My Home(made) Project

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
JeroenB
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Aug 02, 2005 10:43 pm

My Home(made) Project

Post by JeroenB »

Ik ben ook van plan zowel elektriciteit en domotica zelf te installeren (zit al in de fase van de draden en potjes geplaatst te hebben). En heb ook (zoals bv GeertVc) met het idee gespeeld om de controller zelf in elkaar te steken en I2C te gebruiken als bussysteem. Zelfgemaakt, omdat ik vind dat de meeste bestaande/gekende systemen te weinig mogelijkheden bieden of te duur zijn. Maar dan dacht ik aan stabiliteitsproblemen die mijn zelfgemaakt systeem eventueel met zich mee zal brengen; mijn vrouw zou er niet mee kunnen lachen dat ze de lichten niet meer kan aansteken door een crash van de controller.

Daarom zal ik een systeem implementeren dat opgebouwd is uit schillen:

1. Een eerste schil die uit een klassieke en beproefde elektriciteitopstelling bestaat en die volledig onafhankelijk werkt van een controller. Weliswaar met dit verschil dat de nodige voorzorgen genomen moeten worden om de controller te integreren boven op het bestaande systeem zoals: alle bekabeling naar een centraal punt toe te laten komen, gebruik van teleruptoren, …
2. In de tweede schil zal de controller/plc, parallel met de bestaande installatie, lichten besturen of bepaalde signalen overrulen (zolang de PLC werkt) zoals de verwarmingsthermostaat. Indien PLC uitvalt of je bent bezig aan een onderhoudsbeurt van de hard- of software, zullen de basis behoeften blijven werken.
3. De derde schil is een PC die communiceert met de controller en die op zijn beurt E-mail, internet en SMS toegang heeft. Op deze manier kan van op afstand bepaalde zaken gecontroleerd en gestuurd worden. De PC kan ook gebruikt worden om complexere regelingen toe te laten en om eventueel als datalogger te fungeren (alarm met webcams, … ). Als de PC het laat afweten moet de PLC onafhankelijk kunnen blijven werken.

Nog een voordeel van deze manier van werken, je kan in fasen je installatie afwerken: Eerst eerste schil, dan tweede schil en als laatste de derde schil.

De stand van zaken van de werken:

Nu zijn de draden, potjes en de installatiekasten geplaatst:
3 kasten van 72 modules zijn voorzien:Eerste kast voor algemene stroomvoorziening (diff zekeringen, zekeringen stopcontacten, transfo’s). Tweede kast voor teleruptoren en zekeringen voor licht. Derde kast voor laagstpanning (pachting van signaaldraden, domotica modules,..)
200m SVV 16 en 200m SVV 8 draden zijn gebruikt voor de signalisatie (sturing teleruptoren, voor één of meerdere bussen, alarm, verwarming, parlefoon,…)
400m @ 1,5mm² voor verlichting en 300m @ 2,5mm² voor stopcontacten.Daarnaast nog wat Coax, UTP, alarmkabel en trekdraad voor toekomstige uitbreidingen.

De stukadoor is nu bezig en ben in blijde verwachting om de rest af te werken.

PS weet iemand hoe lang je moet wachten na het stukadoren om de stopcontacten en dergelijke te plaatsen?


Er zal in een verder stadium een update gegeven worden van de stand van zaken.

Jeroen
Attachments
Niveau schillen
Niveau schillen
Domotica schillen.GIF (17.07 KiB) Viewed 8649 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Als het droog genoeg is, is het voldoende, kan je direkt beginnen met de stopcontacten en dergelijke ... De potjes zitten vast, dat is het probleem niet, maar als de bepleistering nog te nat is, en je gaat er bv. een modulehouder op plaatsen en bijtrekken met schroeven, dan kan het zijn, dat je je modulehouder in de pleister trekt in plaats van erop !


Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply