Hoe alarm opzetten geïntegreerd met domotica ?

Dingen die nergens anders thuis horen ... / Sujets qui n'entrent pas dans les autres catégories ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Jeronimo
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Oct 18, 2005 3:36 pm

Hoe alarm opzetten geïntegreerd met domotica ?

Post by Jeronimo »

Deze topic is om wat te brainstormen en luidop te denken over hoe een degelijk 'intern' alarmsysteem op te zetten dat gestuurd en gecontroleerd kan worden door het domotica systeem (bij ons wordt dit Qbus).
Hiermee bedoel ik een alarm zonder buitensirene, met bewegingsmelders, raam- en deurcontacten, camera's, binnensirene, ... (dus een systeem dat niet moet gekeurd worden).

Algemene vraag:
--------------------
Wat is het daarvoor het beste ?
- een aparte alarmcentrale installeren ? Kan je die koppelen aan het domoticasysteem ?
- eigen creatie maken die de input en output modules van het domoticasysteem gebruikt. ?

Ikzelf denk eerder aan het tweede, waar beweginsmelders en raam/deurcontacten als input zijn geschakeld in het domoticasysteem en bv een binnensirene doen afgaan, of smsen of telefoneren naar mijn gsm.

Andere vragen:
------------------
- is er iemand die de opzet van zijn alarmsysteem uit de doeken kan doen of kan uitleggen hoe je best zoiets opzet ?
- bij een alarmcentrale: kan je de beweginsmelders en raamcontacten dan nog gebruiken om via het domoticasysteem de lichten te sturen en bv. verwarming af te zetten ?
- hoe zou je camara's ermee kunnen integreren (die bv. beelden opnemen op pc) ?
- zonder alarmcentrale: kunnen codeklavieren gebruikt worden op een inputmodule van het domoticasysteem om het alarm aan/uit te zetten ?
- hoe zou je bij het aanzetten van alarm kunnen melden dat er nog ramen openstaan ? Hoe kan je trouwens weten welk raam er dan nog openstaat ?
- zonder alarmcentrale: wat heb je nodig en hoe moet je het integreren om een sms of telefoon te sturen naar een gsm als het alarm afgaat ?
- Als het alarm uitstaat, zouden de raamcontacten en bewegingsmelders gewoon kunnen werken om lichten en verwarming aan/uit te doen (via logische schakelingen of zo ...) ? Met het alam AAN moeten ze dan het alarm doen afgaan en bellen of smsen naar gsm .
Is dit wel mogelijk met een alarmcentrale van andere producenten ?
- Wat heb je nodig en welke merken bestaan er om camera's (liefst gekoppeld aan pc) te integreren ? Is het best enkel binnen camera's te plaatsen of ook aan de buitengevels ? Kan het domotica automatisch de camera's aanzetten wanneer het alarm wordt geactiveerd ?


Groetjes
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik zou het eigenlijk ook niet goed weten ...

Ik ben persoonlijk eerder geneigd om een echte alarmcentrale te plaatsen, en daarvan de inputs te gebruiken voor alle contacten (raam & deur etc...), en dan het nodige aantal outputs van die alarmcentrale te gebruiken om je domotica aan te sturen ... Maar alles volledig op je bus zetten (eib ofzo), zal allicht misschien wel andere voordelen hebben.

Ik verklaar een beetje nader en nadien zal ik je lijst eens overlopen :

Als je alles bij op je domotica zet, hoef je je bv. geen zorgen te maken over de mogelijkheden om je meldingen naar je gsm/pda/e-mail noem maar op te sturen, want dit heb je dan waarschijnlijk al voorzien in je domotica-systeem. Ik vrees namelijk dat het ofwel een dure grap wordt, zoniet onbestaande, dat je anders AL die mogelijkheden gaat hebben, en indien wel, ben je vaak 2 x aan het betalen, je hebt bv. gsm kiezers, sms melders etc..., maar als je hetzelfde dan nog eens met je domotica wil, betaal je 2x voor dezelfde functionaliteit, gewoon, omdat het zelfde comm.kanaal niet gedeeld wordt ...

Probleem blijft een beetje, als je nadien je systeem toch wilt gebruiken om te koppelen aan bev.centrale of politie ofzo, dan weet ik niet zeker of je met je domotica-installatie goed zit ... Hoewel de wetgeving hieromtrent veranderd was dacht ik, als je je systeem laat keuren, en het wordt goedgekeurd, dan is het OK, en mag je koppelen !

Wat ik ook niet zo zie zitten is heel het gedoe met keypads etc... Vaak zijn die echt voorzien voor RS485 comm. enzo, en dan moet je dus op zoek naar speciale EIB panelen ofzo ...

Voor de andere vragen zal ik een nieuwe post maken, anders gaat het forum dit meer dan waarschijnlijk afkappen !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zoals gezegd het vervolg :

Antwoord op andere vragen :

Hoe je best een alarmsysteem opzet, vraag hiervoor eens specifiek wat je bedoelt. Komt er op neer, dat je alle sensors op zones (ingangen) patched, en de uitgangen gebruikt om relais of andere ingangen van bv. je domotica te sturen. Op zo'n alarmcentrale heb je dan ook nog speciale aansluitingen voor een sirene, flitser etc.... Stel maar meer specifiekere vragen dan ...

Alarmcentrale kan je idd. gebruiken om andere dingen aan te sturen !

Voor camerasturing heb je verschillende mogelijkheden, ga je digitaal of analoog ? Digitaal, dan zijn er toestellen, waar je zelfs X-aantal camera's in één keer kan aanhangen. Ik zal een paar foto's als Attachment bijvoegen !

Ga je analoog, is het meestal (niet altijd dus) zo, dat er maar 1 ingang opzit, je kan hier dus maar 1 camera aanhangen. Wat zijn dan nog je mogelijkheden indien je toch meerdere camera's hebt : Je kan via relais je camera-signalen gaan schakelen, zodat bv. bij beweging aan de voorkant van je huis, enkel dat signaal opgenomen wordt, verplaatst het individu (lees inbreker) zich naar de linkerzijkant, dan zal de bewegingsmelder aan die kant van het huis de relais naar zijn camera schakelen, met gevolg, dat dan die beelden opgenomen worden.
Je kan ook met een duplexer of quad ofzo werken, dan ga je je scherm in 2 of 4 verdelen, en wordt het beeld ook ZO opgenomen.

Je kan inderdaad codeklavieren gebruiken, maar dan moeten het types zijn, die in principe verschillende uitgangen zouden hebben ... Hoe kan je anders bv. kiezen of je je alarmsysteem in NIGHT mode of DAY mode of AWAY mode zet ? Dat is één van de factoren waarom ik toch een echt alarmsysteem zou KOPPELEN met domotica ... (zie bovenstaande post)...

Hehe, deze keer lijkt het bijna op een echt cursus, maar geen probleem, we zijn er voor de kennis hé !

Doordat een alarmcentrale met ZONES werkt, kan je die zones gaan benoemen ofwel weet je zelf welke zones welke ruimtes zijn... In ieder geval, als je je alarmsysteem wapent, gaat hij normaal gezien nakijken of alle contacten ook daadwerkelijk gesloten zijn, uitgezonderd de exit-door natuurlijk. Als hij dan merkt dat er nog ingangen open zijn, zal hij dit melden ...

Een sms-melder of telefoonkiezer heeft ook alleen maar 1 of meerdere ingangen hé, tenzij je echt één hebt die bij op de bus hangt ... Deze laatste kan dan echt gedetailleerde meldingen of tekst doorgeven over de status van je centrale ! In het andere geval, zal je sms-melder of telefoonkiezer pas in actie treden, als de ingang HOOG komt te staan.

Ook hier weer m'n gekend antwoord, met een ECHTE alarmcentrale is dit heeel eenvoudig te implementeren ... Je kan het bv. zo programmeren dat als je systeem in de DAY-mode staat de sensors nog altijd de outputs gaan schakelen, maar geen alarm meer geeft op deze actie. In night mode zou je dit nog steeds kunnen toepassen, maar dan wel zo, dat alle sensors van het gelijkvloers (de niet slaap etage dus) direkt een alarm geven en de andere niet !

De laatste vraag is volgens allemaal te extraheren uit de vorige antwoorden ... Maar ik zou me niet berusten in pc-bewaking ... Koop dan een goede digitale time-lapse ... bv. van Dedicated Micros

Dedicated Micros MPEG4 digitale timelapse :
Image

http://www.dedicatedmicros.com/europe/regional_home.php

Analoge timelapse recorder :
Image

http://www.securitydirect.co.uk/acatalo ... CR_s_.html


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Jeronimo
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Oct 18, 2005 3:36 pm

Post by Jeronimo »

Heel erg bedankt voor de uitleg !
Het verduidelijkt toch al heel wat.


Welke mogelijkheden zijn er om emails/sms of telefoons te versturen als er iets gebeurt binnen het domoticasysteem? Heb je daarvoor speciale modules nodig die je bv. met een relais schakelt ? Heeft er iemand referenties van, of iemand die dat met Qbus heeft gedaan?

Wat alarmcentrales betreft, welke modellen/merken zijn ideaal om met domotica te schakelen?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Jeronimo,

Wat die alarmcentrales betreft, kan ik moeilijk zeggen hoe het met sms of email gaat, laat staan, welke goed te integreren zijn met domotica ...

Ik gebruik de Comfort centrale van Cytech ...

http://www.cytech-technology.com/

Ga maar eens kijken hier ...

Kan je wel niet in België verkrijgen, maar dat is tegenwoordig toch geen probleem meer hé ... Indien nodig heb ik wel persoonlijke contactgegevens voor je bij Cytech UK & Singapore ...

Daar wordt alle communicatie naar buiten toe gedaan door UCM (universal comm. module) ... En daar zijn er dus ook bij, die je aan je netwerk kan hangen, en op die manier quasi eender wat kan doen !

Kijk op de site, en verken alle modules maar eens ... Met deze centrale kan je ONGELOOFLIJK veel meer, dan met eender welke hier verkrijgbaar van de grote merken ! Niet geloven = eerst gaan kijken ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

bart ,

Heb je hier list prices van ?

ik ben wel geintresseerd om eentje te kopen

Kenny
Post Reply