Volledige installatie van nieuwbouw woning

Moderator: Domotix-Moderators

MoH1983
DomoMember
Posts: 6
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:58 am

Re:

Post by MoH1983 »

[quote="on4cet"]Hmm ja, schema lijkt me te kloppen ja, 't principe is in ieder geval wel duidelijk zo te zien !

SVV is de enige goede manier wanneer je met teleruptors gaat werken ...

UTP kan goed zijn met ECHTE domoticamodules (bv. EIB etc...)

SVV heeft inderdaad grotere diameter, en kan dus meer stroom aan dan UTP !

Groeten,

Bart[/quote

Voor het aansturen van EIB gebruik ik altijd 4x2x0,8 afgeschermd, op deze kabel staat dan ook EIB. Siemens leverd deze. Maar je kan ook net zo goed 2x0,8 gebruiken van brandmelders ofzo, alleen zijn deze meestal niet afgeschermd, dus kan die storingen krijgen door het elektrische veld van de 230V kabels/aders. Ik zou in ieder geval wel willen helpen met het EIB-verhaal wat hier toch in de vingers jeukt begrijp ik, daarbij zou ik het ook voor je willen programmeren als het tegen die tijd klaar mocht zijn. Daar maken we wel een leuk prijsje voor.

Voor meer informatie stuur dan een x een mail naar jasper.rentrop@xs4all.nl

Daar wil ik al je vragen wel beantwoorden.

groet
JAsper :D
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Wat het EIB verhaal betreft ... klinkt allemaal zeer mooi maar toch nog niet voor nu :)
Het vrouwtje vindt het net iets belangrijker dat we een keuken hebben om eten klaar te maken dan een stevig domotica systeem.
Dus dat is allemaal toekomst muziek, wel willen we alle kabels klaar hebben liggen. Alles zal gewoon in Ster naar de 0node komen via SVV en UTP ... daarmee kunnen we later nog alle kanten uit heb ik begrepen.

Iemand die me nog kan helpen met de drukknoppen kwestie?
Als ik het goed heb begrepen uit Bart zijn verhaal, dan kan ik in een BTichino 7 Module ook 14 drukknoppen (interlock) verwerken?
Of beter het aantal modules x2 doen.

Werking zou dan als volgd zijn:
1x drukken = aan
1x drukken = uit
Blijven drukken = dimmen
En dat allemaal met dezelfde drukknop via teleruptor of dimmer?

Many thx!
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

David,


Dat ik zei van die Interlock heeft alleen zin bij rolluiksturing of poortbediening ofzo hé ....

Concreet :

*Die met interlock is typenr. 4037 met voorvoegsel L, N, of NT afhankelijk van welke afwerking (living, licht of licht tech).
*De gewone dubbele drukknop is de 4036 met voorvoegsel .........

Rest van het verhaal klopt in die zin, dat het puur afhankelijk is van wat je achter je drukknoppen hangt hé ... Voor dimmers wel opletten dat ze via dezelfde stuurspanning kunnen aangestuurd worden als de rest van je draden, anders moet je 2 aparte draden gaan nemen, wat je reserve kleiner maakt ! Zeker zien dat het geen dimmers zijn die 230volt nodig hebben als ingang !

Mvg,

Bart

PS. De catalogen zijn via de 'catalogen' link bereikbaar op het forum hier
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Vraagske: Weet er iemand of een vloerstopcontact tot een nate kring behoord??
Ben er niet helemaal zeker van ...

Thx alvast ;)
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Het mijne in principe niet, maar heb sowieso wel overal 30mA diffs voorzien ...

Heb zelf dat van bTicino ... heel knap en werkelijk volledig waterdicht, MAAR ... pain in the ass om open te doen ... moet je precies echt met iets scherps achter haken om open te krijgen ...

Of ik zou de truk niet kennen om het makkelijker te doen ...


Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Hey Bart ... ik wist helemaal niet dat BT ook vloerstopcontacten had ???
Ben net nog eens door de catalog gegaan maar kan hem niet direct vinden ...
Als het niet teveel is gevraagd zou ik wel eens graag een fototje zien :oops:

Heeft er ook iemand een oplossing voor een vloerdoosje waar je speakers in kan aansluiten? ... dat lijkt me namelijk ook wel zeer handig.

Thx
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey David,

Weet je wat het knappe is aan die van bTicino, dat je daar eender welke module in kan stoppen, is wel maar de grootte van 1 stopcontact, oftewel 2 luidsprekermodules, oftewel 2 netwerkmodules en ga zo maar verder !

Al m'n foto's komen toch weer van pas hé, ik zal je 3 foto's doorsturen over hoe het er WERKELIJK uitziet, dat zegt altijd meer dan een cataloog hé ... De eerste foto's doe ik erbij om je op voorhand te verwittigen dat je een bijbehorend vloerpotje moet aankopen en in de beton vast zetten VOOR de chapers komen !!!

Deze stopconcacten kan je vinden in de Interlink cataloog (zelfs hier op het forum gezet) op pagina 7.

Groetjes,

Bart
Attachments
Potje voor vloerstopcontact bTicino
Potje voor vloerstopcontact bTicino
Vloerstopcontact1.JPG (24.88 KiB) Viewed 25855 times
Potje voor vloerstopcontact zoom
Potje voor vloerstopcontact zoom
Vloerstopcontact2.JPG (46.06 KiB) Viewed 25855 times
Afgewerkt vloerstopcontact bTicino
Afgewerkt vloerstopcontact bTicino
Vloerstopcontact3.JPG (40.58 KiB) Viewed 25854 times
There's No Home Like An Automated Home ...
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

Gizzmo wrote:Ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat SVV neit geschikt is voor hogere voltages dan 24 Volt :?
SVV:
- max. 150V !!! Zie http://www.limka.be/PDF%20files/SVV-F2.pdf
- afzekeren met max. 6A automaat (smeltveiligheid max. 4A)

Opgelet met spanningen en stromen: hoe lager de spanning hoe hoger de stroom.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Voor voorbeeldschema's kan je terecht op volgende sites:
http://www.eltako.com
http://www.findernet.com/index.php.en
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Stel ... Ik heb 10 lichtkringen die ik allemaal onafhankelijk van elkaar wil kunnen schakelen. Hiervoor heb ik dus ook 10 Relais of teleruptoren nodig. Wil dat dan ook zeggen dat ik 10 apparte zekeringen moet voorzien of is een manier om toch een gezamelijke afzekering te maken met onafhankelijke sturing?

Wat is het maximaal aantal licht punten dat je op 1 zekering mag zetten?
En mag je bv. ook gecombineerd werken? Boven op de slaapkamers, 1 zekering per slaapkamer dus 1 lichtpunt + 6 stopcontacten (3 punten) op 1 zekering?

Alvast met dank voor de hulp!
David
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Uiteraard moet je niet voor elke lichtkring een zekering plaatsen, tot 8 lichtkringen of (dubbele) stopcontacten per kring. Dus je 10 geschakelde kringen zul je moeten verdelen over 2 zekeringen.

Je mag stopcontacten en lichtkringen mengen maar dan moet je alles kableren met 2,5mm², ook je lichtkringen. Zou ik persoonlijk niet doen.

Ik probeer de verdeling v.d. lichtkringen zo te doen dat er steeds een aangrenzende kamer is die op een andere kring hangt. Bijv. als een aantal slaapkamers op één kring zitten, dan zeker de nachthal op een andere kring. Als er dan een probleem is in de slaapkamers zit je toch niet compleet in het donker.

Farao
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Hoe moet ik dat in de praktijk zien?
Nu gaat er van ieder lichtpunt een G3 1.5 naar de kast en van elke drukknop een SVV naar de kast (wagobloken).

Iedere lamp zal via een teleruptor worden geschakeld ... waar komt dan precies de gemeenschappelijke zekering?

- Aarding zit op de aardings klem ...
- maakt het iets uit of je de fase of de neuter neemt om naar de teleruptor te gaan?
- En gaat de zekering dan mee langs de teleruptor of neem je daar je andere kabel (fase of Neuter) voor?
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Waar komt de zekering ? In het elektrisch bord uiteraard, net zoals je algemene differentieel, de zekeringen voor de stopcontacten, de bijkomende differentieel voor de natte zones, de teleruptors, etc.

Normaal schakel je de fase als je enkelpolig werkt, voor lichtpunten is dat voldoende.

Farao
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

:D Dat het allemaal in de kast zit had ik ook al wel door ...
Welicht was ik niet duidelijk genoeg.

De vraag was dus waar in heel de kring zit die zekering?

Er komt 220 van de algemene differentieel, die moet naar alle teleruptoren, zit daar dan eerst nog de zekering voor?
En moeten er dan van die zekering bv. 8 draden naar de verschillende teleruptoren?
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Ik had de vraag dus echt verkeerd begrepen.

Van de hoofddifferentieel ga je naar eerst naar de zekeringen en naar de ingang van de 30mA diff.
De teleruptors schakel je achter de zekering, die 8 draden is geen probleem, je kunt toch doorlussen van de ene naar de andere teleruptor ingang.

Farao
Post Reply