomen in de zekeringskast, dus later kan ik nog altijd overschelen. De 'alles-uit' toets werkt in mijn installatie dus maar gedeeltelijk. Ik vraag me af of er een mogelijkheid bestaat om een LED te laten branden als er ergens licht brandt in zulke 'niet-domotica' kringen De led in bv de slaapkamer zou dan moeten oplichten en dan kan ik vlak voor het slapen gaan tenminste zien dat er inderdaad ergens nog een licht brandt. Iemand enig idee hoe ik dit moet doen?
jurgenvande
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2005 6:18 pm
Contact:

Post by jurgenvande »

Ik vermoed dat dit zal kunnen met enkele kabels te trekken, want voor ieder lichtpunt dat je wil controleren moet je een signalisatie hebben, dus minstens & draad per LP en een gemeenschappelijke. gewoon overschakelen naar een volledig systeem lijkt mij hier toch de simpelste oplossing...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik dacht hier te lezen, dat het enkel de bedoeling zou zijn, van een led te laten branden als er ERGENS nog maar 1 licht aan zou zijn ...

Je zou dit eventueel kunnen doen door een current-sensor te gebruiken, dit is een soort lus, die je om de voedingskabel kan leggen vanwaar alle lichten gestuurd worden. Let hier wel op, dat je dit enkel kan gebruiken bij de draden die ENKEL je verlichtingspunten voeden, en geen andere componenten zoals transfo's etc... (hoewel je misschien door de opbouw van de sensor wel kan bekomen, dat hij een zeker basisverbruik negeert ?)

Dit geheel kan je dan koppelen aan een led met voorschakelweerstand !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
StefDV
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sat Jul 28, 2007 12:55 pm

Re: Nikobus led voor niet-domotica kringen

Post by StefDV »

semio wrote:Ik heb zelf mijn Nikobus installatie gedaan, aangezien Nikobus door sommige het speelgoed van de domotica omschreven worden lukte dat dus nog net. Heb me wel tot het absoluut minumum beperkt: alleen mijn verlichting wordt geschakeld via domotica en voor sommige ruimtes heb ik gewone schakelaars gebruikt. Ik zie het nut van sferen enzo weldelijk in, maar in mijn toilet moet ik dus gewoon het licht op 1 plaats kunnen aan en uit doen en voor alles een dure nikobusschakelaar voorzien lijkt me momenteel een beetje overkill. Wel al de draden laten uitkomen in de zekeringskast, dus later kan ik nog altijd overschelen. De 'alles-uit' toets werkt in mijn installatie dus maar gedeeltelijk. Ik vraag me af of er een mogelijkheid bestaat om een LED te laten branden als er ergens licht brandt in zulke 'niet-domotica' kringen De led in bv de slaapkamer zou dan moeten oplichten en dan kan ik vlak voor het slapen gaan tenminste zien dat er inderdaad ergens nog een licht brandt. Iemand enig idee hoe ik dit moet doen?

meest eenvoudige oplossing, gewoon iedere avond als je gaat slapen op de "alles-uit" knop te duwen
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@StefDV,

Of zoals ik het doe, je alarmsysteem koppelen met de rest, en dan kan je gewoon het commando alles uit doen als je weg gaat, of bv. enkel het gelijkvloers uit als je het systeem in nachtmode zet etc...

Heb je twee vliegen in één klap, je vergeet minder je alarm op te zetten, en je WEET dat alle lichten uit zijn als je weg gaat !!!

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply