Draadloos

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Draadloos

Post by Thorgal »

Even ter info: In het \"C'T Magazine\" editie December 2005 stond een nogal ontnuchterende analyse over draadloze thuisnetwerken.
Er werden twee use cases voor wireless LAN bekeken: de ene vereist 35 Mbit/s (streaming video), de andere 15 Mbit/s. Dan werden er twee huizen getest. In het ene huis haalde men 8,5 MBit/s en in het andere 3,7 MBit/s.

Powerline Ethernet was veel beter, en voldoet aan de eisen.
Ik heb nog een paar wachtbuizen liggen, en daar komt Ethernet/TP in. 100 MBit/s of het scheelt niet veel.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Hey Thorgal,

Ik werk zelf voor een computer tijdschrift en ik kan de bevindingen van CT alleen maar bijstaan.
Op dit moment is Wireless nog niet klaar voor het grote werk.
Zowat een half jaar geleden hebben wij ook een test gedaan naar snelheden van Wireless oplossingen. En hoewel de omgeving waarin je test zeer moeilijk te controlleren is, hebben we bij de meeste toestellen echt bedroevende prestaties opgemeten. Ik dacht dat Siemens toen als beste uit onze test kwam met een doorvoer van om en bij de 12 Mbit/s

De snelheden die dus op een doos staan vermeld zijn puur theoretische snelheden. Ook de beloofde \"Turbo\" of \"HighSpeed\" vermeldingen op de dozen hebben weinig tot geen invloed.

Wel denk ik dat we in de nabije toekomst veel mogen verwachten.
Op dit ogenblijk loopt er een aanvraag voor een volgende test. Dit zijn de nieuwe toestellen met Mimo, Pre-N, HSM technologie. En deze zouden wel al een verschil moeten gaan optekenen. Mar naar mijn verwachtingen nog steeds niet genoeg om full DVD kwaliteit te streamen, laat staan HDMI.

Dat is ook de reden dat ikzelf overal nog UTP bekabeling voorzie die op 1Gbit zal gaan werken. Dat is de enige manier om zeker te kunnen zijn dat een goeie streaming zal kunnen werken.

Daarnaast zit je ook nog eens met een zeer variable omgeving ... bij vrienden van ons (ook pas gebouwd) is het op geen enkele manier mogelijk om een draadloos netwerk aan de praat te krijgen. Ga je een verdieping hoger werkt alles perfect. Waar het aan ligt ??? Vloerverwarming, staalcostructies, andere materialen, ... ??? Niemand die het weet.

Naar de toekomst toe denk ik wel dat alles naar wireless zal evolueren ... pak tussen dit en 15 - 20 jaar ... en mensen lachen als je nog kabel in je huis legt.
Op dit moment zijn er reeds wireless internet conncties mogelijk in het brusselse (Clearwire). Daar gaan we echt wel naartoe denk ik ...

BTw. ik hou jullie op de hoogte van onze test bevindingen ;)
GreetZ
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Je zal de wireless business niet kunnen tegenhouden, maar of het allemaal nog gezond blijft, daar stel ik me vragen over ...

Als je alle RF (radiofrequent golven) die in de lucht hangt eens bij mekaar telt, en dan rekening houd, met het feit, dat het menselijk lichaam een zekere hoeveelheid van deze energie opslorpt (absorbeerd) ....

Daarbijkomend, hoe meer draadloos, hoe meer je storingen van mekaar mag verwachten ... Je hebt sowieso al verschillende produkten die in mekaars vaarwater zitten qua frequenties, maar zelfs indien dit niet zo is, weet ik wel heel zeker, dat er harmonischen van die frequenties optreden, waarbij er andere frequenties gestoord worden ...

Daarbij nog eens rekening houden, als morgen iedereen wireless gaat, dan gaan er pas burenruzies ontstaan vrees ik ...

Om nog niet over beveiliging te spreken ...

Ik hou het toch ook bij draad hoor ....


Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply