Magneetcontacten testen

Moderator: Domotix-Moderators

samber
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:32 am

Magneetcontacten testen

Post by samber »

Hoe test ik magneetcontacten?

De installateur van de ramen heeft de magneetcontacten (merk Gardy) in de raamprofielen vastgezet. Hij raadde me echter wel aan om deze te testen.

Deze magneetcontacten werken op 24VDC. Volstaat het dan om met een transfo 24VDC op de draden te zetten en dan de Ampere te meten die terugkomt?

Of zijn er gemakkelijkere manieren? (lagere V die een multimeter zelf genereert?)

Mvg,
Christoph
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Met een multimeter op ohm-meting eventueel met doorpiep functie.

Als het magneetcontacten zijn die voor een alarmsysteem gemaakt zijn dan zitten er normaal 4 draden aan, 2 die intern doorverbonden zijn voor sabotagebeveiliging en de 2 draden van de magneetschakelaar.

Raam openen en 2 van de 4 moeten verbonden zijn, de andere zijn dan van het contact dat dus moet dicht gaan als het raam dicht is.

Farao
samber
DomoMember
Posts: 9
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:32 am

Post by samber »

Thx!
Dat ging vanzelf (zelfs met een simpele multimeter van 3V)!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Poortcontact ...

Post by on4cet »

Nu we het hier toch hebben over magneetcontacten :

Ik heb volgend magneetcontact speciaal voor de garagepoort :

Image

Nu zit ik met de vraag, hoe kan je dit het properst installeren ? Want, op volgende foto Image
kan je linksonder en rechtsonder die aluminium bevestingsplaten voor de geleidingswieltjes zien. Wel, daar had ik graag de magneet bevestigd, maar dat lijkt me bijna niet te doen zonder speciale constructies te moeten maken ...

Vandaar de vraag, wie heeft er nog allemaal een vloermagneetcontact voor garagepoorten, en kan iemand er een fotootje van posten ?

Voor de duidelijkheid, ik heb volgend produkt :

http://www.grisk.com/surface_mount/200.htm en hier de 200-36 floor mount !

Ben eens curieus ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: Poortcontact ...

Post by johan swinnen »

Bart,

Sorry dat ik niet direct op je vraag aantwoord geef, maar toch een bemerking:
De betere poort automaten (motoren) hebben een interne schakelaar die aangeeft of de poort dicht is of niet. Persoonlijk ging ik dit gebruiken voor het domotica systeem. Als je natuurlijk geen motor hebt en het een poort betreft dat manueel moet open en dichtgedaan worden dan moet je inderdaad met zoiets beginnen. (maar dat zou zonde zijn, heel je huis automatiseren met domotica en dan geen automatische poort hebben)

Grt

Johan

Voorbeeld van zo'n motor :
http://www.hoermann.com/be/nl/katalog/a ... atic_e_p//
in de folder lees je : Eindpositiemelding “Dichtâ€
chfauco
DomoFan
Posts: 19
Joined: Sat Jan 08, 2005 4:52 pm

Post by chfauco »

Johan,

klein vraagje, wat als de poort manueel open gemaakt wordt (door loskoppeling v d motor), zal de motor dit dan nog via de relais kunnen doorgeven ?

thx
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

chfauco wrote:Johan,

klein vraagje, wat als de poort manueel open gemaakt wordt (door loskoppeling v d motor), zal de motor dit dan nog via de relais kunnen doorgeven ?

thx
Goede vraag.. Ik vrees van niet, maar dat weet ik niet zeker. Ik zal die vraag eens doorspelen naar hormann.

Johan.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Johan,

De bedoeling is van daar dit jaar nog een motor te installeren, en ook daar is een UTP kabel voorzien richting stuurkast ...

Maar toch wil ik liever de betrouwbaarheid van een speciaal daarvoor voorzien contact ...

Maar het zou op de door jou gmelde manier ook kunnen ja ... We houden het in ieder geval ook in het achterhoofd !!!!

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Normaal wordt er voor een garagepoort een speciaal magneetcontact gebruikt, dat zit in een zeer robuste metalen behuizing, heeft een platte afgeronde vorm en een metalen beschermmantel rond de aansluitkabel. Door de stevige constructie kan je daar gewoon overrijden met de auto, het is de bedoeling dat je dat gewoon bovenop de vloer, ergens in de deuropening plaatst. Daarbij hoort ook een zware magneet die je dan onderaan de poort monteert.

Voor een voorbeeld: (onderste v.d. pagina)

http://www.gardiner.be/web_nl/prod_deta ... na=1066000

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Farao : Klopt hé ... Het mijne kan je zien hier bovenaan de pagina !

Maar gezien de constructie van de poort zal ik het iets moeten opschuiven vrees ik ... In principe rijd je er dan NOG NIET over, en indien zo, 't is er inderdaad voor gemaakt, maar als je het TE VER weg van de kant monteerd, vraag ik me af, of die beschermmantel van staal rond de draad zelf, ook bestand is tegen het gewicht van een wagen ???


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

@on4cet:

Ik had niet gezien dat je al zo'n speciaal contact had.
Of die mantel tegen het gewicht kan heb ik nog niet getest, maar je rijdt natuurlijk niet rakelings langs de deuropening met je wielen. De zijspiegels zorgen al voor een zekere afstand. Eventueel kan je links en rechts naast het kabeltje 2 strookjes tegel op de vloer lijmen, bijv. stukjes plint met afgeronde kant. Dan zit het weer extra beschermd.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Poortmotor en EIB

Post by on4cet »

Nu weet ik wel zeker, waarom ik de Ultra Excellent van Normstahl ga nemen ... Hij is namelijk goed te integreren in je domotica-systeem !

Hier een voorbeeld met EIB !

http://users.pandora.be/vdbsystems/garage.htm


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Post by Bouwer66 »

Ik heb een magneetcontact met 2 draadjes aan.
Als ik een ohmmeter de draadjes hang, zegt hij oneindig, en op het moment dat ik het andere magneetje weghaal zie ik even een puls richting 1500 a 2000 ohm. De inductie waarschijnlijk.

Maar hoe sluit dat ik dat nu aan op de ingang van mijn 24volt micro PLC ?
Die kan voltages meten tussen 0-24 volt op een ingang.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Bouwer66,

Sluit dan gewoon één draad van een voeding op de ene kant van die 2 draden aan. De andere draad van je contact gaat dan naar je ingang van je plc, samen met de andere draad van je voeding ... Zo krijgt je plc die bepaalde voeding die je aangesloten hebt, te zien wanneer het contact gesloten is, en het dus de stroom doorlaat ...

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Bouwer66
DomoExpert
Posts: 97
Joined: Tue Mar 27, 2007 12:53 pm

Re:

Post by Bouwer66 »

on4cet wrote:@Bouwer66,

Sluit dan gewoon één draad van een voeding op de ene kant van die 2 draden aan. De andere draad van je contact gaat dan naar je ingang van je plc, samen met de andere draad van je voeding ... Zo krijgt je plc die bepaalde voeding die je aangesloten hebt, te zien wanneer het contact gesloten is, en het dus de stroom doorlaat ...

Mvg,
Bart
Maar die weerstandspuls is een puls en gaat wel weer weg he. Het lijkt alsof dit contact niet gewoon open of dicht gaat maar met inductiepulsen werkt. Of kan dat niet? Ik zal het vanavond nog eens nakijken.
Post Reply