EIB verwarmingssturing

Eib specifiek forum / Fore spécifique Eib

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
skynet1230
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Jan 30, 2006 10:59 am

EIB verwarmingssturing

Post by skynet1230 »

Hallo domoticafanaten,

ik wil me hierbij vooral richten tot de EIB-fans onder jullie omdat ik met het volgende probleem zit:
-ik heb een gedeelte van mijn huis reeds uitgerust met individuele ruimteverwarming (thermostaat per kamer, regelklep per kring en venster en deurcontacten die verwarming kunnen terugschroeven)
-vermits ik eigenlijk 2 wooneenheden heb in mijn huis en ik die ook liefst apart wil kunnen aansturen, heb ik geopteerd voor een aparte \"groepenregelaar van ATAG\" die de menggroep van de muurverwarming \"boven\" aanstuurt mbv een aparte omlooppomp.
-Los van het feit dat deze regeling niet van \"een leien dakje\" verloopt (ondermeer omdat ATAG geen EIB-interface heeft), zit ik met het probleem dat ik de 2de omlooppomp (die van de menggroep) ENKEL wil laten draaien als het echt nodig is en NIET ALTIJD zoals ze standaard aangesloten wordt!!
-Wanneer moet nu de pomp draaien:
-als er warmtevraag is
-als er bevriezingsgevaar is
Waar zit nu het probleem?
Met de huidige kamerthermostaten (Siemens UP252 en ABB/BJ 6134-102)
is het NIET mogelijk om éénduidig te zien of er een warmtevraag is; dit is zelfs niet af te leiden uit een \"statusbyte\" waar wel een aantal bitjes de \"modus\" (comfort-standby-nachtverlaging..) aangeven maar NIET de status \"HEATING\". Enkel de vriesbeveiliging is een \"1-bit\" object zodat dit kan gebruikt worden om de pomp te sturen.
Heeft hier iemend een \"oplossing\" voor?
groetjes

Eric
PS: ook \"Tritons\" hebben dit euvel.
Post Reply